چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7056

سیگار كشیدن خطر بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و سكته قلبی را افزایش می‌دهد اما محققان آمریكایی دریافتند استعمال دخانیات سخت‌شدگی (تصلب) رگها را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشكده پزشكی "ویل كورنل" نیویورك، سیگارهایی كه نیكوتین آنها كاهش داده شده را با سیگارهای معمولی مقایسه كردند و دریافتند در موش‌ها میزان دود سیگاری كه تصلب شرایین را تحریك می‌كند با میزان نیكوتین ارتباط دارد، یعنی هر چه نیكوتین بیشتر باشد، سختی رگها نیز بیشتر می‌شود.

دكتر "دانیل اف كاتانزارو" مجری این تحقیقات گفت: در حال حاضر اجماع عمومی این است كه مشكل سیگار، قطران آن است و نیكوتین خطری ندارد و بر اساس همین باور است كه برای ترك سیگار، چسب یا آدامس‌های نیكوتین‌دار عرضه شده است.

اما وی تاكید كرد كه "تحقیقات نشان می‌دهد نیكوتین به هیچوجه بی‌خطر نیست، به ویژه برای قلب."
مجریان این تحقیق كه نتایج آن در نشریه "سم‌شناسی قلب و عروق" منتشر شده است دریافتند موشهایی كه در معرض دود سیگارهای كم نیكوتین قرار داشتند در مقایسه با آنهایی كه در معرض دود سیگارهای معمولی بودند، ضایعات آترواسكلروزی كوچكتری داشتند اما این ضایعات، در مقایسه با گروه نمونه كه درمعرض دود سیگار قرارنداشتند، بیشتر بود.

این ضایعات‌آترواسكلروزی، با سخت شدن دیواره سرخرگها و گاه دریچه قلب مشخص می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha