سلامت نیوز: معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: در دریای خزر 4 نوع آلایندگی وجود دارد که ایران فقط در وارد کردن فاضلاب‌های انسانی در این دریاچه سهم دارد. اما روسیه سموم کشاورزی و قزاقستان و آ‌ذربایجان آلودگی نفتی به این دریاچه وارد می کنند.

عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با فارس با اعلام اینکه در دریای خزر 4 نوع آلودگی وجود دارد، اظهار داشت: این آلاینده‌ها شامل آلودگی نفتی، عناصر سنگین، سموم کشاورزی و فاضلاب‌های انسانی می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه کم خطرترین این آلایندگی‌ها مربوط به فاضلاب‌های انسانی می‌شود، افزود: ورود آلودگی ناشی از فاضلاب‌های انسانی به دریای خزر در نهایت به بروز بیماری‌های پوستی، اسهال و استفراغ در افراد منجر می‌شود.

وی بیان‌داشت: پر‌خطرترین این آلایندگی‌ها، آلودگی‌های وابسته به سموم کشاورزی است که بسیار خطرناک و شدیداً سرطان‌زا است.

به گفته کرباسی، بخش اعظم این نوع آلایندگی از سوی کشور روسیه وارد آب‌های دریای خزر می‌شود.

معاون سازمان محیط زیست آلودگی نفتی را سومین نوع آلودگی دریای خزر برشمرد و ابراز داشت: این نوع آلایندگی عمدتاً بر اثر حادثه ایجاد می‌شود که از این میان می‌توان به شکستگی لوله، نشت چاه و ... اشاره کرد.

وی بیان داشت: این نوع آلایندگی عمدتاً از سوی کشورهای قزاقستان و آذربایجان به علت اینکه دارای صنایع نفتی قدیمی هستند، وارد آبهای دریای خزر می‌شود.

وی یادآور شد: آلودگی عناصر سنگین عمدتاً ناشی از ورود فاضلاب‌های صنعتی به آب‌های این دریاچه است.

کرباسی با انتقاد از انتشار خبرهای کذب در رسانه‌های خارجی، اظهار داشت: بنا به خبرهای منتشر شده در رسانه‌های خارجی؛ بیشترین آلودگی دریای خزر سهم ایران بوده است؛ این در حالی است که این خبرها کذب است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه جمعیت ساحل نشین ایران حدود 7میلیون نفر است، بیان داشت: از این رو ایران به عنوان بزرگترین کشور دارای جمعیت ساحل نشین است و ورود فاضلاب‌های انسانی ایران به آب‌های دریای خزر تنها آلودگی ورودی از سوی کشور ما به این دریاچه است.

وی متذکر شد: آلودگی مربوط به فاضلاب‌های انسانی بی‌خطرترین آلایندگی‌ها است که البته مدیریت آن نیز بسیار آسان است.

وی اضافه کرد: ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در مناطق ساحلی مناسب‌ترین راهکار برای برطرف کردن آلودگی ناشی از فاضلاب‌های انسانی در آبهای دریای خزر است.

کرباسی خاطرنشان کرد: رفع آلودگی‌ ناشی از فاضلاب‌های انسانی دریای خزر وظیفه وزارت نیرو است اما متأسفانه این وزارتخانه نسبت به انجام وظایف و تعهدات خود کوتاهی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha