یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 70698
سلامت نیوز :تحریمی که تبلیغ آن از روزهای میانی بهمن 91 آغاز شد نوروز 92 به ثمر نشست؛ تحریم آجیل و در صدر آنها پسته. به گونه‌ای که مدیر یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع آجیل کشور از کاهش 60درصدی فروش این محصول خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ حالا می‌شود تحریم پسته را یکی از تجربه‌های موفق اعتراض به گرانی دانست، موج آغازین تحریم پسته در واکنش به افزایش دو تا سه برابری قیمت آن ابتدا در شبکه‌های اجتماعی توسط تعدادی از کاربران کلید خورد، سپس به پیامک‌های تلفن همراه رسید و پس از آن به رسانه‌های رسمی مانند صدا و سیما و اظهارنظر مسوولان هم کشیده شد. «محمود احمدی‌نژاد» در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با تعدادی از خبرنگاران در قسمتی از اظهاراتش به مورد تحریم پسته اشاره کرد و آن را کاری خوب توصیف کرد. گران‌ترین نوع پسته در اسفند سال 90، 20 تا 25 هزارتومان قیمت داشت، قیمت این محصول اما در اسفند 91 به 70 هزارتومان رسید.

همچنین یکی از برنامه‌های صداوسیما در اسفندماه این موضوع را دستمایه گزارش اصلی خود قرار داد و در یک نظرسنجی پیامکی از مردم خواست در این‌باره نظر دهند، بر اساس آنچه که مجری این برنامه اعلام کرد بیش از یک میلیون نفر در این نظرسنجی رای دادند و 87درصد از این تعداد با تحریم خرید پسته در نوروز 92 موافق بودند. 
در همین مدت بحث این تحریم همچنان در شبکه‌های اجتماعی داغ بود و روز به روز بر تعداد اعضای صفحاتی که برای تبلیغ نخریدن پسته ایجاد شده بود نیز افزوده می‌شد، به گونه‌ای که تعداد اعضای یکی از این صفحات به 16هزار نفر نیز رسید. گردانندگان این صفحه هر روز با انتشار پست‌هایی جالب و گاه احساساتی نخریدن پسته را تبلیغ می‌کردند. در یک مورد نویسنده این صفحه با تقسیم قیمت یک کیلو پسته درجه یک بر تعداد 233 عدد که گفته شده برابر با یک کیلو پسته است قیمت هر دانه را 300تومان برآورد کرده بود، در ادامه نیز نویسنده قیمت سهام تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی و بیمه در بورس اوراق بهادار تهران را استخراج کرده و نوشته است قیمت سهام هر کدام از این شرکت‌ها کمتر از 300تومان است.

از سویی خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیز پیش از عید در گزارشی به این موضوع پرداخته بود، در گزارش این خبرگزاری از پسته به عنوان نماد هویت ایرانیان یاد شده همان‌طور که «پای سیب» نماد آمریکایی‌ها و «پنیر فتا» نماد کشور یونان است.

حالا نوروز تمام شده و سفره‌ها و سفرهای نوروزی هم جمع شده است، آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد این موج تحریم جواب داده است، اگرچه بسیاری از شهروندان که در این روزها به گوشه و کنار کشور سفر کرده و دید و بازدید نوروزی داشته‌اند می‌گویند با پسته از آنها پذیرایی شده و هیچ تحریمی ندیده‌اند اما آن‌طور که «حاج‌جلیل تواضع» مدیر یکی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آجیل تواضع در تهران به «شرق» می‌گوید تحریم پسته تاثیر بسیار زیادی روی فروش نوروزی این فروشگاه‌ها گذاشته است. حاج‌جلیل فرزند «علی یوسف‌پور» موسس اولین فروشگاه تواضع در شهر تبریز است که حدود صدسال پیش راه‌اندازی شده، او حالا به همراه برادرانش مدیریت چندین فروشگاه بزرگ در پایتخت و تبریز را برعهده دارند.

تواضع درباره تحریم پسته و تاثیر آن بر بازار می‌افزاید: «این موج بسیار تاثیر‌گذار بود به شکلی که فروشگاه‌های ما در تهران و تبریز و دیگر شهرها به نسبت سال‌های گذشته با 60 درصد کاهش فروش پسته همراه شدند، به خصوص وقتی دولتی‌ها و تلویزیون هم برای این تحریم تبلیغ کردند. علاوه بر این خبر توزیع پسته ارزان‌قیمت دولتی به ازای هر کیلو 30 هزارتومان هم مردم را گمراه کرد، برخی که برای خرید پسته دولتی رفته بودند دیدند که محصولی بی‌کیفیت و ریز ارایه شده و به همین دلیل از خرید منصرف شدند. اگر دولتی‌ها قبل از این کارها از ما مشورت می‌خواستند ما خودمان راهکارهای بهتر و مناسب‌تری به آنها پیشنهاد می‌دادیم بهتر از این بود که چنین کاری بکنند.» 
حاج‌جلیل تواضع در ادامه تاکید می‌کند: «در روزهای نوروز و قبل از آن بازار ایستاده بود، فروشندگان ما و دیگر فروشگاه‌ها هم بیکار بودند، چون فروش به‌شدت کم شده بود. ماموران تعزیرات هم در بازار حضور داشتند و جو را به هم زده بودند.»

تحریم پسته سومین تجربه موج تبلیغ برای نخریدن یک کالا به دلیل گرانی‌های اخیر در بازار بود، پیش از آن تبلیغاتی هم برای تحریم شیر و نان و پس از آن مرغ شده بود، با این حال آن دو مورد اول چندان موفق نشد و به جایی نرسید، اما تحریم پسته، محصولی که ایران دومین تولید‌کننده اصلی آن در جهان است گویا به نتیجه رسیده، هر چند این تحریم در واکنش به افزایش قیمت و با هدف کاهش نرخ‌ها صورت گرفته بود اما هنوز با چرخی در بازار آجیل کشور، قیمت‌هایی که روی پسته‌های مناسب به چشم می‌خورد حول و حوش همان 50 تا 70‌هزار تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha