یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 70721
سلامت نیوز : اگر فرد در یك شرایط متعادل قرار داشته باشد، می‌تواند بیماری‌ها، سموم و الگوهای منفی را از بدن خود دور كند. متخصصان معتقدند رنگ‌درمانی یك راه منحصر به فرد برای ایجاد ثبات جسمی، عاطفی، ذهنی و روانی است.

رنگ‌درمانی
نوردرمانی و كروموتراپی مجموعه‌ای از اصول مورد استفاده برای ایجاد رنگ‌های هماهنگ هستند كه در نتیجه این هارمونی و تركیب رنگ‌ها اثر شفابخشی به وجود خواهد آمد. هنگامی كه انرژی به درستی در بدن توزیع می‌شود و آزادانه در سراسر بدن به گردش درمی‌آید، سلامت را برای بدن به ارمغان می‌آورد ولی عدم توازن یا مقادیر غیرطبیعی این انرژی سیستم دفاعی بدن را برهم می‌زند. رنگ به انسان انرژی می بخشد و این نوع انرژی به منظور بهبود و ایجاد تعادل جسم و روح لازم است.

خواص درمانی رنگ‌ها
قرمز رنگ گرمی است. این رنگ گردش خون، بیماری‌های مزمن، زخم‌های غیرعفونی، بافت اسكاررا بهبود می‌بخشد و كلیه‌ها، قلب، عضلات، ریه‌ها و استخوان‌ها را تقویت می‌كند.

نارنجی رنگ شادی، گرما، خلاقیت، لذت، بخشندگی و سخاوت است. انرژی رنگ نارنجی به آرامی حركت كرده و افراد را خوش‌مشرب و اجتماعی می‌كند. از فواید انرژی این رنگ بر سلامت باید به كاهش افسردگی، كاهش درد، ایجاد آرامش، تقویت سیستم ایمنی و افزایش گردش و فشار خون اشاره كرد. رنگ نارنجی بهترین محرك كاهش علایم افسردگی و خستگی است.

از این رنگ به عنوان محرك عاطفی یاد می‌كنند. این رنگ اعتماد به نفس را تقویت و كمك می‌كند تا فرد از شرایط فیزیكی خود درك بهتری داشته باشد. گفته می‌شود نارنجی و آبی متعادل‌كننده غدد درون‌ریز هستند و سیستم هورمونی را پاكسازی و تصفیه می‌كنند.

زرد ذهن را فعال می‌كند و موجب افزایش یادگیری می‌شود. هوشیاری با تمركز و شادابی از خواص این رنگ است. زرد روی نیمكره چپ مغز تاثیر می‌گذارد و باعث توانمندسازی و اعتماد به نفس می‌شود. رنگ زرد برای مبارزه با ترس، وسواس، هضم غذا، مشكلات سیستم گوارش و معده، كیسه صفرا، كبد، ارتقای سیستم ایمنی، تنظیم غدد درون ریز و سیستم عصبی، جذب و اختلالات جانبی مفید است.

استفاده از رنگ زرد قدرت تفكر و اندیشه را افزایش می‌دهد. در نتیجه فرد آگاهی بیشتر و ایده‌های خوبی از خود خواهد داد. این رنگ اثر فوق‌العاده‌ای روی سیستم عصبی برجا می‌گذارد. رنگ زیتونی از آغازی نو خبر می‌دهد. این رنگ نمادی از رشد دوباره گیاهان و بهار است و زنده شدن طبیعت را نوید می‌دهد. ارمغان رنگ سبز آرام بخش، خنك كننده، تسكین‌دهنده، احساس رشد و تعالی و تعادل است.

این رنگ نمادی از طبیعت و آغازی نو است. بهتر است این رنگ در محیط كار بیشتر استفاده شود زیرا دقت و كنجكاوی را افزایش می‌دهد و به بهبود روابط كمك می‌كند.
سبز سموم داخل بدن را كاهش داده و اثر عوامل آلرژی‌زا را كمتر می‌كند.

فیروزه‌ای رنگ ارتباط است. این رنگ قلب را با ذهن مرتبط می‌كند و باعث می‌شود فرد مطالعه بیشتری كرده و ابتكارش بیشتر شود. دوست داشتن بی‌قید و شرط، احترام به خود و احترام به تمام زندگی، مسئولیت‌پذیری از فواید این رنگ است. فیروزه‌ای برای سیستم ایمنی بدن، سوختگی‌ها و عفونت‌های پوست، آرامش روانی و... موثر است.
آبی رنگ آرامش و صلح است و از آن به عنوان خنك‌كننده و آرام‌بخش یاد شده است. انرژی این رنگ فعالیت‌های ذهنی، بینش و ادراك را در انسان افزایش می‌دهد. به تسكین درد، كاهش عصبانیت، بی‌خوابی، خونریزی، تب‌خال و كاهش فشار خون كمك می‌كند.

بنفش رنگی است كه احساسات و عواطف درونی را تحریك می‌كند. در واقع این رنگ درهای داخلی بدن و روح را باز می‌كند و بینش و وفاداری را افزایش می‌دهد. سفید روشن‌تر از هر رنگی است در حالی كه نور سفید همه رنگ‌ها را روشن می‌كند. بنابراین این رنگ بر سلامت جسم، عواطف و روح تاثیرگذار است. سفید، خلوص، بی‌گناهی، نرمی، نور، انتشار و درخشندگی را تداعی می‌كند و یك انرژی ذاتی در بدن محسوب می‌شود. زیرا این رنگ همه رنگ‌ها را در همه سطوح نمایان می‌كند.

منبع : ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha