چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7053

گروهی از دانشمندان آمریکایی و ایتالیایی ژنی را کشف کرده اند که مسئول هدایت مکانیزمی است که ابعاد داخلی کورتکس پیشانی مغز را تنظیم و کنترل می کند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازمهر، موسسه مطالعات بیولوژیکی سالکت در کالیفرنیا و موسسه ژنتیک و پزشکی ناپل که نتایج تحقیقات خود را در تازه ترین شماره مجله "نیچر نوروساینس" منتشر کرده اند، ژنی را کشف کردند که با کنترل جغرافیای داخلی و متعادل کردن موقعیت های کورتکس، تعادل میان فضاهای پیشانی مغز را تنظیم می کند.

این ژن که Coup-Tf1 نام دارد، ساختار عملکردی این فضاها را یکپارچه نگه می دارد.

محققان این ژن را در سلول های ابتدایی برخی از موش ها کشف کردند.

ژن Coup-Tf1 در مغز موش ها به همان روشی که در مغز انسان بیان می شود، بروز می یابد.

موش ها این ژن را تا مرحله بزرگسالی بیان می کنند، بطوری که به نظر می رسد با بیان این ژن نورون های کورتکس مغز این حیوانات عملکردهای ساختاری متنوعی را نشان می دهند.

درحقیقت بیشترین عملکرد این ژن در مناطق پیشانی کورتکس است. این مناطق مهمترین عملکردهای بدن از حرکت های حواس تا بیان احساسات را کنترل می کنند.

به گفته این دانشمندان، ژن Coup-Tf1 با کنترل سلولهای اولیه ای که فضاهای مختلف مغر را می سازند، کمک می کند که این سلولها در فضاهای دیگر مغز پیشروی نکنند.

نتایج این تحقیقات اولین گام در راه شناخت این مسئله است که چرا در افراد مختلف ابعاد بخش های مختلف کورتکس می تواند متفاوت باشد. درحقیقت ابعاد مغز ارتباط مستقیمی با توانایی های فردی افراد مختلف دارد.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha