جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 70531
سلامت نیوز: صعود به ارتفاعات بلند یکی از ورزش های خطرناک است. از هر شش نفر كه این ورزش را انجام می‌دهند، یك نفر جان خود را از دست می‌دهد و به عبارتی این ورزش یعنی بازی با جان.

شیرجه با اِسكوبا


اِسكوبا نوعی وسیله تنفسی در زیر آب و دایوینگ یا شیرجه زدن نیز نوعی ورزش پرطرفدار است؛ اما تقلید كردن از ماهی‌ها می‌تواند دردسرهای زیادی به‌وجود آورد. پرش از روی سكو اگر بسیار تند و سریع انجام شود، ممكن است مشكلات جدی برای فرد ایجاد كند. در اثر كم شدن فشار اتمسفر، فرد دچار تصلب شرائین شده و معمولاً بیهوش می‌شود. خطراتی مثل آسیب‌دیدگی مغز، نخاع و ریه‌ها نیز او را تهدید می‌كند.

‌ بیس جامپر


اگر شیء پرنده‌ای را در آسمان دیدید كه نه پرنده بود و نه هواپیما، حتماً «بِیس جامپر» را دیده‌اید. طرفداران این ورزش خود را از بلندی‌هایی مثل پل، ساختمان و آنتن‌ها بدون هیچ‌گونه وسیله حفاظتی و فقط با یك چتر نجات به پایین پرت می‌كنند. در این حالت اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، خطر مرگ برای فرد وجود دارد و درصورتی كه شانس با او یار نباشد و باد بوزد، باد او را به اطراف می‌كوبد و ممكن است به شدت ‌آسیب ببیند. این ورزش سالانه 15-5 نفر را به كشتن می‌دهد و در بیشتر كشورها مثل آمریكا غیرقانونی است.

كشیده شدن روی خیابان


این ورزش را نخستین بار برخی از كودكان كالیفرنیا در دهه 70 ابداع كردند. این كودكان ظاهراً سرگرمی دیگری نداشتند. در این رشته ورزشی افراد روی تخته اسكیت دراز می‌كشند و درست برخلاف جهت ماشین‌ها و موتورها و سایر وسایل نقلیه شروع به حركت می‌كنند و تنها چیزی كه حركت آنان را متوقف می‌كند، برخورد و تصادف با یك شیء یا یك ماشین است. این ورزش نیز تقریباً در تمام كشورها غیرقانونی است؛ زیرا احتمال آنكه راننده اتومبیل‌ها،‌ فرد ورزشكار را نبیند، زیاد است. استفاده از كلاه ایمنی و چرم بند كردن دست و پاها بسیار ضروری است؛ ولی با وجود تمام این نكات ایمنی، باز هم این كار بازی با جان است و عقل سالم به هیچ‌وجه آن را تأیید نمی‌كند.

شیرجه غاری


این روش نوعی حركت كردن روی لبه تیغ است. گرمای بیش از حد، گم‌شدن، جداشدن از سایر دوستان و هم‌تیمی‌ها، از دست دادن هوا و نور، خطراتی است كه در این ورزش غیرمعمول فرد را تهدید می‌كند. جامعه غارگردی ملی معتقد است كه یك شیرجه موفق وقتی رخ می‌دهد كه فرد دوباره به نقطه اولش بازگردد.
برخلاف آب‌های باز كه بعد از شیرجه زدن فرد به همان حالت دوباره بالا می‌آید، در شیرجه غاری فرد نمی‌تواند به راحتی بالا بیاید و معمولاً با برخی چیزها برخورد می‌كند كه جانش را به خطر می‌اندازد. طبق آمار، از سال 1960، 500 نفر جان خود را در این رشته ورزشی از دست داده‌اند كه این رقم فقط محدود به فلوریدا، مكزیكو و جزایر دریای كارائیب است. در این كار مهارت داشتن هیچ ضمانتی برای جان سالم به در بردن از مهلكه محسوب نمی‌شود؛ زیرا اغلب قربانیان این ورزش، شیرجه زنان حرفه‌ای بوده‌اند.

بی‌ام‌ایكس


من و شما دوچرخه‌سواری را دوست داریم و آن را یك ورزش ساده و سالم می‌دانیم؛ اما برخی از دوچرخه‌سواران به این ورزش ساده و سالم بسنده نمی‌كنند و در پی هیجانات بیشتر دست به كارهای خطرناكی مثل بی‌ام‌ایكس می‌زنند. بی‌ام‌ایكس نوعی موتورسواری با دوچرخه و انجام كارهای اكروباتیك و راندن دوچرخه با پاهای كاملاً باز است. بی‌ام‌ایكس نوعی مسابقه است كه در آن با دوچرخه به صورت عمودی از یك جای بلند سرازیر می‌شوند و پاهای خود را باز نگه می‌دارند. البته تا به حال هیچ نوع ‌آسیب‌دیدگی جدی و یا مرگ در اثر این ورزش گزارش نشده است؛ اما برخی خراش‌ها و زخم‌ها و شكستگی‌های كوچك در اثر آن بسیار عادی است. به هر حال این ورزش شكل خطرناكی از دوچرخه‌سواری است و می‌تواند آسیب‌هایی به همراه داشته باشد؛ ولی كمتر از ورزش‌های خطرساز سلامت ورزشكار را به خطر می‌اندازد.

گاورانی


نمایش سواركاری از سال‌ها پیش در كشورهای غربی شروع و كم‌كم تبدیل به یك رقابت خاص شد؛ اما هیچ دلیل خاصی برای راندن گاو وجود ندارد و این كار فقط جنبه تفریحی پیدا كرده است. سواركار با طناب، آلت تناسلی گاو را می‌بندد تا گاو را به هوا پرت كند. گاو عصبانی ممكن است بعد از آن هم دست از سر شما برندارد؛ ولی خطر اصلی وقتی است كه به هوا پرت می‌شوید؛ زیرا ممكن است فك، دنده‌ها و استخوان كتف‌تان بشكند.

اسكی هلی


دلیل آنكه برخی چیزها بسیار غیرقابل دسترس هستند، مشخص است؛ به خاطر خطرات فراوانشان. برخی افراد حاضرند مبلغ زیادی را هزینه كرده و با هلی‌كوپتر به قله‌های بلند برفی بروند و از آنجا به قسمت‌های بكر و دست‌نخورده برفی دسترسی پیدا كنند و در نزدیكی بهمن شروع به اسكی كنند. حتی استفاده از هلی‌كوپتر برای رسیدن به این بلندی‌ها نیز خطرناك است، چه برسد به اسكی كردن در آنجا.

موج‌سواری در موج‌های بزرگ


این ورزش كاملاً گمراه‌كننده است؛ زیرا موج‌ها بزرگ نیستند، بلكه غول‌پیكرند. غرق شدن در زیر موج‌های عظیم، آسب‌دیدگی شدید جمجمه و حتی خُرد شدن آن در اثر برخورد با صخره‌های پنهان در زیر آب‌ها و ضربات محكم و سهمگین امواج، خطرات مرگباری هستند كه جان این ورزشكاران را تهدید می‌كنند. هركس می‌تواند این ورزش را امتحان كند؛ ولی امكان بازگشت اندك است.

صعود به ارتفاعات بلند


از هر شش نفر كه این ورزش را انجام می‌دهند، یك نفر جان خود را از دست می‌دهد و به عبارتی این ورزش یعنی بازی با جان. تا به حال افراد زیادی جان خود را هنگام بالا رفتن از قله اورست از دست داده‌اند. آنها با هر خطری كه شما تصورش را بكنید مواجه هستند. سرمازدگی، فشار شدید هوا، التهاب شدید ریه و بسیاری خطرات دیگر جان این ورزشكاران را تهدید می‌كند. معمولاً هلی‌كوپتر نجات به راحتی به محل نمی‌رسد. تا به حال از 1300 نفری كه تصمیم به صعود از قله اورست گرفته‌اند، 179 نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ ولی از سال 1990 تاكنون این آمار بسیار كاهش یافته است.

قایقرانی در آبشارهای كوتاه


قایقرانان این رشته ورزشی با سرعتی زیاد به جلو می‌روند و هر لحظه امكان دارد با صخره‌ای برخورد كنند؛ پرت شوند و بعد غرق شوند اگر از قایق به بیرون پرتاب شوند، قایق وارونه می‌شود. گاهی اوقات كنترل قایق واقعاً دشوار است. وقتی كه قایقرانان به بیرون پرت می‌شوند، دچار شكستگی استخوان شده و به شدت آسیب می‌بینند. مشكل اصلی اینجاست كه شما در حین سقوط نه تنها میزان سراشیبی، بلكه حتی قادر نیستید یك قدمی خود را ببینید.
منبع:‌ دنیای زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha