رییس واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان مسیح دانشوری با اعلام این كه بالاترین میزان پیوند عضو از جسد در جهان 35 در یك میلیون است، به آمار 7/1 در یك میلیون در كشور اشاره كرد و گفت:‌ بر این اساس، ایران از لحاظ پیوند عضو از جسد، حدود 20 سال از سایر كشورها عقب‌تر بوده و در رتبه آخر جهان قرار دارد.

دكتر كتایون نجفی زاده در میزگرد ایسنا با بیان این مطلب افزود: در صورتی كه میزان پیوند از جسد در ایران به تعداد این عمل در اسپانیا - كه از نظر تعداد پیوند از جسد در جهان پیش‌رواست- افزایش یابد، دیگر نیازی به انجام پیوند عضو از غریبه وجود ندارد.


وی در این رابطه از نبود نظارت كافی بر واحدهای فراهم آوری اعضا انتقاد كرد و گفت: در بسیاری از كشورها، اعضای بدن افراد مرگ مغزی، در زمره سرمایه‌های ملی قرار دارد و این بیماران پیش از اهدای عضو به خاك سپرده نمی‌شوند.


رییس واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان مسیج دانشوری با اشاره به قانون مرگ مغزی كه در سال 79 به تصویب رسید، یادآور شد: بر اساس این قانون مسئولان مراكز درمانی خصوصی و دولتی موظف به گزارش وضعیت شخص دچار مرگ مغزی و یا در آستانه مرگ مغزی هستند. حال‌آن كه در حال حاضر بسیاری از افراد مبتلا به مرگ مغزی یا شناسایی نمی‌شوند و یا بدون اهدای عضو به خاك سپرده می‌شوند.

به اعتقاد نجفی زاده، آشنا نبودن پزشكان و پرستاران بیمارستان‌ها با پدیده مرگ مغزی و در پی آن، عدم ارائه گزارش وقوع مرگ مغزی در بیماران موجب شده كه بسیاری از واحدهای فراهم آوری اعضای كشور فعالیت ناچیزی داشته باشند.

وی با تاكید بر این كه تاكنون در تاریخ پزشكی جهان، بیمار مرگ مغزی حیات خود را باز نیافته و این شخص در واقع جسد محسوب می‌شود، گفت: از این رو باید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در این رابطه با دقت و نظارت كارشناسی بیشتری تولید شوند.


رییس واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان مسیح دانشوری گفت: متاسفانه در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، زنده شدن فرد مرگ مغزی به نمایش گذاشته می‌شود كه این امر نه تنها موجب باورهای غلط میان مردم جامعه را گسترش می‌دهد، بلكه اقدامات صورت گرفته برای شرح مفهوم مرگ مغزی در بین مردم را خنثی می‌كند.

نجفی زاده در پایان از مسوولان صدا و سیمای كشور خواست تا غیر قابل برگشت بودن مرگ مغزی را به مردم جامعه تفهیم كرده و در راه نجات جان انسان‌های دیگر گامی موثر بردارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha