یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 70664
سلامت نیوز : سلامت محوری شهروندان یكی از ایده‌هایی است كه در طول 8 سال اخیر مورد توجه مدیریت شهری تهران قرار گرفته است. یكی از برنامه‌های اداره كل سلامت شهرداری تهران در طول این سال‌ها گرامیداشت روز جهانی سلامت و برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی در هفته ملی سلامت برای پایتخت‌نشینان بوده است. در طول 8 سال اخیر معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و اداره كل سلامت به صورت اختصاصی با محور قرار دادن شعار سازمان جهانی سلامت توجه شهروندان را به محور قرار دادن سلامت خود به عنوان اعضای جامعه جلب كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ امسال نیز همزمان با 18 فروردین ماه كه در تقویم جهانی به نام روز جهانی سلامت نام‌گذاری شده و همچنین هفته ملی سلامت كه تا 24 فروردین ماه تعیین شده، شهرداری تهران با توجه به شعار جهانی سلامت در سال 2013 میلادی برنامه‌های متنوعی را در این هفته برای پایتخت نشینان در نظر گرفته است. امسال سازمان جهانی سلامت فشار خون را شعار اصلی روز جهانی سلامت تعیین كرده است، مسئله‌ای كه آمارهای جهانی ثابت می‌كند كه كمتر شهروندان به آن توجه می‌كنند. مطالعات جهانی نشان می‌دهد كه 50 درصد از افراد مبتلا به فشار خون هیچ وقت شناسایی و تحت درمان قرار نمی‌گیرند. این درحالی است كه 50 درصد از افرادی هم كه خود می‌دانند مبتلا به این بیماری هستند دوره كامل درمان خود را سپری نمی‌كنند.

آمارهای جهانی همچنین به این مسئله دردناك اشاره می‌كند كه یكی از علل عمده مرگ و میر در دنیا به علت فشار خون است به‌گونه‌ای كه از هر 8 مرگی كه دردنیا اتفاق می‌افتد یك مرگ به دلیل فشارخون ایجاد شده است. اما در كنار آمارهای جهانی وضعیت آمارهای كشور نیز درخصوص فراگیری ابتلا به این بیماری در میان مردم نگران‌كننده است چرا كه از هر 5 نفر ایرانی یك نفر مبتلا به بیماری فشار خون بوده كه این بیماری منشأ اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود. مهدی امیری، معاون اداره كل سلامت شهرداری تهران درباره علل بروز این بیماری در میان مردم به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «عوامل مختلفی باعث بروز این بیماری در میان شهروندان می‌شود. عواملی چون وراثت،افزایش سن، افزایش وزن، مصرف مواد دخانی و الكل و نمك در بروز فشار خون تاثیرگذار است.» آنطور كه معاون اداره كل سلامت شهرداری تهران توضیح می‌دهد به عنوان مثال افرادی كه دچار اضافه وزن هستند بین 2 تا 6 برابر به نسبت افرادی كه دارای این مشكل نیستند مبتلا به بیماری فشار خون می‌شوند.

آنطور كه معاون اداره كل سلامت شهرداری تهران توضیح می‌دهد، مدیریت شهری تهران برای هفته ملی سلامت و تحقق شعار سازمان جهانی سلامت ویژه‌برنامه‌های متنوعی را براساس نام‌گذاری‌های هر روز با محوریت بیماری فشار خون اجرا می‌كند. مهدی امیری در این باره بیان می‌كند: «اولین اقدام اداره كل سلامت برای تحقق شعار سازمان جهانی سلامت و آشنایی بیشتر شهروندان تهرانی با بیماری فشار خون این است كه هر روز را به نام خاصی نام‌گذاری كرده است.» طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده روز هجدهم فروردین ماه كه اولین روز از هفته ملی سلامت است به نام فشار خون و آموزش و سبك زندگی، نوزده فروردین ماه به نام فشار خون و تغذیه سالم، بیستم فروردین به نام فشار خون، پزشك خانواده و نظام سلامت، بیست و یك فروردین ماه به نام فشار خون همكاری بین بخشی و همبستگی اجتماعی، بیست‌و‌دوم فروردین به نام فشار خون اجتناب از دخانیات و مصرف مواد دخانی، بیست و سوم به نام فشار خون، فعالیت‌های بدنی و نشاط اجتماعی و در نهایت بیست و چهارم فروردین ماه نیز به نام فشار خون، بیماریابی، پیشگیری و درمان از عوارض نام‌گذاری شده است.

معاون اداره كل سلامت شهرداری تهران درباره ویژه‌برنامه‌های شهرداری تهران در هفته ملی سلامت با همكاری مناطق 22گانه شهر تهران به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «راه‌اندازی 30 پایگاه سلامت تحت عنوان دهكده‌های سلامت در مناطق یكی از برنامه‌هایی است كه در هفته ملی سلامت با همكاری سازمان‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران ایجاد می‌شود. در این پایگاه‌ها غرفه‌های متنوعی ایجاد شده كه اقدام به انجام رایگان تست فشار خون، مشاوره‌های پزشكی، مشاوره تغذیه توزیع اقلام‌های آموزشی، معرفی خدمات سلامت، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی در اماكن عمومی و بوستان‌های شهر مانند بوستان قیطریه، ملت، لاله و... می‌كنند.» برگزاری دوره‌های آموزشی درباره بیماری فشار خون یكی دیگر از برنامه‌هایی است كه او به آن اشاره می‌كند و توضیح می‌دهد: «طبق پیش‌بینی‌های انجام شده 3هزار كلاس آموزشی در خانه‌های سلامت، مدارس، مساجد و مراكز آموزشی برگزار می‌شود.

همچنین 500 پایگاه تست فشار خون نیز با همكاری سازمان میادین میوه و تره‌بار، مترو، اتوبوسرانی، تاكسیرانی و مناطق 22گانه شهر تهران راه‌اندازی می‌شود.به عنوان مثال می‌توان گفت كه 27 ایستگاه تست فشار خون در ایستگاه‌های مترو، 40 ایستگاه در میادین میوه و تره‌بار و 374 محله پایتخت راه‌اندازی می‌شود.»مهدی امیری در ادامه توضیحات خود درباره ویژه برنامه‌های هفته ملی سلامت بیان می‌كند: «اجرای یكصد نمایش میدانی با محوریت موضوع فشار خون، برگزاری 22 جشنواره غذا با حضور اعضای كانون‌های اجتماعی حوزه سلامت، عیادت از بیماران و بازدید از مراكز درمانی، برگزاری 22 همایش منطقه‌‌ای، برگزاری 50 تور آموزشی نیز از دیگر برنامه‌هایی است كه در هفته ملی سلامت در پایتخت اجرایی خواهد شد.»

او همچنین یادآور می‌شود: «اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی مانند برگزاری مسابقات ورزشی ویژه شهروندان به ویژه برگزاری ورزش صبحگاهی با همكاری دانشگاه علوم‌پزشكی و وزارت بهداشت در پردیس دانشگاه تهران با حضور مدیران ارشد شهری و مسئولان وزارت بهداشت در روز جمعه بیست و سوم فروردین ماه و همچنین برپایی 3 پایگاه ویژه تست فشار خون در محل برگزاری نماز جمعه تهران از دیگر برنامه‌هایی است كه در این هفته از سوی شهرداری تهران برگزار خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha