سلامت نیوز : طاهره سماوات رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت:اگر بیمار به طور خودسرانه دارویش را قطع كند فشار او بیشتر از قبل بالا می‌رود چون بدن او با آن وضعیت تطابق پیدا كرده و وقتی یک دفعه دارو را قطع می‌كند به دلیل مكانیزم‌های بدن، فشارخون بالاتر می‌رود و خطر خونریزی مغزی به‌ وجود می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی افزود: بعضی افراد بروشورهای دارویی را می‌خوانند و چون در آن بروشورها، عوارض داروها به طور ریز و جزئی نوشته می‌شود این افراد می‌ترسند و دارو را قطع می‌كنند. در حالی كه نباید نگران باشند، چون این عوارض برای همه پیش نمی‌آید. اگر بر اثر مصرف دارو عارضه‌ای پیش آمد با مشورت پزشک می‌توانند داروی جایگزین مصرف كنند. پس مصرف دارو و پیروی از دستورات پزشک بسیار مهم است.

سماوات تصریح کرد: اگر كسی فراموش می‌كند دارو بخورد باید داروها را به صورت نوشته و یادداشت، روی مكان‌هایی كه با آنها زیاد سروكار دارد نصب كند تا با دیدن آن‌ها به یاد مصرف دارو بیفتد. خانواده بیمار و خود بیمار باید بدانند چه دارویی و چه مقداری مصرف می‌كند. گاهی خانواده بیمار در امر مصرف دارو دخالت می‌كنند و این خیلی خوب است، به این شرط كه استقلال او را نگیرند و اجازه دهند خودش در درمان بیماری‌اش مشاركت داشته باشد.

وی با تأکید بر این که فرد مبتلا به فشارخون كه فشارش كنترل شده است باید هر سه ماه یک‍بار به پزشک مراجعه كند، گفت: لازم است این فرد سالی یک بار نیز به چشم پزشک و گاهی هم به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كند. بعضی افراد مبتلا به فشارخون دچار تاری دید می‌شوند و حتی ممكن است دچار خونریزی قسمت انتهایی چشم شوند و منجر به نابینایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha