سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور طرح سراسری غربالگری فشارخون به صورت پایلوت در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اجرا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد حسین اعرابی در نشست خبری هفته سلامت با اشاره به اینکه شعار روز جهانی بهداشت در سال 2013 تحت عنوان «فشار خون خود را جدی بگیریم» نامگذاری شده، گفت: این طرح جهت مناطق شهری با مشارکت این دانشگاه و همکاری نظام پرستاری کاشان با شروع هفته سلامت آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح سراسری غربالگری فشارخون به صورت رایگان انجام می شود، افزود: تمامی افراد 30 سال این شهرستان ها باید با در دست داشتن کارت ملی به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: بیماری فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلاء به سکته مغزی، نارسایی کلیه، کوری، بی نظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً از هر 3 نفر بزرگسال یک نفر دارای فشار خون بالا است، یادآور شد: کاهش مصرف نمک، رژیم غذایی متعادل، اجتناب از مصرف الکل، داشتن فعالیت بدنی منظم و اجتناب از مصرف دخانیات از عوامل موثر در کاهش ابتلاء به فشار خون بالا است.

دکتر اعرابی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های این دانشگاه در هفته سلامت اشاره کرد و اذعان داشت: افتتاح مرکز بهداشتی درمانی امام علی (ع)، مرکز آموزشی گروه مطالعات اعتیاد و علوم سلولی کاربردی، کلینیک سطح 3 فشار خون در بیمارستان متینی، مرکز اورژانس شهری چمران و بهره برداری از سیستم CR، PACS (تبدیل فیلم های رادیولوژی به CD) از جمله پروژه های عمرانی قابل بهره برداری در هفته سلامت است.

وی رونمایی از نخستین پورتال قلب سالم کشور، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهرهای کاشان، آران و بیدگل، قمصر، مشکات و برزک پیرامون شعار روز جهانی بهداشت، نواختن زنگ سلامت در مدارس، ارئه خدمات اولیه از قبیل اندازه گیری قد، وزن، فشارخون و شاخص توده بدنی به افراد بالای 30 سال را از دیگر برنامه های این دانشگاه در این هفته برشمرد.

دکتر اعرابی در پایان خواستار مشارکت و همکاری تمامی دستگاههای اجرایی و رسانه‌ها جهت اطلاع رسانی به جامعه در حوزه سلامت به ویژه حول محور شعار روز جهانی بهداشت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha