یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 70695
سلامت نیوز : سرفه مزمن به خودی خود یک بیماری تلقی نمی‌شود بلکه یکی از نشانه‌های سایر اختلالات و بیماری‌هاست. سرفه مزمن یک مشکل شایع بوده و یکی از دلایل مراجعه افراد به پزشکان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ سرفه مزمن سرفه‌ای است که از میان نمی‌رود. بعضی از دلایل شایع سرفه مزمن شامل آسم، رینیت آلرژیک، مشکلات سینوس (به طور مثال عفونت سینوس) و رفلاکس محتویات معده هستند. در موارد کمیاب سرفه‌های مزمن ممکن است در نتیجه ورود یک جسم خارجی به درون ریه‌ها (معمولا در بچه‌ها) به‌وجود آیند. بسیار مهم است در صورت سرفه مزمن تصویربرداری X-rayبا اشعه ایکس از قفسه سینه انجام پذیرد. در صورت وجود X-ray طبیعی یکی از موارد زیر یا جمعی از آنها می‌توانند دلیل سرفه مزمن باشند. سیگار کشیدن شایع‌ترین دلیل سرفه مزمن است. سایر دلایل احتمالی سرفه مزمن عبارتند از:

1-بیماری رفلاکس معده و مری (GERD)
رفلاکس برگشت مجدد اسید معده یا محتویات آن به مری است. اگر اسید معده به سمت مری باز گردد در نتیجه آن اسپاسمی در راه‌های هوایی ایجاد می‌شود که منجر به کوتاهی تنفس و سرفه می‌شود. در بعضی از موارد ریفلاکس در نتیجه ورود مواد خارجی به ریه‌ها و ایجاد نشانه‌های مشابه باعث آسیب به بافت‌های ریه می‌شود. در بعضی از افراد هیچ حالت سوزشی احساس نمی‌شود و تنها نشانه رفلاکس سرفه است.

2-مشکلات سینوس و ترشحات پشت‌ بینی
این مشکلات هم می‌توانند باعث ایجاد سرفه مزمن شوند. ایجاد چنین شرایطی تشخیص را دشوار می‌سازد و گاهی اوقات سی‌تی‌اسکن سینوس‌ها برای شناسایی بیماری لازم است. بیماران اغلب از اینکه چیزی باعث غلغلک حلق‌شان می‌شود شکایت دارند و مکررا خلط را از حلق‌شان بیرون می‌آورند.

3-عفونت‌هایی نظیر برونشیت یا پنومونی
عفونت‌هایی مثل سینه‌پهلو و عفونت ریه می‌توانند در نتیجه ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد شوند. عفونت‌های ویروسی به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند. سرفه‌ها در بیماران مبتلا به آسم که به عفونت‌های قسمت فوقانی تنفس مبتلا هستند معمولا پس از بهبودی عفونت‌ها همچنان ادامه دارند.

4-مصرف  برخی داروهای مشخص
داروهایی مثل مهارکننده‌های آنزیم ACE مثل انالاپریل (Vasotec)، کاپتوپریل (Capoten) که در درمان فشارخون بالا به کار می‌روند، می‌توانند باعث ایجاد سرفه‌های مزمن شوند.

5- عوامل متفرقه
سایر عواملی که کمتر شایع هستند شامل تومورها، بیماری سارکوییدوزیس یا سایر بیماری‌های ریه هستند. در صورت پایداری سرفه‌های مزمن، بیماران باید توسط پزشک خود ارزیابی شوند. بسیار مهم است که مواردی همچون آسم، ترشحات پشت بینی، رفلاکس معده و مری، اثرات جانبی داروها، بیماری ریه یا عفونت‌های غیرمعمول در سرفه‌های مزمن مورد توجه و پیگیری قرار گیرند.

سرفه مزمن چگونه درمان می‌شود؟
درمان سرفه مزمن براساس عوامل به وجود آورنده آن صورت می‌پذیرد. با این وجود بیماران می‌توانند نشانه‌های سرفه را به وسیله داروهای بدون نسخه نظیر گایافنزین، دکسترومتورفان و یا حتی نوشیدن مقادیر زیادی از آب، بخورها یا قرص‌های مکیدنی تسکین بخشند. در موارد شدید پزشک می‌تواند کدیین که یکی از سرکوب‌کننده‌های موثر در سرفه است را تجویز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha