شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 70584

برای كاهش وزنی كه در تعطیلات نصیب خودمان كرده‌ایم، چه رژیمی باید بگیریم؟

اگر چاق شده‌اید، از امروز به فكر باشید

سلامت نیوز :  سیزده روز كار را تعطیل كردیم یا حداقل كارهای سنگین و جدی‌ انجام ندادیم؛ در این روزها تقریباً فقط خوردیم و خوابیدیم و از تعطیلات لذت بردیم، اما پس از گذشت این مدت یكی از چیزهایی كه خیلی خوب حسش می‌كنیم، اضافه وزن است و احساس رخوت! حالا هم مانده‌ایم كه چه كار باید كرد؟ چطور باید از شر این چربی‌ها خلاص شویم و برای كاهش وزنی كه در تعطیلات نصیب خودمان كرده‌ایم، چه رژیمی باید بگیریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازجام جم ؛ البته در این روزها، ورزش و فعالیت بدنی هم تعطیل شده بود؛ یعنی اینقدر دید و بازدید داشتیم كه دیگر وقتی برای تحرك نمی‌ماند و همان چند قدم پیاده‌روی تا محل كار هم جای خودش را داده بود به لم دادن جلوی تلویزیون و تخمه شكستن. برای همین شروع دوباره كار و حركت هم واقعا دشوارتر از قبل است.

سلامت‌تان را كنترل كنید

چاق شدن و افزایش وزن فقط ظاهر زیبای‌تان را به هم نمی‌زند؛ خیلی كارها می‌كند كه چون مخفیانه و دور از چشم است، معمولاً جدی گرفته نمی‌شود؛ در حالی كه می‌تواند خطرناك‌ و دردسرساز باشد.

میترا زراتی، كارشناس ارشد تغذیه در این‌باره به «جام‌جم» می‌گوید: تمام افرادی كه بیمار هستند یا مشكل خاصی مانند فشار یا چربی خون‌ بالا دارند و دیابتی‌ها حتما باید پس از پایان تعطیلات سال نو آزمایش خون كاملی بدهند تا وضع سلامت‌شان را كنترل كنند. بسیاری از افرادی كه با چنین مشكلاتی روبه‌رو هستند، معمولا پس از پایان تعطیلات، حسابی وضع‌شان به هم می‌ریزد و آن‌طور كه این متخصص تغذیه می‌گوید با افزایش تری‌گلیسیرید، كلسترول یا قند خون مشكلات متعددی برایشان ایجاد می‌شود. با كنترل بموقع و به كمك آزمایش خون، می‌توان متوجه این موارد شده و برای برطرف كردن آنها دست به كار شد.

قندها هم تری‌گلیسیرید را افزایش می‌دهد

خیلی‌ها می‌گویند ما كه اهل خوردن غذاهای چرب و پر روغن نیستیم؛ پس چرا باید نگران افزایش چربی‌ خون‌مان باشیم؟ غافل از این‌كه فقط چربی‌های رژیم غذایی موجب افزایش تری‌گلیسیرید خون نمی‌شود، بلكه قندها و میزان شیرینی‌ای كه در برنامه غذایی روزانه هر فردی وجود دارد نیز می‌تواند موجب افزایش تری‌گلیسیرید شود.

این كارشناس ارشد تغذیه هشدار می‌دهد: آنها كه فكر می‌كنند چون تری‌گلیسیرید خون‌شان بالاست، نباید چربی زیادی بخورند و در مقابل حداقل در این دو هفته گذشته تا توانسته‌اند شیرینی‌‌های مختلفی مصرف كرده‌اند، باید بدانند شیرینی‌ها در بدن انسان به چربی تبدیل می‌شود و این موضوع نیز می‌تواند موجب افزایش چربی‌ خون شود. بنابراین بسیار شایع و طبیعی است كه پس از پایان تعطیلات، شاهد افزایش چربی‌ خون باشیم.

زودتر باید لاغر شوید

چاقی‌های پس از عید مشكلی شایع است كه تقریباً اكثر افراد را درگیر می‌كند. به همین دلیل پیر و جوان، كوچك و بزرگ و زن و مرد پس از پایان تعطیلات به فكر رژیمی برای كاهش وزن می‌افتند تا از این راه هرچه زودتر چند كیلویی را كه خواسته یا ناخواسته بروزن خود افزوده‌اند، در كمترین زمان كاهش دهند.

گروهی‌ هم با تنبلی‌های همیشگی، برای كاهش وزن امروز و فردا می‌كنند و این كار را به تعویق می‌اندازند كه زراتی در این مورد هشدار می‌دهد: در صورتی كه طی روزهای تعطیل سال نو اضافه وزن پیدا كرده‌اید حتما باید درصدد كاهش وزن‌تان باشید و هرچه سریع‌تر فكری به حال آن بكنید. چراكه اگر این اضافه وزن چند وقتی همراه‌تان باقی بماند و بتدریج بیشتر شود، چربی‌ها هم كهنه‌تر شده و خیلی سخت‌تر از بین می‌رود.

البته كسانی كه تصمیم می‌گیرند ناهار یا شام نخورند تا زودتر لاغر شوند باید نظر این كارشناس ارشد تغذیه را بدانند كه می‌گوید حذف وعده‌های غذایی پس از تعطیلات نوروز به هیچ عنوان موثر نیست و نمی‌تواند برای كاهش وزن به شما كمك كند.

بنابراین توصیه می‌شود به جای حذف وعده‌های غذایی، بیشتر ورزش كنید و هرگونه كه می‌توانید فعالیت‌تان را افزایش دهید.

او می‌گوید: اگر در طول تعطیلات سال نو استراحت كرده‌اید، خوابیده‌اید یا در سفرها كم تحرك بوده‌اید در این روزها فعال‌تر از قبل باشید و حداقل حدود یك ماه ورزش را به برنامه‌تان اضافه كنید تا هرچه زودتر و راحت‌تر وزنی را كه به دست آورده‌اید، كم كنید.

به گفته زراتی، افراد به كمك ورزش به طور متوسط می‌توانند نیم كیلو تا 750 گرم در هفته وزن كم كنند كه اگر این برنامه ورزشی یك ماه ادامه پیدا كند، حدود سه كیلوگرم كاهش وزن ایجاد خواهد شد بنابراین اگر در طول دو هفته وزن‌تان افزایش یافته است، حتماً با یك یا دو ماه فعالیت بدنی و البته بدون حذف وعده‌های اصلی غذا و بدون مصرف شیرینی و دریافت كالری بیش از حد، می‌توانید حداقل وزن قبلی خود را به دست آورید.

وی به بیماران دیابتی اشاره كرده و می‌گوید: كسانی كه دیابت دارند باید به این موضوع بیشتر توجه داشته باشند، چون افزایش وزن و چاقی بیماران دیابتی موجب كاهش اثر داروهای كاهنده قند خون شده و به این ترتیب قند خون این افراد افزایش می‌یابد.

این كارشناس ارشد تغذیه تاكید می‌كند: بیماران و بخصوص كسانی كه دچار دیابت، فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی عروقی هستند، حتما پس از تعطیلات عید باید بتدریج و خیلی آهسته ورزش را به برنامه روزانه‌شان اضافه كنند؛ به عنوان مثال روزی 35 تا 45 دقیقه پیاده‌روی اغلب می‌تواند مفید بوده و موجب حفظ سلامت‌ شود. البته این نكته را هم نباید فراموش كنید كه بیماران حتماً باید با نظر پزشك معالج ورزش مناسب را انتخاب كنند.

كار، ورزش نیست

متأسفانه بسیاری از افراد فكر می‌كنند كاری كه در طول روز انجام می‌دهند، ورزش است. آنها اغلب مطمئن هستند كه بدن‌شان شرایط خوب و مناسبی دارد و باور ندارند كه فعالیت‌های شغلی،‌ ورزش محسوب نمی‌شود.

زراتی با اشاره به این موضوع، خاطرنشان می‌كند: حتی كسانی كه شغل‌شان به فعالیت‌های فیزیكی وابسته است، مانند كسانی كه باغبانی می‌كنند یا خانم‌های خانه‌دار نیز نباید كارشان را به حساب ورزش و فعالیت جسمی بگذارند، چراكه بدن انسان بسیار هوشمند است و خیلی زود به فعالیت‌های روزانه كه دائم تكرار می‌شود، عادت می‌كند.

آن‌طور كه این كارشناس تغذیه می‌گوید فعالیت ورزشی به مواردی اطلاق می‌شود كه ضربان قلب فرد طی آن افزایش پیدا می‌كند و در فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، كوهنوردی و دوچرخه‌سواری چنین شرایطی ایجاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha