پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۴
کد خبر: 70515
سلامت نیوز : قدیمی‌ترین عمل جراحی كه در دوران باستان انجام می‌شد، سوراخ كردن مغز جهت خروج ارواح خبیث بود كه 10 هزار سال قبل از میلاد انجام می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بازتاب زندگی ؛ اصطلاح پلاستیک از کلمه یونانی «پلاستیکوس» plastikos‎به معنی شکل دادن مشتق شده است.  تاریخدانان زمان به وجود آمدن جراحی پلاستیک ابتدایی را به توجه به پاپیروس‌های مصر باستان و متون سانسکریت هند باستان ، بسیار قدیمی ارزیابی می‌کنند. در یک پاپیروس مصری به نام پاپیروس «ادوین اسمیت» که قدمتش به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد ، نوشته‌هایی در مورد چگونگی مداوای آسیب‌های صورت یافت شده است. این نوشته‌ها در مورد معالجه شکستگی بینی و استخوان فک هستند.

اما نخستین شواهد جراحی «بازسازی» پلاستیک در متون سانسکریت 2600 سال قبل یافت شده‌اند. در هند باستان بسیاری از تبهکاران اعضای بدن قربانیان خود را قطع می‌کردند ، همچنین سیستم قضایی در آن زمان برای مجازات مجرمان و یا خیانت‌کاران ، دستور به قطع اعضای بدن آنها از جمله بینی می‌داد. بنابراین طبیعی است که نیاز زیادی به جراحی ترمیمی در ان زمان وجود داشت، نیازی که منجر به ایجاد اشکال ابتدایی جراحی پلاستیک شد.در نوشته های به جا مانده از یک نویسنده هندی به نام Sushruta‎، شرح داده شده است که چگونه می‌توان لاله گوش صدمه دیده و یا بینی را با استفاده از پیوند ترمیم کرد.

قدیمی‌ترین عمل جراحی كه در دوران باستان انجام می‌شد، سوراخ كردن مغز جهت خروج ارواح خبیث بود كه 10 هزار سال قبل از میلاد انجام می‌شد. جراحی كاتاراكت یا آب مروارید 1950 سال قبل از میلاد انجام می‌شده است. اولین گزارش مربوط به جراحی ترمیمی مربوط به 600 سال قبل از میلاد از هند است. در این هنگام یك درمانگر مشهور به نام سوشروتا اعمال جراحی بازسازی بینی و لبول گوش را در كتاب سوشروتا سامهیتا شرح داده است. در آن هنگام در هند، بینی عضوی احترام برانگیز بود و برای تنبیه مجرمان و تحقیر اهالی كشورهایی كه آنها را در جنگ اسیر می‌كردند، بینی آنها را قطع می‌كردند. جالب است بدانید كه در آن هنگام عمل جراحی توسط یك گروه از كوزه‌گران به نام كوما انجام می‌شد. دانش این اعمال جراحی از طریق یونانیان و اعراب به اروپا رسید.

اولین بار سلسوس (سال 25 قبل از میلاد تا 50 پس از میلاد) فلپ‌های پوستی را به كار برد. تهاجم اعراب به سیسیل سبب انتقال دانش هند به درمانگران محلی یعنی خانواده برانكا شد. در نیمه اول قرن پانزدهم جراحی پلاستیك در سیسیل توسط خانواده برانكا انجام می‌شد. آنتونیو برانكا اولین كسی بود كه فلپ بازو را برای بازسازی لب و گوش‌های از بین رفته به كار برد. در قرن شانزدهم به دلیل درگیری‌های فراوان و بی‌پروایی انسان‌ها در خون‌ریزی و تعداد زیاد دوئل‌ها، علاقه به رشته جراحی پلاستیك افزایش یافت. اولین بار تگلیا كوزی از فلپ باز برای بازسازی بینی استفاده و در سال 1597 نتیجه تجربیات خود را منتشر كرد. در قرن 17 و 18 پیشرفت زیادی در جراحی پلاستیك صورت نگرفت چراكه خشونت در جامعه اروپایی كاهش پیدا كرده بود.

در مورد جراحی پلاستیک در قرن جدید می توان گفت در سال 1814 اولین بازسازی بینی به روش هندی در لندن توسط یك پزشك 30 ساله به نام كارپ انجام شد. در سال 1842 اولین كتاب درباره روش تصحیح بدشكلی‌های صورت توسط سیر منتشر شد. در سال 1834 دوپونترن در مورد فیبروما توز كف دست و روش جراحی آن نوشت. همچنین سوختگی‌ها را براساس عمق آن تقسیم‌بندی كرد. در همین قرن نوزدهم فن لانگن بك‌ پیشتاز جراحی شكاف كام و جراحی فك بود. در ابتدای قرن بیستم جنگ‌های جهانی نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت جراحی پلاستیك مدرن داشتند. تعداد زیادی از سربازان وجود داشتند كه صورت آنها توسط گلوله و انفجار صدمه دیده بود و نیاز به ترمیم داشت. اولین كنگره جراحی زیبایی و ترمیمی فرانسه در سال 1931 برگزار شد و انجمن جراحان ترمیمی اروپا در سال 1936 تشكیل شد.

اواخر دهه 1960 و دهه 1970 دوره شكوفایی جراحی پلاستیك بود و تعداد زیادی تكنیك جدید ابداع شد و بر تعداد جراحان پلاستیك نیز افزوده شد. در چهارمین كنگره بین‌المللی جراحی پلاستیك و ترمیمی تسیه و همكارانش تكنیك‌های جراحی جمجمه و فك و صورت را ارائه دادند. در سال 1983 انجمن بین‌المللی جراحان جمجمه و فك و صورت تشكیل شد.

جراحی پلاستیک در طی قرن‌ها پیشرفت زیادی پیدا کرده است ، اما هدف اصلی آن برگرداندن شکل و عملکرد طبیعی اعضا است. جراحی پلاستیك در برخی كشورها مانند آلمان یك تخصص است یعنی فرد پس از اتمام پزشكی عمومی با گذراندن یك دوره 5 ساله متخصص جراحی پلاستیك می‌شود. در حالی كه در ایران جراحی پلاستیك فقط به‌صورت یك دوره فوق تخصصی 3 ساله وجود دارد كه فرد پس از اتمام دوره 4 یا 5 ساله جراحی عمومی آن را می‌گذراند و اکثر كسانی كه خود را متخصص جراحی پلاستیك معرفی می‌كنند در واقع فقط متخصص جراحی عمومی هستند و دوره جراحی پلاستیك را نگذراند‌ه‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha