یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 70679

بعضی‌ها معتقدند دوری باعث رشد و تقویت عشق می‌شود. اما همیشه هم این گونه نیست. اگر این دوری طولانی شود و باعث شود که همسران از حال و روز هم بی خبر بمانند، به تدریج بینشان فاصله ایجاد می‌شود و نخواهند توانست درک خوب و مناسبی از خواسته‌ها و نیازها و آرزوهای همدیگر داشته باشند.

پلی بر فاصله‌ها
سلامت نیوز :  اغلب همسران وقتی ازدواج می‌کنند دلشان نمی‌خواهد دور از هم زندگی کنند. اما شیفت کاری، جابجایی و انتقال محل کار به شهر دیگر و ماموریتهای کاری باعث می‌شوند که روال معمول زندگی یه هم می‌خورد و یکی از همسران از خانه دور می‌شود. سؤال این است که آیا با وجود دوری از همسر هم می‌توان ارتباط قوی و نزدیکی داشت. در این مقاله می‌خواهیم شمارا با راه‌های حفظ ارتباط با همسری که دور است آشنا کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ بعضی‌ها معتقدند دوری باعث رشد و تقویت عشق می‌شود. اما همیشه هم این گونه نیست. اگر این دوری طولانی شود و باعث شود که همسران از حال و روز هم بی خبر بمانند، به تدریج بینشان فاصله ایجاد می‌شود و نخواهند توانست درک خوب و مناسبی از خواسته‌ها و نیازها و آرزوهای همدیگر داشته باشند.

افراد زیر ممکن است با وجود ازدواج از همدیگر دور باشند:

1) کسانی که مدتی طولانی ( به علت کار یا تحصیل و...)مجبورند در شهر‌هایی دور از هم زندگی کنند

2) کسانی که به طور اتفاقی و یا منظم مجبور می‌شوند روزها و یا هفته‌ها از هم دور باشند

3) کسانی که در یک منزل زندگی می‌کنند اما به علت شیفت کاری و عدم تطابق زمانهای استراحت به ندرت می‌توانند همدیگر را ببینند

4) کسانی که به طور منظم و یا گاه گاه سفر جداگانه دارند

5) کسانی که مجبورند به علت ماموریت شغلی و یا خدمت سربازی مدتی طولانی جدا از همسر زندگی کنند

همسران افراد ارتشی و نیروهای انتظامی، هوایی و دریایی مشهورترین گروهی هستند که در چنین شرایطی به سر می‌برند. و به همین علت لازم است بیشترین مهارتها را در رویارویی با این شرایط داشته باشند. گروهی دیگر از مشاغل هم هستند که مدتهای کوتاهتری از همسران خود دور می‌مانند مانند راننده‌های بین شهری، مهندسین اقماری و کسانی که در معادن کار می‌کنند. در هر حال این افراد هم لازم است بدانند که چگونه باید با این دوری کنار بیایند و در ضمن ارتباطی قوی با همسرشان داشته باشند.

چنین همسرانی با مشکلات زیادی روبه رو هستند. دوری از همسر یک طرف و مشکلات بچه‌ها، خانه داری و کابوس هزینه‌های منزل هم در سوی دیگر فشار می‌آورند. بخصوص وقتی بانوی خانه به این مساله فکر می‌کند که در غیاب شوهر او به تنهایی مسئول وضعیت روانی و جسمی و... فرزندانشان است. اگر شما هم چنین شرایطی را از سر گذرانده باشید می‌دانید که پروراندن فرزندانی شاد با وجود محدودیت در حمایت همسر به علت نبودن طولانی او در منزل کار بسیار سختی است که نگرانی اصلی چنین همسرانی است. برای این که خانم خانه بتواند در چنین وظیفه‌ای موفق شود لازم است بتواند تعادلی را برای فرزندانش از حضور زنده پدر حفظ کند بدون اینکه باعث نگرانی و اضطراب و ناراحتی از نبودن او شود. تا فرزندان بتوانند نبودن پدر را تاب آورده و حتی اگر مدت غیبت او نا مشخص و یا طولانی شود، از پس اوضاع بر بیایند.

تصویری که با شما سخن می‌گوید

یکی از روش‌هایی که می‌توان برای دوری از همسر بکار برد، بزرگ کردن تصویر و عکس او و گذاشتن آن در اتاق است، در جایی که همه ببینند. ممکن است فکر کنید که این بیشتر بر زخم دوری نمک پاشیدن است. اما اگر بتوانید یک فیلم ویدیویی یا ضبط صوت را برای اینکار تدارک ببینید تا به هنگام دلتنگی بتوانید حضور همسر و پدر را برای فرزندانتان زنده کنید ممکن است بتوانید کمی آرامتر شوید. نه اشتباه نکنید منظور این نیست که وانمود کنید همسرتان در منزل است، بلکه تنها با این کار می‌توانید کمی دلتنگی تان را تسکین دهید.

درباره اش صحبت کنید

سعی نکنید دلتنگی تان را پنهان کنید و یا برای اینکه کمتر غصه بخورید، کمتر از او صحبت کنید. این کار کمکی به شما نمی‌کند، بهتر است درباره همسرتان حرف بزنید و دلتنگی‌هایتان را برای دیگران و اگر امکانش را دارید برای خود او بیان کنید.

اگر امکان ارتباط تلفنی دارید می‌توانید ساعاتی از روز مثلا قبل از خواب شب را به صحبت با او اختصاص دهید. نیاکان ما زمانهای سختی را دور از همسرانشان می‌گذراندند زیرا وسایل ارتباطی بسیار کم بود اما خوشبختانه با وجود پیشرفت تکنولوژی می‌توانید از طریق رایانه، دوربینهای دیجیتال وشبکه‌ای و حتی گوشیهای همراه ارتباط تصویری هم با همسرتان داشته باشید. اما اگر شما در شرایطی نیستید که بتوانید از این امکانات استفاده کنید حتما با فرزندانتان ساعاتی قبل از خواب را به صحبت در این باره اختصاص دهید.

خاطره‌های خوش را مرور کنید

اگر چه دوری از همسر بسیار سخت است اما سعی کنید در این مدت به اوقات خوشی که با هم داشته‌اید فکر کنید. اگر خدای ناکرده همسرتان بعضی صفات بد دارد که شما از آنها رنج می‌برید، سعی کنید در غیاب او آنها را فراموش کنید و خوبی‌های او را بیشتر به خاطر داشته باشید.

اگر از اینکه همسرتان شما را به خاطر کارش تنها گذاشته دلخور هستید، یا از او خشمگین هستید اجازه ندهید که این افکار باعث شود تا از او بیشتر فاصله بگیرید. وقتی همسرتان در کنار شماست با او مهربان باشید و دلخوری و خشم تان را به او نشان ندهید، این کار باعث می‌شود فاصله تان بیشتر شده و ازدواج شما در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرد. یادتان باشد که نحوه بیان دلتنگی تان می‌تواند در نزدیک شدن یا دور شدن شما و همسرتان نقش مهمی داشته باشد.

شکایتها را برای وقتی دیگر بگذارید

نبودن شوهر می‌تواند بار بسیاری از کارهای منزل را بر دوش شما بیندازد. این قضیه استرس زیادی برای شما دارد و ممکن است شما علاوه بر اضطراب احساس تنهایی، نا امنی، خستگی، کمبود حمایت کافی و عصبانیت کنید. اما فکر نکنید که همسرتان در وضعیت خوبی به سر می‌برد. او هم دور از شما تنها و مضطرب است و از اینکه مجبور شده شما را در این شرایط بگذارد و برود احساس خوبی ندارد و حتی ممکن است احساس گناه کند. بنابر این سعی کنید تمام تلاش‌تان را برای کنار آمدن با این شرایط بکار ببرید و با دیدن همسرو یا تلفنی او را با سرزنشها و شکایتهای خود بمباران نکنید. این کار نه تنها دردی را درمان نمی‌کند بلکه ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در روح وروان همسرتان شده و او را از شما دورتر می‌کند.

مثبت ببینید

لازم است به تنهایی‌ها با دیدی دیگر بنگرید. به این فکر کنید که این تنهایی برای شما چه توانایی‌هایی به ارمغان خواهد آورد. در این شرایط اعتماد به نفس، عزم و اراده، خود انگیزگی، و خود پرورشی در شما رشد خواهد کرد. این تجربه اگر چه سخت است ولی باعث تکامل شما است و البته برای همسرتان هم تجربه‌ای کم نظیر خواهد بود. ممکن است بپرسید پس بچه‌ها چه؟ آنها چه سودی از این فاصله می‌برند؟ متخصصان می‌گویند بیشترین فایده‌ای که بچه‌ها از این شرایط می‌برند، یادگیری صبر است. آنها یاد می‌گیرند که برای رسیدن و بازگشت پدر و تجربه لحظات شیرین با پدر باید صبور باشند.

قدر زمان را بدانید

زمانی که با هم هستید، قدر زمان را بدانید و نگذارید لحظات شما بدون عشق سپری شود. از هر فرصتی برای ارتباط دوستانه و همفکری استفاده کنید تا بتوانید از این زمان بیشترین استفاده را ببرید. به خاطر داشته باشید که این شرایط نکات زیادی را به شما آموزش خواهد داد و اگر موقعیت خود را به عنوان راه رو در زندگی به یاد داشته باشید حتی از مشکلات هم درس خواهید گرفت. در این حالت سختی‌ها برای شما آسانتر شده و آنچه می‌آموزید چون پاداشی کام شما را شیرین خواهد کرد

همسرتان را بی خبر نگذارید

اگر شما تنها در منزل هستید و لازم است امور منزل را رتق و فتق کنید، بهتر است در مورد روشهایی که برای حل مشکلات به کار می‌برید همسرتان را بی خبر نگذارید و با او مشورت کنید. این کار نه تنها شما را به یکدیگر نزدیک‌تر خواهد کرد، بلکه نگرانی‌های همسرتان را کمتر کرده و اضطراب و بار مسئولیتهای شما را هم کمتر خواهد کرد.

از پرستار و خدمتکار کمک بگیرید

اگر از نظر مالی مشکلی برای شما نخواهد بود می‌توانید برای سبک‌تر کردن بار کارهای خانه و نگهداری از بچه‌ها از پرستار و خدمتکار کمک بگیرید.اگر هم توان پرداخت حق الزحمه آنها را ندارید، لازم است رودر بایستی را کنار بگذارید و در صورت لزوم از خانواده و دوستان دیگر کمک بخواهید. البته با کمک دیگران بهتر خواهید توانست از پس کارها بر بیایید و حتی خواهید توانست وقتی را برای تفریح و رسیدن به خودتان بگذارید.

به خودتان توجه کنید

وقت گذاشتن برای خودتان و علایق و استعدادهایتان در زمانی که از همسرتان دور هستید می‌تواند هم شما را سر گرم کند و هم احساس تنهایی و پوچی را از شما دور کند. البته بدیهی است که با آمدن همسرتان علایق شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و شاید لازم باشد وقت کمتری را به آنها اختصاص دهید.

غیر منتظره باشید

می‌توانید برای غافلگیر کردن و زنده کردن یاد و خاطره خودتان در دل همسر یادداشتهای مخصوص یا عکس و کتابی که با یادداشت شما تزیین شده را برای همسری که به سفر می‌رود در کیف و چمدانش بگذارید تا وقتی در سفر آن را باز می‌کند به یاد شما بیفتد و بداند که او را دوست دارید و به فکر او هستید.

می‌توانید برای استقبال از همسرتان هم مراسم غیر منتظره برگزار کنید البته یادتان باشد همه همسران از چنین کارهایی خوششان نمی‌آید و در این مورد به خواسته او اهمیت بدهید.بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که زمانهایی را بدون بچه‌ها با هم بیرون بروید حتی یک شام سبک و یا یک سینمای دونفره می‌تواند تا مدتی برای شما خاطره‌ای خوش داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha