جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 70529

فشار خون بالا یك وضعیت پزشكی است كه می‌تواند در اثر استرس بیش از حد، چاقی، مصرف بالای نمك، دیابت و غیره ایجاد شود.

10 ماده غذایی مفید برای كاهش فشار خون
سلامت نیوز: فشار خون بالا یك وضعیت پزشكی است كه می‌تواند در اثر استرس بیش از حد، چاقی، مصرف بالای نمك، دیابت و غیره ایجاد شود. احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی، مانند سكته قلبی، نارسایی قلبی و اختلالات كلیه با داشتن فشار خون بالا افزایش می‌یابد. در فهرست زیر به ده ماده غذایی كه در پایین آمدن فشار خون موثرند، اشاره شده است:

تره فرنگی: تره ‌فرنگی، پیازچه، ترب و... به دلیل دارا بودن فیبرهای غذایی و ویتامین‌های گوناگون نظیر ویتامین‌های گروه B و C ، همچنین گوگرد و موادی نظیر سلولز و ازت خواص ضد عفونی‌ کنندگی داشته و در کنار آن قادر به کاهش فشار و چربی‌های خون هستند.

موز: سرشار از پتاسیم و شاید مهم‌ترین ماده مغذی برای كاهش فشار خون بالاست. مصرف یك عدد موز در روز شما را از فشار خون بالا دور نگه می‌دارد.

کیوی: این میوه سرشار از پتاسیم و ویتامین C بوده و به كاهش فشار خون كمك می‌كند. كیوی همچنین آنتی‌اكسیدانی به نام لوتئین دارد كه سیستم حفاظتی بدن را تقویت می‌كند.

سیر: معجزه می‌كند؛ زیرا دارای خواص متعددی است كه از لخته و ضخیم شدن رگ‌های خونی جلوگیری كرده و همچنین به آسانی با عوارض ناشی از فشار خون بالا مبارزه می‌كند.

كرفس: حاوی موادی است كه به آن سالیدس (Pthalides) می‌گویند و موجب آرام و گشاد شدن ماهیچه‌های اطراف رگ‌ها می‌شود. با گشاد شدن رگ‌ها خون با فشار كمتری حركت می‌كند و فشار خون پایین می‌آید. علاوه بر آن، كرفس بسیار آرام‌بخش است و اگر مستعد ابتلا به استرس هستید، مصرف آن توصیه می‌گردد.

لوبیا: رژیم غذایی روزانه شما باید شامل انواع لوبیا (قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و ...) باشد. انواع لوبیاها سرشار از منیزیم و پتاسیم هستند كه فشار خون بالا را كاهش می‌دهند.

کلم بروکلی: حاوی تركیبات پتاسیم و همچنین كروم است كه با بیماری‌های قلبی و عروقی مقابله می‌كنند. كلم بروكلی كنترل كننده قند خون و میزان انسولین نیز می‌باشد.

شیر بدون چربی: شیر فاقد چربی اگر در رژیم غذایی روزانه باشد یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش فشار خون است . شیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین D است که کمبود آن منجر به فشار خون می‌شود. برای نتیجه موثر تر بهتر است همیشه شیر گرم بنوشید. باید مطمئن باشید شیر فاقد چربی باشد ، چرا که چربی منجر به افزایش فشار خون می‌شود.

گوجه‌فرنگی: حاوی مقادیر فراوانی لیكوپن است. این آنتی‌اكسیدان به‌طور قابل توجهی فشار خون را كاهش می‌دهد. همچنین غنی از كلسیم، پتاسیم، ویتامین‌های C,A و E و تمام مواد مغذی مورد نیاز برای جلوگیری از فشار خون می‌باشد.

غیر از غذاهای ذكرشده، تخم آفتابگردان، روغن زیتون، آوكادو، شكلات تیره و آب‌میوه‌های طبیعی مختلف در پایین آوردن فشار خون مؤثر هستند. بهتر است مصرف سبزیحات و میوه‌های غنی از پتاسیم و كلسیم را افزایش و مصرف غذاهای سرخ شده و نمك (حاوی سدیم) را كاهش دهید.
منبع:‌دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha