یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 70677

اختلاف نظر وزارتخانه‌های اقتصادی با دامداران و کارخانه‌ها سبب شد پای وزارت دادگستری به این موضوع باز شود .

تعیین قیمت شیر به وزارت دادگستری سپرده شد
سلامت نیوز : تعیین قیمت تمام شده شیر به کارگروهی از کارشناسان رسمی دادگستری واگذار شد . دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌و‌گو با خبرنگار قانون افزود: قرار است این گزارش از سوی کارشناسان رسمی دادگستری اوایل اردیبهشت ماه اعلام شود از این رو تا این زمان، هیچ اقدامی بابت افزایش قیمت شیر صورت نخواهد گرفت .

رضا باکری ادامه داد: وزیر دادگستری بر اساس مصوبه کارگروه بازار شیر خام کشور مسئولیت تعیین قیمت تمام شده شیر راعهده‌دار شد و ما نیز منتظر اعلام این گزارش هستیم . وی در پاسخ به این سوال که چرا چنین کاری در وزارتخانه‌های اقتصادی صورت نمی‌گیرد، گفت: اختلاف نظر وزارتخانه‌های اقتصادی با دامداران و کارخانه‌ها سبب شد پای وزارت دادگستری به این موضوع باز شود . وی در پاسخ به این سوال که با وجود انتظار برای اعلام قیمت تمام شده شیر، چرا قیمت محصولات لبنی در تعطیلات نوروز افزایش یافت، گفت: این افزایش قیمت جزئی بود و بابت افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده رخ داد والا هنوز اقدامی برای تعیین قیمت محصولات لبنی در سال جاری صورت نگرفته است .

وی گفت: هر ساله از ابتدای سال وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌کند که مالیات بر ارزش افزوده چقدر است و بر مبنای آن نیز ما قیمت خود را اعلام می‌کنیم . مثلا اگر سطل ماستی 5 هزار تومان فروخته می شد با افزایش 50 تومانی قیمت باید 5 هزار و 50 تومان فروخته شود . وی با اشاره به اینکه واگذار کردن تعیین قیمت شیر به وزارت دادگستری امری بی‌سابقه حداقل طی سه دهه اخیر بوده است، گفت: من امیدوارم این کارشناسان رسمی بتوانند قیمت تمام شده و واقعی شیر را اعلام کنند تا مشکل برطرف شود. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه قیمت تمام شده شیر موضوعی نظری نیست که افراد بر سر آن اختلاف داشته باشند و حرف کدام یک از طرفین از واقعیت دور است، گفت: ببینید موضوع اختلاف نظر نیست. موضوع نوعی سوء برداشت است.

اصلا می‌دانید، دولت و دستگاه‌های دولتی نمی‌خواهند با واقعیت‌ها روبه‌رو شوند و کنار بیایند. ما هم نمی‌توانیم فشار را تا این حد تحمل کنیم پس بهتر است این کار را به یک خبره بسپریم تا بی‌طرف موضوع را بررسی کند و یک بار برای همیشه مشخص شود که بالاخره حق با چه کسی است. وی گفت: مثلا سازمان حمایت از تولید و مصرف قیمتی را برای شیر ارائه می‌داد که با قیمت اعلامی کارخانه ها و دامداری‌ها تفاوت داشت و رسیدن به یک مبنای واحد واقعا وقت زیادی را به خود اختصاص داد پس بهتر دیدم که از کمک وزارت دادگستری در این زمینه بهره ببریم .

تولید کاهش نداشت

وی با اشاره به اینکه جایگاه محصولات لبنی در سبد غذایی خانوار ایرانی جابه‌جا شده است، گفت: پس از هدفمندی یارانه‌ها قیمت محصولات لبنی در چند نوبت افزایش یافت اما در این دوره زمانی کل تولید محصولات لبنی در ایران کاهش نداشته است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ما با جابه‌جایی مصرف محصولات لبنی در دهک‌ها مختلف روبه‌رو بوده‌ایم و نه کاهش مصر ف . وی در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال ما با کاهش مصرف پنیر در هیچ دهکی روبه‌رو نبودیم اما مصرف شیر در دهک‌های پایین کاهش و در دهک‌های بالایی افزایش داشته است.وی گفت: در حقیقت بعضی از محصولات لبنی در برخی دهک‌ها کاهش مصرف داشته‌اند و محصولات دیگر لبنی جایگزین آن شده‌اند. وی کل تولید محصولات لبنی را 4.5 الی 5 میلیون تن اعلام کرد .

70 درصد افزایش قیمت در دو سال

وی در پاسخ به این سوال که قیمت محصولات لبنی از ابتدای سال 1389 تا پایان سال 1391 چقدر افزایش یافته است، گفت: محصولات لبنی به طور متوسط در این دو سال 70 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند. البته ما معتقدیم کارخانه‌ها برای سر پا ماندن نیاز به تامین مالی دارند . وی گفت: در سال جاری نیز تا اوایل اردیبهشت که گزارش کارشناسان رسمی دادگستری اعلام شود، ما افزایش قیمتی را شاهد نخواهیم بود و هر گونه تصمیم‌گیری درباره قیمت‌ها امسال به بعد از اعلام این گزارش موکول خواهد شد .

کاهش تولید شیر مدارس

باکری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید و توزیع شیر مدارس در حال حاضر به چه صورتی است، گفت: ما در این بخش کاهش تولید قابل توجهی را تجربه کردیم . دلیل این کاهش تولید نیز همانا نرسیدن یارانه‌ها و اعتبارات این بخش از سوی دولت بود. در حقیقت دولت که قصد دارد یارانه‌ها را هدفمند کند ، به جای تخصیص اعتبار شیر مدارس که یارانه بسیار بحقی است، نسبت به تامین این اعتبار اقدام نکرد و همین امر سبب شد حجم تولید شیر مدارس به یک سوم قبل کاهش یابد . وی گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مدارس به دلیل همین کاهش تولید ، شیر تحویل نمی‌گیرند و در آنها شیر توزیع نمی‌شود.

باکری ادامه داد: ما قصد داریم جلسات مفصلی درباره این مسئله با دولت داشته باشیم تا بتوانیم تولید شیر مدارس را به وضعیت قبلی بازگردانیم. وی گفت: شیر در سبد خانوار باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد وسرمایه‌گذاری در شیر مدارس با توجه به اهمیت نسل آینده از اولویت‌های ماست . وی میزان تولید شیر مدارس را قبل از بحران تامین نشدن مالی این طرح حدود 200 هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: این رقم در حال حاضر به یک سوم کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha