سلامت نیوز : محمد جواد نظری مهر در گفت و گو با پانا با انتقاد از روند اعطای تسهیلات بانکی به منظور اجرای طرح های حفاظت از محیط زیست، بیان کرد: سازمان های مسئول حفاظت از محیط زیست خود اقدامی در این بخش انجام نداده اند و  وقتی که بخش خصوصی نیز می خواهد به این حوزه ورود پیدا کند، کارشکنی ها مانع آن می شود. همچنین بانک ها و وزراتخانه  های مربوطه نیز همکاری های لازم را مبذول نمی کنند.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات و وام های کشاورزی و شیلات با سودهای کلان به متقاضیان ارائه می شود که  در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی شود که بانک ها برای طرح های تولیدی این چنین سودهای کلان دریافت کنند و این در حالی است که کشور ما کشوری اسلامی است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: اساسا در آموزه های دینی ما سود ناچیزی به نام کارمزد در نظر گرفته شده است اما سودهای بالای وام های بخش محیط زیست و شیلات  آن چنان غیر اصولی است که مراجع تقلید را نیز معترض کرده است.

به گفته نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، زمانی که کشاورزان و دست اندرکاران مسائل محیط زیستی می خواهند از بودجه ملی وام دریافت کنند تا به کار تولیدی بپردازند و با سودهای 24 تا 35 درصدی رو به رو می شوند، چه می توان گفت؟ آیا این همان حمایت هایی است که باید متوجه تولید کننده ایرانی شود؟

نظری مهر افزود: در حال حاضر سود بانک ها در بخش وام های محیط زیست و کشاورزی 24 تا 35 درصد است در حالی که در کشورهای اروپایی 1 تا 4 درصد و در کشورهای حاشیه خلیج فارس 3 تا 4 درصد است و از این رو شمار زیادی از سرمایه گذاران داخلی در کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس اقدام به سرمایه گذاری کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha