یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 70674
سلامت نیوز :  در چند روز گذشته بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور چین شیوع پیدا کرده و موجب تلفات عمده طیور و پرندگان در این کشور شده، حتی این بیماری 7 نفر از شهروندان این کشور را به کام مرگ کشیده است. بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ویروسی و مشترک بین انسان و دام و قابل انتقال به انسان است. نگرانی‌هایی وجود دارد که آیا این بیماری از کشور چین خارج خواهد شد و در صورتی که این بیماری به کشورهای مجاور کشیده شود، آنها چه اقداماتی باید انجام دهند؛ 2 سال گذشته بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور ما هم شیوع پیدا کرد و 5 استان کشور را درگیر کرد که تقریبا تمام مرغداری‌های این 5 استان خسارت‌های فراوانی دیدند. محسن مشکوه معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در این رابطه گفت: هنوز گزارشی از وجود بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور ارائه نشده است، اما بدین‌معنی نیست که امکان وجود نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به گفته وی این بیماری در برخی از کشورهای آسیایی بومی شده و یا به صورت دوره‌ای شیوع پیدا می‌کند. وی ادامه داد: اگرچه سازمان دامپزشکی کشور پایشهای سالانه را برای بررسی این بیماری انجام می‌دهد، در عین حال مرغداری‌های کشور باید تمام مسائل بهداشتی و امنیت زیستی بیوسکوریتی را انجام دهند و از هر لحاظ آمادگی برای مقابله با این بیماری را داشته باشند. مشکوه در پاسخ به این سوال که در زمان وقوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 2 سال گذشته، کمبود اعتبار مشکل اصلی بود و آیا اعتباری در این زمینه پیش‌بینی شده است، گفت: براساس قانون علاوه بر اقدامات معمول و سریعی که در زمان اپیدمی یک بیماری در کشور انجام می‌شود، برای تامین اعتبار نیز براساس قانون وزارت جهاد کشاورزی بعد از وقوع بیماری موظف است، پیگیری تامین اعتبار کند.

از سوی دیگر، در پی شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی H7N9 در چین، وزارت بهداشت توصیه کرد درصورت تماس با پرندگان و بروز علائم آنفلوآنزا، فورا با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی پزشک را در جریان قرار دهند. دکتر محمدمهدی گویا به کسانی که قصد مسافرت به چین به‌خصوص شهرهای شانگ‌های و جیانگ‌زو را دارند، توصیه کرد: به هیچ وجه با پرندگان و محصولات پرندگان تماس نداشته باشند. وی تاکید کرد: افرادی نیز که با پرندگان در تماس بوده و دچار علائم شبیه آنفلوآنزا شده‌اند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند. همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماریها در تشریح شیوع بیماری آنفلوآنزای H7N9 در چین گفت: از حدود 10 روز پیش موارد این بیماری در چین شناسایی شده و تا این لحظه 16 مورد از بیماری گزارش شده است. وی با اشاره به شدت بیماری‌زایی آنفلوآنزای H7N9 گفت: از 16 نفر مبتلا شده به این بیماری، تعداد 15 نفر در وضعیت بحرانی بسر می‌برند که 6 نفر از آنان فوت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha