شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 70604

سلامت نیوز : شیشه های پلاستیکی به دلیل دوام و انعطاف پذیری، جزو پرکاربردترین ظروف برای نگهداری مایعات مانند آب، آب میوه، شیر و... است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ استفاده از این ظروف خطرات متعددی نیز دارد. این روزها، در سالن های ورزشی، دفتر کار، مدارس و حتی منازل شیشه های آب یا مایعات دیگر مانند دوغ، آب میوه در انواع و حجم های متفاوت به چشم می خورد و ممکن است مصرف کنندگان پس از استفاده، شیشه های آن را بشویند و برای نگهداری مایعات از آن استفاده کنند. اما سوالی که پیش می آید این است که این شیشه های پلاستیکی چه ضرری برای سلامت ما انسان ها دارد؟ در سال ۱۹۵۳ پلیمری با عنوان «رزین لکسان پلی کربونیت» تولید شد که از آن در ساخت محصولاتی مانند دی وی دی، دیسک های رایانه ای، رایانه، شیشه آب و شیشه شیر بچه استفاده می شد.

این نوع پلاستیک علاوه بر دوام طعم مایعات را تغییر نمی دهد بنابراین مصرف کنندگان تصور می کنند که استفاده از آن ضرری ندارد. این در حالی است که پلاستیک از جنس رزین پلی کربونیت یا پلی اتیلن ترپتالیت، باعث اختلال در عملکرد هورمون ها می شود. BPA نوعی ماده شیمیایی که در اغلب پلاستیک ها یافت می شود، به اندام های تناسلی آسیب می رساند و به رشد نامناسب بافت سینه، پروستات و تومور منجر می شود. این ماده به تدریج در مایع داخل آن نشت می کند. قرار گرفتن آن در معرض حرارت و مواد شوینده باعث می شود ماده BPA آن وارد مایع داخل شیشه شود.

نتیجه بررسی هایی که در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه میسوری آمریکا انجام شد نشان می دهد، مقداری از BPA در مایعات که در دمای اتاق قرار بگیرد نیز نشت می کند. بر این اساس شیشه آبی که روی میز کار در دمای اتاق قرار دارد ممکن است حاوی ماده سرطان زای BPA باشد. از BPA در تولید شیشه های کودک نیز استفاده می شود و در زمان حرارت دیدن باعث افزایش در تراکم BPA در آب یا شیر کودک می شود. BPA می تواند باعث بلوغ زودرس دخترها و پسرها شود و در عملکرد دستگاه ادراری تغییراتی ایجاد کند. تغییرات زیان بار عصبی و رفتاری و انواع سرطان ها نیز از پیامدهای استفاده از این نوع شیشه هاست. اگر چه FDA هنوز ادعا می کند که BPA به انسان ضرری نمی رساند اما کشور کانادا در سال ۲۰۰۸ استفاده از این ماده را در تولید شیشه کودک ممنوع کرد.

راه حل؟

یک راه برای حل این مشکل، استفاده از شیشه های آب و لیوان از جنس استیل که هر دو جداره درونی و بیرونی آن از جنس استیل باشد، توصیه می شود که در برابر شکستن نیز مقاوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha