یک کارشناس ارشد تغذیه به روزه داران توصیه کرد: در ماه مبارک رمضان از تمام گروه‌های اصلی غذایی شامل شیرو لبنیات، نان و غلات، سبزیجات و میوه‌جات و چربیها استفاده کافی برده و این مواد را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

رشیدی با بیان این که نیاز افراد به مواد غذایی بر اساس شرایط جسمی، عادات غذایی و میزان فعالیت متفاوت است، اظهار داشت: بهتر است که روزه داران در سحر از صبحانه یا نهاری که در ماه‌های دیگر میل می کنند، استفاده کنند.

وی با تاکید براین که کم آبی در طول روز عوارض نامطلوبی را برای فرد (در ماه رمضان) به همراه دارد، مصرف مایعات خصوصا آب را در سحر و حتی افطار با اهمیت و اساسی خواند و افزود: تغذیه مناسب به اضافه مایعات کافی باعث می‌شود بعد از ماه رمضان، قند، چربی و فشار خون افراد کاهش داشته و حتی باعث کاهش وزن نیز شود.

رشیدی با توصیه بر این که استفاده از گروه نان و غلات و میوه‌جات در سحر بسیار ضروری است، خاطرنشان كرد: استفاده از این دو گروه می‌تواند در نگهداری از قند خون مفید بوده و انجام فعالیت‌های سنگین افراد را ( تاغروب) جوابگو باشد.

وی اضافه وزن بدن، بعد از ماه رمضان را ناشی از مصرف زیاد زولبیا و بامیه، حلوا و شله زرد و غذاهای چرب دانست و به روزه داران توصیه کرد از مصرف زیاد این مواد خودداری کنند و مصرف شیرینهای طبیعی همچون خرما را به همراه گروه‌های اصلی غذایی در برنامه غذایی خود داشته باشند.

این کارشناس ارشد تغذیه همچنین بر عدم مصرف غذاهای چرب و شور در سحر و افطار تاکید کرد و گفت: استفاده از غذاهای چرب و شور در سحر، روزه دار را در طول روز با مشکل کم آبی مواجه می‌کند.

وی به روزه داران توصیه کرد: افطار را با یک مایع ولرم ( چای، شیر یا آب ولرم) و چند خرما آغاز و سعی کنند از مصرف غذاهای حجیم در این وقت پرهیز كنند.

رشیدی فاصله یک ساعته بین افطار و شام را مناسب دانست و گفت: توصیه می‌شود، روزه داران در فاصله بین افطار تا شام با مصرف دو تا سه لیوان آب، تشنگی طول روز را برطرف کرده و هنگام شام، از خوردن آب و به همراه آن غذای اضافه خودداری كنند.

رشیدی با بیان این که متاسفانه پخش برنامه‌هایی از چیدن سفره‌های رنگین از سوی صدا و سیما و نشان دادن آن به مردم، فلسفه روزه را زیر سئوال می‌برد، تصریح کرد: این امر از نظر روحی برای خانواده‌های کم بضاعت مشکل ساز است و بهتر است صدا و سیما در این مورد دقت لازم را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha