سلامت نیوز : معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون به تبیین بخشی از برنامه‌ها و پروژه‌های فنی در دست اقدام سازمان انتقال خون از جمله تحقیق بر روی تکثیر سلول‌های مزانشیمی تمایز یافته برای درمان سرطان، تهیه خون‌های اشعه دیده و تولید داخلی کیسه‌های خون فیلتردار در سال جاری پرداخت.

دکتر محمد فرانوش در گفت‌وگو با (ایسنا)، به اقدامات انجام شده در راستای گسترش فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مشغول کار بر روی "سلول درمانی" هستیم.

وی ادامه داد: پروژه‌ای در راستای تکثیر سلول‌های مزانشیمی در دست است که می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف چون MS، سرطان‌ها و بیماری‌های متابولیک کمک کند و موثر واقع شود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه سلول‌های مزانشیم را قبلا ایجاد کرده بودند اما موفق نشده بودند تمایز بدهند، گفت: اکنون در حال ایجاد سلول‌های مزانشیم تمایز یافته هستیم. حال به عنوان مثال اگر بخواهیم در بدن بیماران ام‌اسی از آن استفاده کنیم، تمایز به سمت سلول‌های عصبی می‌رود.

کمبود خون اشعه دیده نداریم

وی افزود: فعالیت‌هایی نیز بر روی خون‌های اشعه دیده در حال انجام است. با توجه به گسترش مراکز پیوند مغز و استخوان، نیاز بیماران به استفاده از خون‌های اشعه دیده نیز گسترش یافته است. به همین خاطر تمرکز خود را بر روی تولید خون‌های اشعه دیده یا بدون گلبول سفید گذاشته‌ایم که عوارض ناشی از وجود گلبول سفید در خون را در بیمارانی که تزریق مکرر خون دارند بسیار کم می‌کند.

فرانوش با بیان اینکه دستگاه‌های تولید خون‌های اشعه دیده در هفت استان کشور که مراکز پیوند دارند، فعال هستند، اظهار کرد: هر استانی که بخش پیوند راه‌اندازی کند، به تدریج اقدامات لازم برای تولید خون‌های اشعه‌ دیده را در آنجا فراهم می‌کنیم و دستگاه تولید خون اشعه دیده را در اختیار پایگاه انتقال خون قرار می‌دهیم. دستگاه‌های اشعه بسیار گران قیمت هستند و تهیه آنها مستلزم فراهم شدن شرایط است.

وی افزود: به هر میزان که نیاز به شیمی درمانی بیماران سرطانی افزایش یابد، نیاز به خون اشعه دیده هم افزایش می‌یابد. در حال حاضر کمبودی برای تامین خون اشعه دیده نداریم.

80 درصد بیماران تالاسمی می‌توانند از خون‌های فیلتردار استفاده می‌کنند

تولید داخلی کیسه‌های خون فیلتردار درسال جاری

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون درباره تولید خون‌های فیلتر شده نیز گفت: خون‌های فیلتردار برای بیماران تالاسمی کاربرد دارد. زیرا طی یک پروسه بخشی از گلبول‌های سفید گرفته شده و می‌تواند از بروز تب در بیماران تالاسمی جلوگیری کند و از عوارض ناشی از خون بدون فیلتر و عفونت ناشی از CMV می‌کاهد.

فرانوش اضافه کرد: حدود 80 درصد بیماران تالاسمی می‌توانند از خون‌های فیلتردار استفاده کنند. هدف‌گذاری ما تامین خون فیلتردار برای 100 درصد بیماران تالاسمی است. البته زمان تحقق این هدف تا حدود زیادی به تامین اعتبارات بستگی دارد.

وی با بیان اینکه کیسه‌های خون فیلتردار وارداتی‌ هستند، اظهار کرد: بر همین اساس است که سرمایه‌گذاری بر روی تولید داخلی آن بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر مذاکراتی در خصوص تولید کیسه‌های خون فیلتردار با یک تولید کننده داخلی انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha