یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 70706
سلامت نیوز :  تنها یک روز پس از خروج میهمانان نوروزی از استان اصفهان گذشته بود که خبر بازگشایی رودخانه خشک این شهر دهان به دهان پیچید و اصفهانی ها را چشم انتظار رسیدن آب به مرکز شهر نمود.رودخانه ای که طی چند سال اخیر بارها باز و بسته شد و رنگ خشکی را به خود دید این بار دوباره پس از یازده ماه خشکی کامل گشوده شد تا یکی از مصوبات کمیته بررسی اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان عملی شود...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ما ؛ اقدامی که هرچند باعث خوشحالی اصفهانی ها شد و همزمان با ورود آب به شهر زمینه جشن و پایکوبی شهروندان در بستر رودخانه را فراهم نمود، ولی در ظاهر تعجب مسئولان شهری این شهر تاریخی و گردشگر پذیر را به دنبال داشت، چرا که آنها معتقد بودند دولت می توانست حداقل 15 روز زودتر با این اقدام طراوت و شادابی زیادی را به شهری که در ایام نوروز پذیرای میلیون ها بازدید کننده و مسافر بود هدیه نماید، همچنین کشاورزان شرق می توانستند بهره برداری بهتری از این آب برای کشت بهاره خود داشته باشند. اما مسئولان استانی این اقدام را در پی جلسه مورخ 5 فروردین ماه سال جاری وزارت نیرو و به منظور انجام کشت بهاره کشاورزان شرق اصفهان اعلام کردند.

به دنبال حل دایمی مشکل هستیم

معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان در این زمینه گفت: عزم مسئولان وزارت نیرو و استانداری اصفهان برای حل دایمی این مشکل جدیست ، ولی مشکلی که وجود دارد و به عنوان یک خط قرمز تلقی می شود، مشکل تامین آب شرب حدود 5 میلیون نفر مردم اصفهان و استان های دیگر است که از منابع آبی پشت سد استفاده می کنند.محمد مهدی اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که "بازگشایی رودخانه در این فصل تاثیر چندانی برای کشت پاییزه نخواهد داشت" نیز بیان داشت: کشاورزان استان اصفهان بسیار خبره و ماهر بوده و با تجربه‌ای که در این زمینه دارند به خوبی از تنگناهایی که برای رها‌سازی آب وجود دارد باخبرند و می دانند چگونه از این آب استفاده کنند و چه محصولی کشت و در چه زمانی آن را برداشت نمایند.

اما مسئله امروز اصفهان و شهر ها و استان های اطراف آن تنها مسئله آب رودخانه نیست و بسیاری از کارشناسان ضمن هشدار نسبت به کمبود منابع آبی ، تابستان پیش رو را برای اصفهان، یزد ، کرمان و برخی شهر ها و استان های دیگر، تابستانی سخت و سنگین پیش بینی نموده که آب شرب در آن ها جیره بندی خواهد شد. مسئله ای که مسئولان وزارت نیرو نیز آن را قبول دارند ، ولی امیدوارند با تدوین نظام نامه انقباضی مصرف آب که شامل کاهش حوزه شرب، کاهش آب انتقالی به یزد و کاهش جدی مصارف صنعتی است این مشکل به طور کامل رفع گردد.

از سوی دیگر مسئولان شهری اصفهان که بر جریان دایمی رودخانه در اصفهان اصرار دارند ، اجرای طرح های آبی در این استان از جمله انتقال آب به کویر مرکزی موسوم به بهشت آباد را راهکار رفع دایمی مشکل خشکی رودخانه می دانند و بر این امر تاکید دارند. موضوعی که بارها عباس حاج رسولی ها، رئیس شورای شهر اصفهان از آن به عنوان نقطه ضعف دولت یاد کرده و به کنایه خواستار واگذاری طرح "انتقال آب به کویر مرکزی ایران" به مدیریت شهری اصفهان شده تا آنها ظرف مدت کوتاهی این طرح را اجرایی نمایند.

در این میان مسئولان استانی اجرای طرح مدیریت واحد از ابتدا تا انتهای رودخانه توسط وزارت نیرو که پس از اعتراضات گسترده کشاورزان شرق اصفهان در ابتدای اسفند ماه سال گذشته مصوب گشت، را نیز یکی از طرح های مهم رفع مشکل کم آبی بیان می کنند. طرحی که وزیر نیرو را شخصا مسئول وضعیت رودخانه می کند.

همچنین مسئولان استانی  بر لزوم کاهش عرض رودخانه برای کاهش هدر رفت آب تاکید دارند و در پاسخ به کنایه های مسئولان شهری عنوان داشته اند " تامین منابع جدید بر اساس برنامه خوب به جلو رفته ، چنانچه موضوع تونل خدنگستان انجام و دیگر مباحث نیز در حال جلو رفتن است و افتتاح تونل سوم کوهرنگ را نیز در انتهای اردیبهشت سال جاری خواهیم داشت که کار بسیار مهمی است و محقق خواهد شد "

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه موضوع مدیریت رودخانه در داخل شهر با شهرداری است، بیان داشت: ساماندهی بخشی از رودخانه که داخل شهر قرار دارد با شهرداری است و این آمادگی وجود دارد که جریان آب در رودخانه قطع نشود به شرطی که شهرداری به طور جدی وارد بحث گردد.

وی همچنین در پاسخ به این ادعا که "اجرای پروژه بهشت آباد متوقف شده و قرار است بجای آن انتقال آب خلیج فارس و دریای خزر به رودخانه زاینده رود صورت پذیرد" ، خاطر نشان ساخت: این طرح متوقف نشده و در حال اجرا می باشد و طرح انتقال آب خلیج فارس به رودخانه زاینده رود نیز به عنوان یک طرح در حال بررسی بوده که ارتباطی با پروژه بهشت آباد ندارد.

گفتنی است، بحران آب در استان اصفهان 7 سال است که گریبان کشاورزان شرق این استان را رگرفته و خشکی ممتد رودخانه زاینده رود که مسیر غربی، شرقی شهر را طی می کند و یکی از معدود رودخانه های دنیاست که از میان شهر عبور کرده و به زمین های کشاورزی شرق اصفهان می رسد و پس از آن تالاب گاوخونی را سیراب می نماید به یک رودخانه فصلی مبدل شده که باعث کسادی بازار کشاورزان و خشکی حدود 98 درصدی تالاب گاوخونی گردیده است.

بسیاری از کارشناسان برداشت های بی رویه آب از بالادست این رودخانه را دلیل اصلی خشکی آن بیان می کنند و برخی دیگر نیز بارگذاری های بیش از حد برای انتقال آب منابع آبی زاینده رود به استان های شرقی کشور را، از این رو کشاورزان موسوم به شرق اصفهان در ابتدای اسفند ماه سال گذشته در پی مجموعه اعتراض های صنفی خود، لوله انتقال آب به استان یزد را شکسته و با ماموران انتظامی درگیرشدند که در این میان حدود 25 نفر از آنان زخمی و به تعدادی خودرو و تجهیزات انتظامی نیز خسارت وارد آمد. بازگشایی رودخانه زاینده رود برای کشت بهاره کشاورزان، ترمیم شکستگی لوله آب یزد ، امهال وام های کشاورزان نیز از شش مصوبه کمیته بررسی اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان بود که اکنون بازگشایی رودخانه اجرایی گردیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha