یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
سلامت نیوز : با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری فشار خون بالا، سازمان جهانی بهداشت امسال روز جهانی سلامت را با موضوع كنترل فشار خون نامگذاری كرده است. افزایش فشار خون بالا عامل اصلی بیماری‌های قلبی – عروقی و سكته مغزی است كه این دو بیماری هرساله عامل اصلی مرگ و میر افراد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ آمارها نشان می‌دهند در سال 2008 میلادی 40 درصد افرادی كه بیشتر از 25 سال داشتند با افزایش فشار خون مواجه بوده‌اند. افزایش فشار خون رابطه مستقیمی با بیماری‌های قلبی عروقی دارد كه منجر به مرگ 3/17 میلیون نفر در جهان شده است. متخصصان حوزه بهداشت و سلامت در روز جهانی بهداشت امسال بر مشكل اصلی جهان یعنی «فشار خون بالا» تمركز كرده‌اند، اگرچه از هر سه نفر یك نفر دچار فشار خون بالا است، اما آگاهی عمومی از خطرات این بیماری پنهان و اندك است. بسیاری از مردم نمی‌دانند كه فشار خونشان بالا است. زیرا این مشكل همیشه علامتی ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد فشار خون بالا منجر به مرگ بیش از 9 میلیون نفر در هر سال می‌شود بطوری كه حدود نیمی از مرگ و میر در جهان به علت بیماری‌های قلبی – عروقی و سكته مغزی است.

فشار خون بالا خطر ایجاد مشكلات قلبی – عروقی، سكته مغزی و نارسایی كلیه را افزایش می‌دهد. اگر فشار خون بالا كنترل نشود منجر به كوری، بی‌نظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی می شود. افرادی كه به بیماری‌هایی مانند دیابت گرفتار هستند به علت افزایش فشار خون بالا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی قرار می‌گیرند كه این یك عامل بسیار خطرناك است. آمارها نشان می‌دهد از هر 10 نفری كه بین 20 تا 30 سال دارند یك نفر دچار فشار خون بالا است ولی گروه سنی 50 ساله از هر 10 نفر، 5 نفر درگیر این مشكل می‌شوند. شیوع فشار خون بالا در برخی كشورهای كم‌درآمد مانند آفریقا بیشتر به چشم می‌خورد. بیش از 40 درصد از مردم كشورهای آفریقایی با بیماری فشار خون بالا دست و پنجه نرم می‌كنند.

باید گفت فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است. در برخی از كشورهای توسعه‌یافته پیشگیری و درمان این بیماری در پیشگیری از بسیاری بیماری‌های قلبی – عروقی موثر است و این موضوع كاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی را در كشورهای توسعه‌یافته به ارمغان می‌آورد. درواقع پیشگیری و درمان فشار خون بالا خطر ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناك را كاهش می‌دهد.

متخصصان بهترین راه‌های كنترل و پیشگیری از ابتلا به فشار خون را در كاهش مصرف نمك، رعایت رژیم غذایی متعادل، حفظ وزن بدن، اجتناب از مصرف دخانیات و سیگار دانسته و بر داشتن آگاهی بیشتر در مورد رفتارها و تغذیه سالم تأكید می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha