یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 70723
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از نجات۸۶ بیمار ابتلا به دیابت، زخم بستر، سوختگی، عفونت استخوان ازقطع عضو بوسیله روش لارو درمانی خبر داد.

دکتر عباس میراب‌زاده، در گفت وگو با ایلنا به توضیحاتی درمورد این روش درمانی پرداخت و گفت: لارو درمانی با استفاده از لارو گونه‌ای مگس به نام «Lucilia Sericata» صورت می‌گیرد که قابلیت درمان زخم پای دیابتی، زخم بستر، سوختگی، عفونت استخوان و عفونت‌های بعد از عمل جراحی، آبسه‌های عفونی پوستی را دارد.

وی با اشاره به اینکه از بزاق دهان این لارو‌ها آنتی بیوتیک قوی به نام Allantoin ترشح می‌شود که برروی میکروب‌ها موثراست، افزود: درروده آن‌ها باکتری به صورت همزیست زیست می‌کند که آنتابولیسم میکروبی که ایجادمی کند باعث ازبین رفتن میکروب‌ها می‌شود.

این حشره شناس افزود: pH اولین قسمت دستگاه گوارش این لارو‌ها ۵/ ۳ و کاملا اسیدی است و به همین دلیل بخش زیادی ازمیکروب‌ها دراولین قسمت دستگاه گوارش این لارو‌ها ازبین می‌رود.

به گفته وی این لارو‌ها نه تنها عفونت را از بین می‌برد بلکه موادی از دهان آن‌ها ترشح می‌شود که باعث التیام زخم نیز می‌شود.

میراب‌زاده بااشاره به اینکه لارو‌ها به قسمت‌های سالم زخم حمله نمی‌کنند، افزود: دقیقا به همین دلیل است که از این لارو‌ها در پزشکی استفاده می‌شود زیرا تنها به قسمت‌های مرده و عفونی زخم حمله می‌کنند.

وی یادآورشد: دو جانباز جنگ تحمیلی یکی با زخم ۲۷ ساله و کاندیدای قطع پا از زیر زانو و دیگری با زخمی ۲۲ ساله و کاندیدای قطع پا از مچ با استفاده از لارو درمانی طی ۱۷ روز به طور قطعی درمان شدند.

وی با تاکید برکم هزینه بودن این روش لارو درمانی گفت: ‌میانگین قیمت‌های جهانی بسته‌های ۱۰۰تا۲۰۰ تایی لارو ۱۲۵ دلار و بسته‌های ۲۰۰ تا۴۰۰ تایی آن ۱۷۵دلار است.

میراب‌زاده با بیان اینکه به طورمیانگین هر لارو حدود هزار تومان در می آید، گفت: این درحالی است که هزینه قطع پای دیابتی در یکی از بیمارستان‌های خصوصی به گفته یکی ازمراجعان ۶میلیون تومان است.

وی بابیان اینکه اگربیمار دیابتی درهمان روزهای اول مراجعه کند حداکثر در ۴ جلسه، و هر جلسه ۵ با لارو معالجه می‌شود، افزود: اما اگر زخم پا بزرگ شود به نحوی که روی پا را در بر بگیرد در آن صورت باید ۳۰۰ لارو بر روی پا گذاشته شود.

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تصریح کرد: درهر۳۰ ثانیه یک پای دیابتی در دنیا قطع می‌شود که آمارقطع پا درایران حدود ۱۰۰هزار درسال است.

میراب زاده درپاسخ به این سوال که آیا مجوز این روش درمانی ازوزارت بهداشت دریافت شده است، افزود: از سال ۱۳۸۳ پرورش و استریل کردن لارو‌ها در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام و از‌‌ همان سال درمان بیماران با این روش درمانی در بیمارستان بقیه الله الاعظم «عج» تهران انجام شده است اما هنوز موفق به دریافت مجوز ازسوی وزارت بهداشت نشده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه لارو درمانی در۳۰ کشور انجام می‌شود، افزود: از این تعداد تنها وزارت بهداشت سه کشور آمریکا، انگلیس وآلمان مجوز لارو درمانی را داده است.

این حشره شناس تصریح کرد: ‌ باتوجه به انجام لارودرمانی دراین ۳۰کشور وصدور مجوزبرای لارودرمانی در سه کشور آمریکا، انگلیس وآلمان نباید درانجام این روش شک کرد.

به گفته عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران این طرح  تحت نظر مرتضی جان نثاری دالانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha