جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
سلامت نیوز: محل‌کارتان را مانند میدان جنگ تصور می کنید؟ فکر می کنید تنها افراد مقاوم در آن دوام می‌آورند؟ اگر همه چیز برعکس باشد چه؟ اگر به جای افراد سخت و بی رحم، اشخاصی مهربان باشند، چه می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، همه ما در زندگی کلمات پنج حرفی زیادی شنیده‌ایم اما مطمئناَ هیچ کدام به قدرت لبخند نبوده است. بسیاری از افراد نمی دانند رونق کسب و کارشان ممکن است ناشی از رفتارها و اعمال مثبت آنها باشد.

واقعیت آن است که هیچ کس دوست ندارد در محیطی خصمانه کار کند. وقتی آدم ها از محل‌ کارشان لذت ببرند و احساس کنند که به خاطر تلاش‌هایشان به آنها اعتماد شده و از آنها قدردانی می‌شود، تلاش شان را بیشتر کرده و بازده بهتری نیز خواهند داشت.

پاول اشپیگل‌ من اعتقاد دارد:" کار و تجارت تنها ایجاد رابطه است."

مغز ما طوری برنامه‌ریزی شده است که به مهربانی و اعتماد واکنش می‌دهد و این مسئله توضیح‌دهنده روابط ما در محل‌ کار است. وقتی کسی رفتاری توام با مهربانی و احترام دارد، مغز ما اکسی‌توسین و دوپامین بیشتری تولید می‌کند که سبب می‌شود آرامش فکر داشته و با بقیه همکاری بهتری داشته باشیم.

اما وقتی احساس تهدید کنیم یا با ما غیرمحترمانه رفتار شود، خلاف آن اتفاق می‌افتد و هیچ تمایلی برای کار گروهی نخواهیم داشت و بازده کارمان اندک خواهد بود.

تاثیرات منفی، مثل میکروب هستند. وقتی حرف زشت و زننده‌ای می‌شنوید، برگشتن به روند کاری سابق تان سخت خواهد شد. برای فراموش کردن یک توهین به پنج تحسین نیاز است. همچنین نمی‌توانید تظاهر به مهربانی کنید چون ما خیلی راحت مهربانی تظاهری را از مهربانی واقعی تشخیص می‌دهیم.

لبخند زدن در محیط کار نقش بسیار مهمی در ایجاد ارتباط مؤثر بین کارمندان و مشتریان دارد. کسی که همواره در برابر مشتری لبخند می زند می تواند حس اعتماد و رضایت را در او القا کند. مطمئناً چهره اخم آلود، منفی گرایی و ناامنی را به مخاطبان هدیه خواهد داد.

۵ روش مهربانی کردن

همه آدم ها می‌توانند از تاثیرات خوب مهربانی در محل‌کار بهره ببرند. با اجرای ۵ توصیه زیر می توانید محیط مناسبی در محل‌ کار ایجاد کنید:

1- اعتبارتان را تقسیم کنید

اگر برای تان مهم نباشد که پاداش به چه کسی می‌رسد، کارهای قوی‌العاده‌تری انجام خواهید داد. وقتی اعتبار و دستاوردهای تان را تقسیم می‌کنید، همکاران و مشتریان تان هم احساس خواهند کرد که در موفقیت تان شریک اند.

2- با تحقیر حرف نزنید

یکی از سریع ترین راه‌ها برای تخریب وجهه شغلی آن است که با کسی با تحقیر صحبت شود. در محل ‌کار هر فرد یک ایده است و هر ایده با پول و سود همراه است. هر بار که با کسی بد و توهین آمیز حرف می‌زنید، یک در سود دهی را به روی خود می‌بندید.

۳- روی مثبت‌ها تمرکز کنید

حتی در بدترین موقعیت‌ها هم پیدا کردن یک نکته مثبت برای فکر کردن و تمرکز وجود دارد. ما دیگران را تشویق می‌کنیم که صادق باشند و ‌احساس شان را به زبان بیاورند. اما ممکن است خیلی اوقات با آنها موافق نباشیم. در این موقعیت‌ها می توانیم به طریقی که مثبت و تشویق‌آمیز باشد به آنها نه بگوییم. مثلاَ اگر یکی از باهوش‌ترین کارمندهای تان همیشه دیر کار خود را تحویل می‌دهد، می‌توانید با تحسین ایده‌ها و کارهایش حرف تان را شروع کنید. بعد مشکل تاخیر در تحویل کارهایش را مطرح کنید و با این روش در کنار اخطار دادن به او، نشان اش ‌دهید که کارهایش را قبول دارید و تحسین می‌کنید.

۴- مودب باشید

مارک تواین گفته است که می‌تواند دو ماه با یک تحسین خوب زندگی کند. تحسین کردن دیگران یا تشکر کردن هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. شما می‌توانید با اظهار نظری مثبت و تحسینی به ‌جا، دستاوردهای شرکت را چند‌ برابر کنید.

۵- لبخند بزنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha