سلامت نیوز : رییس انجمن دیابت گفت: متاسفانه تیم‌های مشاوره اجتماعی- روانشناختی در مراکز بهداشتی درمانی مبتلایان به دیابت، در کشور تقریبا نادر است این در حالیست که وجود گروه‌های مشاوره روانی و اجتماعی به بیماران دیابتی سال‌هاست که جزو برنامه‌های درمانی قرار دارد. همانطور که آموزش یکی از پایه‌های درمان دیابت است، حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی هم یکی از پایه‌های درمان است.

دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: اگر حمایت‌های روانشناختی اجتماعی مناسب از مبتلایان به دیابت انجام نشود، در کنترل قند خون موفق نمی‌شویم. در واقع یکی از دلایل کنترل نامطلوب قند خون بیشتر بیماران دیابتی، کم‌توجهی به حمایت‌های اجتماعی - روانشناختی است.

وی با بیان اینکه در کشور ما اغلب پزشکان درمانگر هستند، گفت: مبتلایان به دیابت در ابتدای ابتلا به دیابت، عوارض جسمی خاصی که نیاز به درمان داشته باشد را ندارند بلکه با تغذیه و فعالیت جسمی مناسب می‌توانند دیابت خود را کنترل کنند و نیازمند حمایت‌های اجتماعی- روانشناختی هستند.

رییس انجمن دیابت با بیان اینکه بهتر است صندوق‌های بیمه هزینه‌های حمایت‌های اجتماعی- روانشناختی را پرداخت کنند، اظهار کرد: اگر مبتلایان به دیابت حمایت شوند و آنان ابتلای خود به این بیماری را بپذیرند، 50 درصد از راه درمان را رفته‌ایم اما اگر بیماری استرس داشته باشد با هر دارویی، قند او کنترل نمی‌شود.

رجب تاکید کرد: استرس مداوم می‌تواند افراد را به دیابت مبتلا کند چرا که در این شرایط کنترل قند خون از اختیار خارج می‌شود از سوی دیگر ابتلا به دیابت می‌تواند استرس‌از باشد. در این شرایط حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی یکی از پایه‌های اصلی درمان دیابت است.

وی در ادامه گفت: فرد مبتلا به دیابت در ابتدا، ابتلای خود به این بیماری را انکار می‌کند. با توجه به آن که بخشی از درمان دیابت مربوط به رفتار فرد مبتلا به این بیماری است، وظیفه اصلی تیم بهداشتی- درمانی است که بیمار را در جهت توجه به سلامتی تشویق کند تا مرحله انکار ابتلا به دیابت بیش از حد طولانی نشود.

رییس انجمن دیابت افزود: دیابت بویژه دیابت توع 2، بیماری است که فرد پس از اطلاع ازابتلا به آن، باید به صورت ناگهانی تمام عادت‌ها و شیوه‌های زندگی خود را تغییر دهد و روش‌هایی برخلاف روش‌های قبلی در پیش بگیرد. عادت به شرایط جدید، کار ساده‌ای نیست و این مرحله معمولا سه تا شش ماه طول می‌کشد.

رجب در پایان تاکید کرد: ترس از ابتلا به عوارض زودرس و دیررس دیابت ممکن است موجب بروز مشکلات روانی در برخی از مبتلایان به دیابت شود. بنابراین تیم بهداشتی - درمانی وظیفه دارند بیمار را با دیابت آشناتر و او را در زمینه توجه به سلامتی و دستورات درمانی پزشک تشویق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha