سلامت نیوز :  شکی نیست که مصرف دخانیات برای سلامت بدن بسیار مضر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بیشتر مردم سیگار کشیدن را با بروز مشکلات تنفسی و سرطان ریه ارتباط می دهند در حالی که افزون بر این مصرف سیگار باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه سکته می شود و روی کیفیت خون نیز تأثیر می گذارد.

رگ های خونی:  سیگار از تنباکو ساخته شده که حاوی نیکوتین و دیگر مواد شیمیایی سمی است.

با ورود این مواد شیمیایی به خون، رگ ها ضعیف و باریک می شود و جریان خون در آن کند می شود؛ در نتیجه قلب برای پمپاژ خون با فشار بیشتری کار می کند.

فشار مداوم روی قلب در بیشتر موارد منجر به سکته و گاهی فلجی می شود.

خون آسیب دیده: به مرور زمان، نیکوتین روی کیفیت خون بدن تأثیر می گذارد و میزان کلسترول و فیبروژن (پروتئین موجود در پلاسمای خون که هنگام لخته شدن به فیبرین تبدیل می شود) را افزایش می دهد. با لخته شدن خون در قلب، خطر حمله قلبی افزایش پیدا می کند. علاوه بر آن عملکرد اعضای دیگر نیز بر اثر نیکوتین موجود در خون تحت تأثیر قرار می گیرد.

کمبود اکسیژن: نیکوتین موجود در تنباکو، میزان اکسیژن را در بدن کاهش می دهد. این کمبود اکسیژن روی قلب فشار وارد می کند زیرا قلب برای رساندن اکسیژن کافی به دیگر اعضای بدن باید سخت تر کار کند. فشار وارد شده روی قلب بر عملکرد کلی سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد و باعث بالا رفتن فشارخون می شود.

 رسوب در رگ ها؛ استعمال دخانیات باعث تراکم جرم در رگ  های خون و محدودیت جریان خون می شود. جداره داخلی رگ ها آسیب می بیند و در نتیجه باعث التهاب رگ ها می شود.بدن ما به گونه ای ساخته شده است که با مواد خارجی و مضری که وارد بدن می شود، مقابله می کند. بنابراین بدن به هنگام سیگار کشیدن تلاش می کند با ارسال علامت، مانع استعمال سیگار شود. به عنوان مثال، افرادی که برای اولین بار سیگار می کشند دچار سرفه و درد و سوزش در ناحیه گلو و ریه می شوند؛ هر چند که بسیاری از افراد این حالت را ندیده می گیرند و به سیگار کشیدن خود ادامه می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha