شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 70657
سلامت نیوز : بازدم نیز مانند اثر انگشت در افراد منحصر به فرد و حاوی مولکول هایی است که در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است و از این رو می‌تواند به ابزار مناسبی برای تشخیص بیماری‌ها تبدیل و جایگزین آزمایش‌های خون و ادرار شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ پزشکان به طور معمول از آزمایش‌های خون و ادرار برای دست یابی به شواهدی از وجود بیماری‌های عفونی و متابولیکی، تشخیص سرطان و نارسایی‌های ارگان‌های بدن، بررسی دوز داروها بر اساس ترکیبات موجود در مایعات بدن استفاده می‌کنند.

اکنون محققان موسسه ETH زوریخ و بیمارستان دانشگاه زوریخ قصد دارند چنین بررسی‌هایی را به آزمایش تنفسی گسترش دهند و از مزایای شیوه‌های تحلیلی شفافیت بالای مدرن که می‌توانند اطلاعات زمان واقعی را از ترکیبات شیمیایی بازدم فراهم کنند بهره مند شوند.

دانشمندان بر همین اساس ابزاری ساخته‌اند که پزشکان با استفاده از آن می‌توانند در مورد وضعیت سلامت بیمار بر اساس بوی بازدم نتیجه گیری کنند.

همچنین گفته می‌شود موش و سگ‌های آموزش دیده نیز می‌توانند بین بوی بازدم افراد مبتلا به برخی از انواع مختلف سرطان تمایز قایل شوند. در این موارد بوی کلی بازدم بیمار سنجیده می‌شود.

هدف این دانشمندان به سرپرستی دکتر رناتو زنوبی استاد آزمایشگاه شیمی آلی دانشگاه زوریخ، شناسایی ترکیبات شیمیایی مختلف در تنفس است. از این رو پزشکان می‌توانند از ترکیبات خاص موجود در تنفس برای تشخیص بیماری‌ها استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha