یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 70671

اگر متولیان امر بهداشت و درمان، میزان ارز مناسبی برای ورود دارو های وارداتی به کشور اختصاص دهند به طور حتم فضای جولان برای قاچاقچیان دارویی مسدود خواهد شد.

قاچاق دارو ضعف قانون یا اجرا؟
سلامت نیوز : «تشکیل نهصد پرونده قاچاق دارو»، «علت قاچاق دارو درایران»، «قاچاق دارو از معضل های اساسی حوزه بهداشت و درمان كشور» و... برخی از تیترهای قرار گرفته بر خروجی رسانه ها در سال گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ به هرحال با یک جستجوی ساده در بین خبرهای سال گذشته، اخبار زیادتری درباره این معضل به چشم می خورد.

قاچاق دارو، معضل اساسی حوزه بهداشت و درمان
عضو شورای عالی اداری كشور درباره این معضل می گوید: قاچاق دارو از معضل های اساسی حوزه بهداشت و درمان كشوراست که ادامه این جریان، مشكلاتی را برای دسترسی راحت مردم به برخی داروها فراهم می كند.محمد رئوفی نژاد ادامه می دهد: بااین که 96‌درصد داروها در کشور تولید می شود و حدود 4 درصد وارداتی هستند اما متاسفانه معضل قاچاق دارو هنوز به چشم می خورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم درباره این موضوع اظهار می دارد: قاچاق دارو همیشه بوده، چون دارو در ایران ارزان است.دکتر علی رضا مرندی با اشاره به موضوع قیمت دارو ادامه می دهد: با توجه به این که ارز مرجع برای واردات مواد اولیه دارویی اختصاص داده می شود اما سایر مواد جانبی و بسته بندی که با ارز مرجع نیست، باعث افزایش قیمت دارو شده اما این افزایش نباید خیلی زیاد باشد.

مجازات کافی نیست
یک جرم شناس هم اظهار می دارد: قاچاق، امری غیرقانونی است که گوناگونی آن در ماهیت این عمل تفاوتی ایجاد نمی‌کند.جعفر ساعد ادامه می دهد: اما متاسفانه به لحاظ نیاز مبرمی که جامعه ما به برخی داروها دارد و به ویژه تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی صورت گرفته، برخی از این داروها با کمیابی مواجه شده، این مسئله عاملی مهم برای سوءاستفاده برخی دلالان و قاچاقچیان شده است تا از این وضعیت به بهترین نحو بهره‌برداری غیرقانونی کرده و کسب درآمد کنند.

وی در خصوص سیاست‌ها و قوانین کنترل کننده هم توضیح می دهد: در کارآمدی یک سیاست یا قانون هنگام مقابله با یک پدیده، توجه صرف به این سیاست یا قانون به تنهایی کافی نیست و دیگر عوامل موثر در این زمینه نیز باید در کنار آن‌ها وجود داشته باشد.

وی وجود سایر زمینه های پیشگیرانه را لازمه‌ کارآمدی یک قانون عنوان می کند و با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی از طریق آموزش و تربیت شهروندان، می‌گوید: در کشور ما این نیاز ضروری است که در کنار سیاست‌های پیشگیرانه کیفری، یعنی جرم انگاشتن یک یا چند رفتار و مجازات‌های سنگین یا سبک تعیین کردن برای آنها، به پیشگیری اجتماعی روی بیاوریم. وی بیان می کند: وضع قوانین هیچ‌گاه به معنای موفقیت در کنترل نیست بلکه تنها ابزاری برای مهارقاچاق داروهاست، خواه این قوانین ناظر بر جرم انگاری قاچاق به عنوان جرم باشد یا اینکه ناظر بر سیاست‌های پیشگیرانه وضعی و اجتماعی در این زمینه.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براین که آیا مجازات افرادی که اقدام به خرید دارو از محل غیرقانونی می‌کنند، می‌تواند به کاهش قاچاق آن کمکی بکند؟ توضیح می دهد: اگر نگاهی واقع‌گرایانه داشته باشیم وقتی نیازمندی‌های مردم و بیماران در دارو تامین نمی‌شود، به واقع چندان هم این رفتار موجه نیست که این افراد و بیماران را به واسطه خرید داروهایی که درمانگر بیماری‌شان است مجرم بشناسیم و مجازات کنیم.

ساعد، فقدان بودجه مناسب برای خرید داروهای مورد نیاز بیماران و مشکلات در ورود آنها را به کشور در زمره مشکلات اجرایی و اداری کشورمان برشمرد که اندکی عامل داغی بازار قاچاق دارو شده است.

قوانین محکم هستند
اما سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس براین باور است که در حوزه مبارزه با قاچاق، قوانین محکم هستند. محمدعلی اسفنانی در گفت‌ وگو با «حمایت» می‌گوید : قوانین مبارزه با قاچاق کالا که به هرحال دارو هم زیر مجموعه آن قرارمی گیرد قوانین جامع و کافی هستند ولی در اجرا کمی ضعف وجود دارد و قوانین به درستی اجرا نمی شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر وچادگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که باید راه ها و منافذ قاچاق بویژه قاچاق دارو مسدود شود، اظهار می دارد : ما نباید منتظر باشیم تا افراد دچار جرم و بزه شوند و بعد با استفاده از قوانین کیفری سنگین آنها را مجازات کنیم.

وی تصریح می کند : باید به این نکته توجه داشت که در این سال ها سخت ترین مجازات ها برای بحث قاچاق در نظر گرفته شده ولی آنقدرها اثر‌بخش نبوده است بنابراین باید با توجه به قوانین در بحث گمرکات ورود و خروج و منافذ موجود کنترل و بسته شود تا با تحقق این امر، دیگر شاهد معضل قاچاق بویژه قاچاق دارو نباشیم.این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا معضل قاچاق دارو، ضعف مسئولان در وزارت بهداشت و درمان است هم اظهار می دارد :البته دلایل قاچاق دارو دلایل متعددی است که بخشی از آن متوجه مقام‌های اجرایی می شود و به طور قطع وزارت بهداشت و درمان نقش آفرین خوبی در مقوله مهار این امر خواهد بود.

اسفنانی ادامه می دهد : البته باید به بحث ارزدر ورود دارو هم اشاره کرد چون اگر متولیان امر بهداشت و درمان، میزان ارز مناسبی برای ورود دارو های وارداتی به کشور اختصاص دهند به طور حتم فضای جولان برای قاچاقچیان دارویی مسدود خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha