معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری با اعلام این كه از خرداد ماه سال جاری تاكنون تعداد زیادی نامه اعتراض آمیز در مورد خصوصی سازی خدمات پرستاری از سوی پرستاران سراسر كشور به سازمان نظام پرستاری دریافت شده است، ابراز عقیده كرد: خصوصی سازی خدمات پرستاری مخالف با موازین قانونی است.

محمد شریفی مقدم در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: بر اساس تصویب نامه سال 84، هر گونه به كارگیری نیروی انسانی برای انجام كارهای كارشناسی، ‌كمك كارشناسی و تخصصی از طرف شركت‌های طرف قرارداد و یا شركت‌های خصوصی به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت ممنوع است، اما با این حال در برخی از بیمارستانها، بخش خدمات پرستاری همچنان به شركت‌های خصوصی واگذار می‌شود.

وی با بیان این كه واگذاری خدمت پرستاری به بخش خصوصی برای نظام سلامت كشور زیان بار است، یادآور شد: سازمان نظام پرستاری همچنان با خصوصی سازی خدمات پرستاران مخالف است.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به آغاز واگذاری خدمات پرستاری به شركت‌های خصوصی از سال 83 گفت: در پی مصوبه دولت مبنی بر منع این امر در اواخر سال 84 و 85، واگذاری خدمات پرستاری كاهش یافت اما در ماه‌های اخیر دوباره این امر گسترش پیدا كرده است و در سراسر كشور روند خصوصی سازی ادامه دارد.

شریفی مقدم گفت: پرستاران طرف قرارداد با شركت‌های خصوصی اغلب با قراردادهای كوتاه مدت، حداقل حقوق و شرایط سخت كار می‌كنند و این امر علاوه بر نارضایتی پرستاران، آسیب نظام سلامت و خطراتی را برای بیماران به دنبال دارد.

وی با بیان این كه بیماران عمده قربانیان خصوصی سازی هستند، تاكید كرد:‌ خدمات بخش سلامت را نباید به بخش خصوصی واگذار كرد.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری، تمایل مدیران بیمارستان‌ها را به جبران كمبود نیروی پرستاری، یكی از علل گسترش خصوصی سازی خدمات پرستاری عنوان كرد و گفت: در صورت جذب نیروی انسانی مورد نیاز از سوی مسوولان مرتبط به طور قطع تمایل مدیران به واگذاری خدمات پرستاری كاهش می‌یابد.


شریفی مقدم در پایان نسبت به تبعات گسترش خصوصی سازی خدمات پرستاری هشدار داد و از مسئولان امر سلامت كشور خواست تا نسبت به توقف كامل خصوصی خدمات پرستاری اقدام كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha