شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 70581

این بار توفان خاک، كه غرب كشور را دربر گرفت علاوه بر ساكنان این شهرها، 6 میلیون گردشگری كه مشغول گذراندن تعطیلات نوروز بودند را هم با مصائب ریزگردها آشنا كرد.

نوروز با طعم گرد و غبار
سلامت نیوز : با اینكه قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، كاهش آلودگی هوا را نخستین اولویت این سازمان در سال جدید می داند اما طی 10 سال تنفس گرد و غبار در استان های جنوبی و غربی، ساكنان این استان‌ها دیگر چشم به راه اقدامی از سوی مسئولان دولتی برای كاهش میزان گرد و غبار در هوای شهرشان نیستند. البته این بار توفان خاک، كه غرب كشور را دربر گرفت علاوه بر ساكنان این شهرها، 6 میلیون گردشگری كه مشغول گذراندن تعطیلات نوروز بودند را هم با مصائب ریزگردها آشنا كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پیش از این، دانه های خاك معلق در هوا طی سال‌های گذشته بارها پروازها را كنسل كرده، مدارس و ادارات را به تعطیلی كشانده و مردم را خانه نشین كرده بود. هرچند امسال در تعطیلات نوروزی مردم استان های مرزی كشور در جنوب و شرق از شر و گرد و غبار در امان بوده اند اما در سه روز گذشته، بازهم ساكنان استان های خوزستان و ایلام، توفان خاك را تجربه می كنند. توفانی كه به دنبال 13 روز هوایی آرام و معتدل، منجر به قطعی برق در برخی مناطق شهری در آبادان و خرمشهر شد تا مردم برای برطرف شدن این مشكل دست دعا برای بارش باران به سوی آسمان بردارند. به گفته مسعود دهملایی، مدیرکل هواشناسی خوزستان «با بارش باران از میزان گرد و غبار در هوا كاسته خواهد شد.»

كانون‌های بحران در عراق و عربستان

كارشناسان محیط زیست معتقدند كانون‌های بحرانی گرد و غبار در كشورهای عربی قرار دارد و با انجام اقدامی جدی در این باره باید مسئولان این كشورها را برای چاره اندیشی با خود همراه كرد. اما نه برگزاری اجلاس‌های چهارجانبه بین ایران، عراق، تركیه و سوریه این معضل را چاره كرد و نه بازدید هیات عراقی و ایرانی از كشورهای همسایه. اگرچه در كشور میلیاردها تومان اعتبار برای مالچ پاشی و مهار گرد و غبار اختصاص داده شده است اما كارشناسان می‌گویند معاهدات بین المللی تنها چاره كار است تا كشورهایی چون عراق و عربستان ملزم به استفاده از راه‌هایی چون مالچ پاشی برای مهار و گرد و غبار شوند و دست نیافتن به این نتیجه را به دلیل عدم توانایی مسئولان در پیگیری جدی این مسئله می دانند. سخنان علی محمد شاعری قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران نیز مهر تاییدی بر این ادعاست. چرا كه او چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام كرده بود كه «برای گرد و غباری كه سرمنشا ‌خارجی دارد كاری نمی توانیم بكنیم. با وجود مذاکرات متعدد دولت عراق برای حل معضل گرد و غبار همکاری نمی‌کند چرا كه گرد و غبار در اولویت دولت عراق نیست .»

سازمان حفاظت محیط زیست به رغم همه رایزنی ها و برگزاری اجلاس‌ها هنوز موفق نشده است كه دو كشور عراق و عربستان را متقاعد به همكاری در این زمینه كند. دو سال پیش و پس از رایزنی های بسیار، سرانجام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از روند تثبیت خاک در عراق و عدم اجرای توافقات صورت گرفته جهت کاهش شدت انتشار گرد و غبار در تولید ریزگردها در این کشور به وزیر محیط زیست عراق انتقاد کرد. محمدی زاده كه در كنیا ملاقاتی با وزیر محیط زیست عراق داشت، مراتب ناخرسندی خود را از روند تثبیت خاک در عراق و عدم اجرای توافقات صورت گرفته جهت کاهش شدت انتشار گرد و غبار در تولید ریزگردها در این کشور به همتای عراقی خود اعلام کرد.

صندلی خالی عربستان در مذاكرات محیط زیستی

این تنها عراق نیست كه دست ایرانی‌ها را برای همكاری نمی فشارد. عربستان هم برای حل معضل گرد و غبار حتی با ایرانی ها پای میز مذاكره ننشسته است چرا كه سیاست بی اعتنایی به دودی را پیش گرفته است كه به چشم مردمش نمی رود. حتی در اجلاس‌های بین المللی منطقه‌ای نیز جای این كشور همیشه خالی مانده است. هرچند ذرات كوچك گرد و غبار طی سال های گذشته بارها آسمان استان های جنوبی و غربی را تسخیر كرده اند اما امسال در طول تعطیلات نوروز نیز این ذرات میكروسكوپی كوچك مهمان ریه های ساكنان این استان ها بودند تا طعم سال نو را در كام آنها تلخ كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha