سلامت نیوز : مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان این که پیشگیری اولیه از افزایش فشار خون محور برنامه‌های اداره سلامت شهرداری است، گفت: با اطلاع رسانی در خصوص بیماری فشار خون و عوامل مستعد کننده ایجاد این بیماری، تشخیص به هنگام بیماری، کنترل و درمان زودرس می توان حتی الامکان از ایجاد عوارضی مانند ناتوانی و مرگ و میر ناشی از فشار خون در مبتلایان به این عارضه پیشگیری کرد.

دکتر محمدمهدی گلمکانی در گفتگو با ایسنا ، با بیان اینکه اداره سلامت شهرداری با طراحی برنامه‌هایی ویژه تلاش دارد تا با ارایه شیوه‌های زندگی سالم مردم را نسبت به اهمیت کنترل و پیشگیری فشارخون آگاه سازد، گفت: اهمیت کنترل و پیشگیری از بیماری فشار خون بالا، همانند سایر بیماریهای غیرواگیر، بیش از پیش ضرورت دارد. در بعضی از کشورهای منطقه EMRO حدود 25 درصد افراد بزرگسال به این بیماری مبتلا هستند، در کشور ما از نظر اپیدمیولوژیک الگوی بار بیماریها در طی سه دهه اخیر به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده، بیماریهای قلبی- عروقی، سرطان‌ها، سوانح و حوادث عامل اصلی مرگ را در کشور تشکیل می‌دهند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اضافه کرد: محور برنامه‌های اداره سلامت شهرداری، بر اساس پیشگیری اولیه از افزایش فشار خون است، این مهم با ارتقای شیوه‌های زندگی سالم به عنوان یک راهکار اساسی در مبارزه با فشار خون امکان پذیر است، بنابراین با اطلاع رسانی در خصوص بیماری فشار خون و عوامل مستعد کننده ایجاد این بیماری، تشخیص به هنگام بیماری، کنترل و درمان زودرس می توان حتی الامکان از ایجاد عوارضی مانند ناتوانی و مرگ و میر ناشی از فشار خون در مبتلایان به این عارضه پیشگیری کرد.

برگزاری جلسات مشاوره ی رایگان در خانه‌های سلامت شهرداری

دکتر گلمکانی در ادامه از برگزاری جلسات مشاوره رایگان در خانه‌های سلامت شهرداری خبر داد و گفت: در حال حاضر برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای در مناطق 22 گانه در خانه های سلامت برای شهروندان برگزار می‌ شود که شامل برگزاری کلاسها و کارگاه های آموزشی با موضوع فشار خون و پیشگیری از آن، برقراری پایگاه های اندازه گیری فشار خون شهروندان در مناسبت ها و برنامه های مختلف است، همچنین جلسات مشاوره‌ای در خانه‌های سلامت با همراهی متخصصان برگزاری شده، تمامی فعالیت‌ها به صورت رایگان و با رویکرد سلامت محور انجام می‌گیرد.

راه‌اندازی باشگاه‌های رایگان چاقی در مناطق 22 گانه شهرداری

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه فشار خون بالا یک عامل خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است، خاطرنشان کرد: این عارضه می‌تواند موجب نارسایی کلیه، مشکلات عروق محیطی، تخریب عروق شبکیه چشم و سکته مغزی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت پیشگیری و درمان فشارخون گفت: سکته مغزی از عوارض ابتلا به فشار خون است. عواملی همچون سیگار کشیدن، افزایش وزن، کم تحرکی، استرس و مصرف نمک از عوامل مستعد کننده ابتلا به فشار خون است.

دکتر گلمکانی گفت: شهرداری تهران در راستای ارتقای سلامت شهروندان آموزش به شهروندان، اطلاع رسانی در موضوعات مختلف را در خانه‌های سلامت ارائه می‌کند که برخی از آن عناوین شامل کاهش استرس، تغذیه درمانی و پیشگیری از بیماری‌ها هستند.

وی همچنین افزود: در راستای اجرای این برنامه ها، تهران شهر بدون دخانیات انتخاب شده است، همچنین در مناطق 22 گانه پارک‌های بدون دخانیات و محله بدون دخانیات برای حساس سازی شهروندان نسبت به کاهش استعمال دخانیات ایجاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه باشگاه‌های چاقی در مناطق 22 گانه، جهت کاهش میزان چاقی و افزایش تحرک بدنی، راه اندازی شده‌اند، گفت: شهروندان می توانند با عضویت در این باشگاه‌ها به صورت رایگان تحت معاینه و مشاوره پزشک قرار گیرند و از امکانات باشگاه‌های چاقی بهره‌مند شوند.

دکتر گلمکانی با تاکید بر اینکه تحرک و تغذیه مناسب، ترک استعمال دخانیات و کاهش وزن از عوامل بسیار مهمی هستند که در پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون نقش بسزایی دارند، گفت: کنترل و درمان فشار خون نیز به نوبه خود موجب پیشگیری از سکته مغزی خواهد شد، لذا با فرهنگ‌سازی در شهروندان نه تنها بار این بیماری بلکه بار برخی بیماری‌های دیگر مانند دیابت نیز کاهش می‌یابد.

اجرای برنامه‌های آموزشی با محوریت پیشگیری از افزایش فشار خون در آموزش و پرورش

دکتر محمد چینیان، معاون دفتر امور سلامت و تندرستی آموزش و پرورش اظهار داشت: شعار امسال هفته سلامت بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی "راههای پیشگیری از فشارخون" است، لذا دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای به تمام ادارات استانها ارسال نموده و برای هفته سلامت با همکاری دانشگاه ها دعوت از افراد متخصص جهت سخنرانی درمدارس را در دستور کار قرار داده است. با توجه به اهمیت موضوع، مسابقه نقاشی در بین دانش آموزان نیز برگزار می شود.

وی گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه، برگزاری جلسات مشترک وزارت آموزش و پرورش با دانشگاه های علوم پزشکی استان های سراسر کشور است، طراحی برنامه های آموزشی با محوریت پیشگیری از افزایش فشار خون، جهت آموزش کارکنان، والدین و دانش آموزان از برنامه های دفتر امور سلامت و تندرستی آموزش و پرورش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha