یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
سلامت نیوز : در نقشه جهان 18 فروردین به‌عنوان روز جهانی بهداشت و در ایران آغاز هفته سلامت نام‌گذاری شده است. پرداختن به مسائل بهداشت و سلامت یكی از پردغدغه‌ترین موضوعات زندگی انسان‌ها را تشكیل می‌دهد. به گونه‌ای كه هرگونه اختلال در بهداشت افراد، روند طبیعی زندگی را مختل كرده و نه تنها باعث درد و رنج می‌شود بلكه هزینه‌های گزافی را هم بر دوش آنها تحمیل می‌كند. امسال روز جهانی بهداشت با شعار «فشار خون را جدی بگیریم»، نشان‌دهنده افزایش فشارخون مردم در دنیا و به خطر افتادن سلامت عمومی مردم جوامع گوناگون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ آمار یك میلیارد نفری مبتلایان به فشارخون در دنیا نشان می‌دهد با وجود آنكه سطح بهداشت و امید به زندگی مردم در جهان افزایش یافته‌ است اما برخی از بیماری‌ها به‌طور خزنده جان مردم را تهدید می‌كند و متأسفانه بیشترین تهدید هم گریبان كشورهای فقیر و كمتر توسعه یافته را می‌گیرد. به گونه‌ای كه كمترین طول عمر و امید به زندگی در كشور آفریقایی چاد مشاهده می‌شود كه مردم آن كشور فقط 69/48 سال عمر می‌كنند. همچنین گفته می‌شود كه بدترین كشورها برای زندگی و داشتن طول عمر زیاد، افغانستان، سوآزیلند، آفریقای جنوبی، گینه بیسائو و چاد است كه مردم این كشورها پیش از آنكه به میانسالی برسند جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی شیوع و ابتلا به بیماری‌های لاعلاجی مانند ایدز قربانیان خود را از بین كشورهای آفریقایی می‌گیرد. به‌طوری كه آفریقای جنوبی با 5 میلیون مورد آلودگی به این ویروس در جهان اول است و نیز بوتسوانا و سوازیلند دارای بالاترین درصد افراد آلوده به اچ.آی.وی هستند. این در حالی است كه دیگر مسائل حیاتی انسان‌ها مانند برخورداری از تغذیه مناسب هم كشورهای فقیر و جهان سوم را با چالش روبه‌رو کرده است.

زیرا بیش از یك میلیارد نفر از مردم دنیا از سوءتغذیه و كمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند كه 98 درصد آنها در كشورهای در حال توسعه یا جهان سوم زندگی می‌كنند و سوءتغذیه سالانه باعث مرگ بیش از 5/2 میلیون کودک در سرتاسر جهان می‌شود. از طرفی سهم بهداشت و درمان از سرانه GDP (سهم هر فرد به ازای تولید ناخالص ملی) در كشورهای توسعه نیافته بسیار ناچیزتر از كشورهای توسعه یافته است به گونه‌ای كه بیشتر كشورهای پردرآمد بیش از 7 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای مراقبت‌های سلامت هزینه می‌كنند در حالی كه این رقم در كشورهای در حال توسعه كمتر بوده و در بسیاری از آنها كمتر از نصف رقم مذكور است. این در شرایطی است كه ابتلا به دیگر بیماری‌ها مانند سرطان هم در جهان گریبان كشورهای فقیر را می‌گیرد.

براساس آخرین آمار صندوق تحقیقات سرطان جهانی هر ساله حدود 7 میلیون نفر در سرتاسر جهان در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند كه این آمار تا سال 2020 به 10 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. اما كارشناسان بهداشتی معتقدند كه سرطان در كشورهای در حال توسعه هر سال بیشتر از ایدز، سل و مالاریا مردم را می‌كشد. بیش از نیمی از همه موارد سرطان و حدود 60 درصد موارد مرگ‌ومیرهای ناشی از آن در كشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد یعنی به دلیل امكانات كم پزشكی و به دلیل تشخیص دیرهنگام انواع سرطان‌ها، مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha