یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 70686

هیچ چیز بدتر از موهای کثیف و بدبو نخواهد بود، اما شامپو کردن مو سه یا چهار بار در هفته هم بسیار زیاد است.

چند روز یک‌بار شامپو کنیم؟
سلامت نیوز : می‌دانید که شاید بیش از آنچه نیاز است موهای خود را می‌شویید؟نیک آروجو، صاحب استودیوی متخصص مو می‌گوید:«همیشه می‌شنوم که بسیاری از مردم با هر روز شامپو کردن موها خود را آزار می‌دهند. آنها دچار وسواس هستند چون فکر می‌کنند هیچ چیز بدتر از موهای کثیف و بدبو نخواهد بود، اما شامپو کردن مو سه یا چهار بار در هفته هم بسیار زیاد است.» در نهایت، تعداد دفعات شامپو کردن، یک موضوع با اولویت شخصی شده است. دکتر میرمیرانی، متخصص پوست و مو و متخصص در پژوهش‌های مربوط به مو، می‌گوید:«این مساله در واقع بستگی به پوست سر، جنس مو و کاری که با موهای خود انجام می‌دهید دارد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ البته موقعیت‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید کمی بیشتر شامپو بزنید.  متخصصان پوست و مو و متخصصان مد به توافق رسیده‌اند که دلایل کمی برای اینکه هر روز موهای خود را شامپو کنید وجود دارد. دکتر میرمیرانی می‌گوید:«مو یک‌تار نخ است. یک نخ پشمی را تصور کنید: هر چه بیشتر آن را بشویید، ظاهر بدتری پیدا می‌کند. برای همین نیازی به شست‌وشوی روزانه موها نیست.»هر چه موهای شما بلندتر، زبرتر و فرفری‌تر باشد، باید بین زمان شست‌وشوها مدت زمان بیشتری باشد. دکتر هیتر وولری لوید، مدیر بخش مراقبت‌های پوستی نژادی در دانشگاه میامی، می‌گوید:«به دلیل چربی‌های روی پوست سر است که به سرعت به روی ساقه مو می‌آیند. هر چه چربی کمتر باشد مو خشک‌تر است و نیازی به زیاد شامپو زدن ندارد.»

حتی افراد با موهای کوتاه، نازک و لخت هم می‌توانند از شامپو کردن روزانه صرف‌نظر کنند. آروجو اظهار می‌کند که تنها دلیل برای شامپو کردن روزانه می‌تواند مصرف مواد معطر برای خوشبو کردن موها باشد. او می‌گوید که اگر مجبور به استفاده از این مواد هستید، باید از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. شامپوهای ملایم که به عنوان شامپوی روزانه نیز شناخته می‌شوند، حاوی ترکیبات شوینده ملایم‌تری نسبت به سایر شامپوها هستند. لارا ساندرز، یک مادر خانه‌دار در کارولینای شمالی است که موهای لختی دارد. او می‌گوید:«موهایم خیلی زود چرب می‌شود. من یک روز در میان موهایم را می‌شویم و کمی پودر بچه روی آن می‌ریزم که تا دو روز بعد مقداری از چربی آن را جذب کند.»

 آروجو اظهار می‌کند که پودرها و شامپوهای خشک برای جذب چربی مو در بین شست‌وشوها مفید هستند. او می‌گوید:«یکی از رموز این کار استفاده از پودر تالک بر روی مو به جای شامپو کردن است.» اما دکتروولری لوید می‌گوید که این پودرها نباید جایگزین شامپو شوند. وولری لوید می‌گوید:«برخی از کسانی که موهای فر دارند تنها ماهی یک مرتبه موها را شامپو می‌کنند و فقط از نرم‌کننده برای رطوبت دادن و سالم نگه‌داشتن فر موهایشان استفاده می‌کنند.» همان‌طور که جنس و بافت مو بسته به آب و هوا و شرایط محیطی متفاوت است، نیاز به شامپو زدن نیز در هر فرد مختلف است. لوری پیندار، رییس دانشگاه کلیمسون کارولینای جنوبی می‌گوید:«به من از وقتی کوچک بودم گفته شده است که مانند اکثر افراد تیره‌پوست، بیشتر از یک‌بار در هفته موهایم را شامپو نکنم چون موها خشک و دچار ریزش می‌شود.»

پیندار هم فقط موهای خود را مرتب نرم‌کننده می‌زند نه شامپو. در واقع کف شامپو که بیشتر افراد آن را به تمیزکنندگی آن ربط می‌دهند، از تندترین ترکیبات سولفاتی تشکیل شده است که این عوامل کف‌ساز که باعث کم‌آب کردن مو می‌شوند، تنها در فرآورده‌های پاک‌کننده موجود هستند و مردم توقع کف کردن آنها را دارند. دکتر میرمیرانی می‌گوید:«این چیزی است که ما به آن عادت کرده‌ایم، زیرا ما در آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات کف فراوانی را می‌بینیم.»

آروجو می‌گوید:«شست‌وشوی روزانه با شامپو نیاز افراد به فرآورده‌های آرایشی فرم‌دهنده را افزایش می‌دهد. چون موها بسیار تمیز هستند، همچنین بسیار نرم، لخت و سست هستند، در نتیجه فرم نمی‌گیرند.»میرمیرانی می‌گوید که استفاده از تمامی این محصولات سبب زیاد شامپو کردن می‌شود چون اینها مو را کثیف و تیره می‌کنند: «شامپو چربی و سلول‌های اضافی پوست سر را از بین می‌برد. این کار هیچ فایده‌ای برای مو ندارد به‌جز اینکه شما را مجبور می‌کند برای فرم دادن به موهای خود از مواد آرایشی استفاده کنید. به طور کلی، همان‌طور که اشاره شد، شامپو و شست‌وشوی زیاد برای نخ خوب نیست.»شما به سادگی می‌توانید از پاک کننده‌های بدون کف و بدون سولفات استفاده کنید که برای مو بسیار مفید خواهند بود. آروجو می‌گوید:«محصولات با ترکیبات طبیعی کف کمتری تولید می‌کنند با اینکه دارای قدرت پاک‌کنندگی فراوان با فواید بسیار کم هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha