پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۸
کد خبر: 70492

مهمترین مطالبه مردم و کشاورزان شرق اصفهان، جاری شدن آب زاینده رود برای کشت بهاره بود که نیمه دوم فروردین ماه عملی خواهد شد.

نیمه دوم فروردین ماه آب زاینده رود باز خواهد شد
سلامت نیوز : محمد مهدی اسماعیلی معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری اصفهان در نشستی با حضور معاون وزیر نیرو و مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط استان كه بمنظور بررسی مشكلات كشاورزان استان در استانداری اصفهان برگزار شد؛ از جاری شدن آب زاینده رود در نیمه دوم فروردین ماه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ معاون استاندار اصفهان با بیان اینكه مطالبات مردم شرق اصفهان در حال اجرا شدن است، افزود: مهمترین مطالبه مردم و کشاورزان شرق اصفهان، جاری شدن آب زاینده رود برای کشت بهاره بود که نیمه دوم فروردین ماه عملی خواهد شد.

وی با بیان اینكه همه مطالبات مردم شرق اصفهان در رابطه با خشکسالی و خشک شدن رودخانه زاینده رود در حال اجرا شدن است، تصریح کرد: به دلیل اجرای پروژه ساماندهی رودخانه از بالادست تا پایین دست بمنظور جلوگیری از هدر رفت آب، باز شدن رودخانه به این تاریخ موکول شد.

اسماعیلی افزود: این مسئله بهانه ای شد تا کشاورزان برای کشت بهاره زمان و فرصت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینكه خط قرمز مهم ما، تأمین آب شرب برای حدود 5/5 میلیون نفر در استان اصفهان و استان های همجوار است كه از آب حوضه زاینده رود استفاده می نمایند، اعلام كرد: باید برنامه ریزی به گونه ای صورت پذیرد كه ضمن رعایت این خط قرمز، آب مورد نیاز بخش كشاورزی و صنعت نیز حتی المقدور تأمین شود.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به اینكه فولاد مشكل جدی داشته و آب مورد نیازش به سختی تأمین می شود و همچنین برای ذوب آهن مشكلاتی وجود دارد، تأكید كرد: با وجود اینكه همه افراد موافق تداوم اشتغال در این دو مركز صنعتی هستند ولی از طرفی نیز باید منطق مصرف آب حاكم شود.

وی افزود: خوشبختانه مدیریت واحد بر حوضه زاینده رود تا حد زیادی مشكلات را كاهش داده است و مصرف آب در بالادست، استان یزد، بخش صنعت و شرب كنترل می شود.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به اینكه مصارف آب در سه حوزه شرب، صنعت و كشاورزی می باشد، اظهار داشت: با اجرای یك برنامه انقباضی شامل كاهش آب مصرفی در بخش شرب، آب انتقالی به یزد، مصرف آب در بالادست و همچنین آب مصرفی در صنعت، توانستیم آب مورد نیاز جهت كشت بهاره كشاورزان عزیز را تأمین نماییم.

وی خواستار شد: كشاورزان الگوی كشت متناسب با حجم آب جاری شده و در دسترس انتخاب نمایند تا به یاری خداوند بتوانیم كشت بهاره مناسبی را داشته باشیم.

معاون سیاسی استانداری اصفهان همچنین اظهار داشت: وصول مطالبات عوارض پالایشگاه نیز مطرح است كه می توان بخشی از آن را در احداث خط لوله ای برای انتقال آب به شرق اصفهان استفاده نمود.

وی در مورد اختصاص بخشی از آب انتقالی به یزد گفت: این آب می تواند بخشی از مصارف آب شرب و حتی كشاورزی صنعتی ورزنه را نیز تأمین نماید.

معاون وزیر نیز در این جلسه با اشاره به اینكه اجرای خط دوم لوله انتقال آب به یزد وابسته به اجرای طرح فلات مركزی می‌باشد، اذعان داشت: اگر طرح انتقال فلات مركزی اجرا نشود، خط دوم نیز عملی نخواهد شد.

وی بر اجرای طرح های آبیاری پیشرفته از جمله آبیاری قطره ای و بارانی جهت داشتن كشاورزی پایدار در منطقه شرق اصفهان تأكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha