سلامت نیوز : پرداخت وام ازدواج در سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات در بسیاری از استان های کشور متوقف شده بود و بنا به آمار بانک مرکزی در سال گذشته ۸۳۵ هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج قرار داشتند که به دلیل پایان یافتن اعتبارات، موفق به دریافت وام ازدواج نشدند. به همین دلیل مسئولان بانک مرکزی و وزارت ورزش و جوانان در خبرهای متعدد، وعده از سرگیری پرداخت وام ازدواج از سال ۹۲ را دادند که در حال حاضر پیگیری این وعده حاکی از این است که تحقق این وعده هنوز در انتظار تصمیم و تأیید بانک مرکزی و افزایش میزان وام منوط به تصویب شورای پول و اعتبار و در مجموع در انتظار تحقق اما و اگرهای متعدد است و حتی بنا به گفته یک مسئول در بانک مرکزی شاید به این زودی ها محقق نشود گر چه یک مسئول در وزارت ورزش و جوانان، از سرگیری پرداخت وام ازدواج را منوط به جلسه ای در این هفته می داند و البته حاضر نیست جزئیاتی از آن را در اختیار خبرنگار ما بگذارد. به هر صورت برآورده شدن خواسته جوانان درباره از سرگیری وام ازدواج بسته به تصمیم گیری مسئولان است تا هر چه زودتر دستور سال قبل رئیس جمهور به بانک مرکزی مبنی بر پرداخت هر چه سریع تر وام ازدواج جوانان محقق شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ یک مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به سوال خراسان که آیا وعده از سرگیری پرداخت وام ازدواج به زودی محقق می شود گفت: اعتبارات وام ازدواج تا اواسط اردیبهشت و حداکثر تا خرداد در قالب تسهیلات قرض الحسنه به بانک های عامل پرداخت می شود و از آن زمان می توان روند پرداخت وام ازدواج را آغاز کرد بنابراین پرداخت وام به احتمال زیاد از اردیبهشت تا خرداد از سر گرفته می شود. وی افزود: اما بحثی که در حال حاضر مطرح است افزایش وام ازدواج به ۵ میلیون تومان برای تمامی زوج هاست که این مسئله نیاز به بررسی و تصویب در شورای پول و اعتبار دارد که البته هنوز جلسه این شورا برگزار نشده است.

بنا به گفته این مسئول در خردادماه سال گذشته شورای پول و اعتبار افزایش وام ۵ میلیون تومانی را برای ۴ گروه خاص تصویب کرد که به دلیل کمبود اعتبار اجرا نشد. بنابراین امسال قرار است در صورت تصویب شورای پول و اعتبار وام ۵ میلیون تومانی ازدواج برای تمامی زوج ها پرداخت شود. صادق اکبری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در این باره به خراسان گفت: سال گذشته رئیس جمهور دستور تسهیل و از سرگیری وام ازدواج را به بانک مرکزی داد و قرار بود که امسال پرداخت وام ازدواج جوانان از سر گرفته شود اما این که از چه زمانی این وعده محقق می شود و آیا مبلغ آن افزایش می یابد را باید دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان پاسخ دهد و البته امینی مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان نیز به خراسان گفت: خبرهای مربوط به وام ازدواج را بهتر است این هفته پیگیری کنید و تا آن روز نمی توانم صحبتی در این باره بکنم.

وی در پاسخ به این که آیا قرار است در هفته جاری اتفاقی در این باره بیفتد افزود: بعدا دلیل این موضوع را می گوییم ولی خبر وام ازدواج و از سرگیری پرداخت آن را این هفته می گویم. در همین حال معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از پرداخت دوباره وام ازدواج از ابتدای سال جدید به عنوان عیدی این وزارتخانه به جوانان در آستانه ازدواج خبر داد. وی در گفت وگو با مهر گفت: وزارت ورزش و جوانان با پیگیری هایی که در سال گذشته انجام داد، موفق شد عیدی جوانان ایرانی را به آن ها بدهد و با تلاش این وزارتخانه و بانک مرکزی دوباره وام ازدواج از ابتدای سال جدید به جوانان در آستانه ازدواج پرداخت می شود. وی با بیان این که همچنین این وزارت خانه به دنبال افزایش وام ازدواج برای جوانان است، افزود: اگر بسته پیشنهادی ازدواج ارائه شده به دولت تصویب شود و همچنین شورای پول و اعتبار نیز منابع مالی کافی داشته باشد به جوانانی که دارای چهار شرط دانشجو بودن، داشتن سن زیر ۲۵ سال، فوت یکی از والدین زوج ها و مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه باشند، وام ۵ میلیون تومانی پرداخت می شود.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) با بیان اینکه تلاش می شود اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال به اشتغال اختصاص یابد، گفت: این صندوق برای از سرگیری پرداخت وام ازدواج آمادگی کامل دارد و بانک مرکزی باید نظر نهایی را بدهد. مهدی حسین نژاد در گفت وگو با فارس با اشاره به رویکرد صندوق مهر امام رضا (ع) در سال حماسه سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: امسال صندوق برنامه های متنوعی براساس اهداف و برنامه ها خواهد داشت و از اولویت ها در سال جدید مشاغل خانگی و خود اشتغالی در کنار طرح های مولد و کارآفرینی خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات جوانان برای دریافت وام ازدواج از بانک ها آیا صندوق برنامه ای برای این موضوع دارد، بیان داشت: در گذشته این موضوع از طریق صندوق انجام می شد که براساس ابلاغیه بانک مرکزی این رویکرد از صندوق گرفته شد. مدیر عامل صندوق مهر امام رضا (ع) تاکید کرد: این صندوق آمادگی کامل دارد مانند گذشته و حداکثر ظرف مدت 2 هفته وام ازدواج در اختیار متقاضیان قرار دهد. این مقام مسئول ادامه داد: پیشنهاد این موضوع به بانک مرکزی داده شده و نظر قطعی در این باره منوط به موافقت بانک مرکزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha