هم اکنون بیماری های عروق کرونر شایعترین علت مرگ و میر در دنیاست که مهمترین راه کنترل این دسته از بیماری ها کنترل فشارخون است.

پرفشاری خون به 3 ارگان قلب، مغز و کلیه آسیب جدی می رساند
سلامت نیوز : رئیس دانشکده پرستاری رشت با اشاره به شیوع عارضه پرفشاری خون در میان مردان و زنان گفت: این عارضه به 3 ارگان قلب، مغز و کلیه آسیب می رساند.

محمدتقی مقدم نیا در گفت وگو با نظام پرستاری از عارضه پرفشاری خون به عنوان کشنده خاموش Silent Killer یاد و اظهار کرد: هم اکنون بیماری های عروق کرونر شایعترین علت مرگ و میر در دنیاست که مهمترین راه کنترل این دسته از بیماری ها کنترل فشارخون است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: پرفشاری خون سبب هایپرتروفی قلب و بیماری های دریچه ای قلب می شود.همچنین پرفشاری خون مهمترین علت بروز سکته های مغزی است که به صورت سکته های هموراژیک یا آترواسکلروتیک تظاهر می کند که البته این 2 نوع سکته 50 درصد از کل سکته های مغزی را به خود اختصاص داده اند.

این کارشناس ارشد پرستاری کلیه را سومین ارگان هدف در عارضه پرفشاری خون برشمرد و افزود: نفرواسکلروزیس هایپرتنسیو مهمترین عارضه کلیوی براثر فشارخون کنترل نشده است که به نارسایی کلیه منجر می شود.

مقدم نیا با بیان اینکه مبتلایان به نارسایی کلیه نیازمند دیالیز و حتی پیوند کلیه هستند، گفت: البته عارضه پرفشاری خون بر دیگر ارگان های بدن از قبیل چشم(رتین و یا شبکیه)، عروق محیطی و اندام و... تاثیر می گذارد و حتی سبب آترواسکلروزیس می شود.

وی با بیان اینکه 43 درصد علت مرگ در ایران بیماری های عروق کرونر است، ادامه داد: مهمترین علت و ریسک فاکتور آن عارضه پرفشاری خون است.

رئیس دانشکده پرستاری رشت با بیان اینکه شیوه پرفشاری خون در مردان بیش از زنان است، افزود: عارضه پرفشاری خون بر دو نوع اولیه و ثانویه است (90 درصد اولیه و 10 درصد ثانویه) برای پرفشاری خون اولیه اغلب علت خاصی متصور نیستند و از دهه سوم زندگی (سنین 25 تا 30 سال) بروز می کند نوع ثانویه آن با میزان شیوع کمتر حتی می تواند در سنین کودکی هم بروز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha