در روز 5 آوریل برابر با 16 فروردین، جهان به لحظه ای حیاتی در بزرگ ترین و موفق ترین حرکت در مسیر مبارزه با فقر می رسد یعنی هنگامی که هزار روز به تاریخ هدف برای دستیابی به آرمان های توسعه هزاره فرصت باقی است.

هزار روز مانده به برآورده شدن قولی که در ابتدای هزاره جدید داده شد
سلامت نیوز:در روز 5 آوریل برابر با 16 فروردین، جهان به لحظه ای حیاتی در بزرگ ترین و موفق ترین حرکت در مسیر مبارزه با فقر می رسد یعنی هنگامی که هزار روز به تاریخ هدف برای دستیابی به آرمان های توسعه هزاره فرصت باقی است.

به گزارش سلامت نیوز، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد طی یادداشتی نوشت: سفری هزار فرسنگی با گام نخست آغاز می شود، اما با شروع این هفته ما می توانیم برای هزار روز به سوی آینده ای جدید گام برداشته و به پیش برویم.

در روز 5 آوریل برابر با 16 فروردین، جهان به لحظه ای حیاتی در بزرگ ترین و موفق ترین حرکت در مسیر مبارزه با فقر می رسد یعنی هنگامی که هزار روز به تاریخ هدف برای دستیابی به آرمان های توسعه هزاره فرصت باقی است.

این هشت آرمان مرتبط با یکدیگردر سال 2000 پای گرفت، هنگامی که بیشترین تعداد رهبران تا آن زمان در سازمان ملل ملل متحد گردهم آمدند و موافقت کردند فقر و گرسنگی جهانی را به نیم کاهش دهند، با تغییرات آب و هوایی و بیماری مبارزه کنند، مشکل آب ناسالم و دفع بهداشتی فاضلاب را حل کنند، آموزش را گسترش داده و دروازه های فرصت را به روی دختران و زنان بگشایند.

این نخستین بار نبود که رهبران قول های متعالی می دادند. افراد بدبین انتظار داشتند آرمان های توسعه هزاره به دلیل بلند پروازانه بودنشان به وقوع نپیوندند. در حالیکه این آرمان ها کمک کردند اولویت های جهانی و ملی شکل بگیرند، اقدامات هماهنگ شوند و نتایج قابل توجهی به دست آید.

در 12 سال گذشته ، 600 میلیون نفر از فقر مطلق رهایی یافته اند و این یعنی 50 درصد کاهش. عدد رکورد شکنی از بچه ها در مدارس ابتدایی آموزش می بینند و برای نخستین بار تعداد دختران و پسران بین آنان برابر است. مرگ و میر مادران و کودکان کاهش یافته است. سرمایه گذاری های هدف دار در مبارزه با مالاریا، اچ آی وی/ایدز و سل میلیون ها زندگی را نجات داده است. آفریقا مرگ و میر ناشی از ایدز را تنها در شش سال گذشته به یک سوم کاهش داده است.

آرمان ها و اهدافی نیز وجود دارند که نیازمندیم در دستیابی به آنها پیشرفت بیشتری داشته باشیم. هنوز زنان بسیاری در هنگام وضع حمل با توجه به اینکه راه های نجات آنان را در اختیار داریم، جان خود را از دست می دهند. هنوز جوامع بسیاری از تاسیسات بهداشتی اولیه محرومند و در آنجا آب ناسالم به خطری مرگبار تبدیل می شود. در بسیاری از مناطق جهان، بی عدالتی چه بین ثروتمندان و چه فقرا رو به افزایش است. هنوز عده بیشماری پشت سر گذاشته می شوند.

هم اکنون جامعه بین المللی برای سرعت بخشیدن به اقدام باید چهار گام بردارد.

نخست آنکه از راه سرمایه گذاری های استراتژیک و هدفمند که تاثیری تصاعدی دارند و موجب ارتقای نتایج در تمامی حوزه های دیگر می شوند، میزان موفقیت را افزایش دهند مانند: ارائه خدمت یک میلیون بهورز در آفریقا  به مناطق دور از دسترس به منظور پیشگیری از مرگ و میر مادران و کودکانی که به راحتی قابل پیشگیری و درمان است؛ افزایش سرمایه گذاری ها در تاسیسات بهداشتی؛ دسترسی جهانی به خدمات بهداشتی اولیه، شامل مراقبت های اضطراری مامایی؛ و وسایل کافی برای رویارویی با اچ آی وی و مالاریا.

حصول اطمینان از دسترسی برابر زنان و دختران به آموزش، مراقبت بهداشتی، تغذیه و فرصت های اقتصادی یکی از قدرتمندترین عوامل پیشرفت در تمامی آرمان ها است.

دوم آنکه اجازه دهید بر فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورها که محل زندگی یک میلیارد و نیم انسان است، متمرکز شویم. این کشورها که معمولا گرفتار خشکسالی، نبرد، حکمرانی ضعیف و میزان بالای خشونت جنایی سازمان یافته هستند، با وجود بهترین تلاش هایی که به عمل می آورند، دستیابی به پیشرفت را بسیار دشوار می یابند. بسیاری از آنها هنوز حتی به یک آرمان توسعه هزاره نرسیده اند. با سرمایه گذاری در مناطقی چون ساحل، شاخ آفریقا، و آسیای مرکزی، می توانیم چرخه ای مطبوع از توسعه اقتصادی، امنیت انسانی و ایجاد صلح را ارتقاء بخشیم.

سوم آنکه باید به تعهدات مالی وفادار بمانیم. هزینه ها نمی توانند بر دوش فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورها گذاشته شوند. از نظر اخلاقی قابل پذیرش نیست و به یاری هیچ کدام از کشورهای کمک دهنده یا دریافت کننده کمک نمی آید. با وجود دوران ریاضت اقتصادی، کشورهای زیادی به گونه ای عبرت آمیز به تعهدات خود پایبند بوده اند. کمک دهنده های جدیدی نیز در بین اقتصادهای رو به بهبود گام به جلو برداشته اند. ما باید این تلاش ها را مورد تقدیر قرار داده و جمع بیشری را تشویق نماییم.

چهارم آنکه 1000 روز باقی مانده باید فراخوانی برای اقدام در مسیر بسیجی جهانی از دولت ها گرفته تا مردم عادی باشد که نسبت به موفقیت بسیار تردید داشتند. ما باید همچنین تمامی نیروی فن آوری و رسانه های اجتماعی را به کار گیریم یعنی فرصت هایی که در آغاز قرن جدید هنگام تدوین آرمان ها در دسترس نبودند.

آرمان های توسعه هزاره ثابت کردند هدف های توسعه جهانی که مورد تاکید قرار گرفتند، می توانند تغییری اساسی ایجاد نمایند. می توانند بسیج کنند، متحد سازند و الهام بخش باشند. می توانند جرقه خلاقیت بوده و دنیا را متحول کنند.

موفقیت در 1000 روزی که در پیش است، نه تنها زندگی میلیون ها نفر را بهبود می بخشد، بلکه به شتاب حرکت در مسیر برنامه هایمان فرای 2015 و چالش های توسعه پایدار می افزاید.

کارهای ناتمام زیادی باقی می ماند. اما همچنان که به نسل بعدی آرمان های توسعه پایدار می نگریم، می توانیم منبع الهام عمیقی بیابیم با دانستن این نکته که آرمان های توسعه هزاره نشان داده اند با اراده سیاسی، خاتمه فقر مطلق قابل دستیابی و در دسترس ما است.

اجازه دهید از 1000 روزی که در پیش است بیشترین بهره را ببریم و به قول هزاره خود وفادار بمانیم.        

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha