یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 70769

اگزما یک کلمه یونانی به معنی زخم است. امروزه این بیماری به التهابات پوستی اطلاق می‌شود که همراه با نشانه‌ها و علائم خاصی است و نیاز به مراقبت و درمان تحت نظر پزشک متخصص داد.

رعایت بهداشت مهم‌ترین عامل درمان حساسیت‌های پوستی


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ دکتر نیما شهسواری متخصص پوست، اگزما را یک التهاب پوستی دانست که بعضاً همراه با خارش، لکه‌های سرخ رنگ و تاول‌های ریزی خواهد بود و ممکن است عفونت‌های جزئی داشته باشد و ادامه داد: «این نوع از التهاب پوستی از نوع التهابات اپیدرم بوده و منجر به خارش، قرمزی، تورم و پوسته ریزی می‌شود.»

یشتر بدانید : انواع «حساسیت‌های پوستی» و نشانه‌های آن


این متخصص، اگزما را در انواع تماسی پوست، تورم و قرمزی ناحیه سر و صورت به همراه خارش و شوره، تورم و قرمزی سرتاسر بدن به صورت همزمان و همراه با پوسته ریزی، موضعی ناشی از خارش و دور دهانی تقسیم بندی کرد.

وی در این باره افزود: «بر اساس نوع و شدت التهابات ایجاد شده به وسیله اگزما، این بیماری را در سه سطح دسته بندی می‌کند. دسته اول التهابات حاد است. در این سطح التهابات به صورت ضایعات قرمز روشن و بسیار متورم است که در بیشتر موارد با دانه‌های ریز قرمز تیره و ترشح همراه است. در این سطح خاراندن باعث تشدید ترشحات از دانه‌ها، تشکیل دلمه در سطح اگزما و ایجاد عفونت‌های ثانویه می‌شود. شروع و استقرار بیماری در سطح یک از چند ساعت تا ۳ روز شروع و استقرار دارد و بین ۵ روز تا ۲ هفته نیز برطرف می‌شود.»

به گفته این متخصص سطح بعدی بیماری، اگزمای تحت حاد است. در این سطح پوست به شکل فلسی در می‌آید. خارش‌های خفیف تا متوسط، سطح استخوانی رنگ اگزما که عاری از دانه‌های قرمز و ملتهب است نشانه‌های این سطح از اگزماست. اگزمای دور دهان نوزاد و نوک پستان مادران شیر ده از این نوع اگزما هستند.

دکتر شهسواری در ادامه به سطح دیگری از بیماری اگزما اشاره کرد و افزود: «در این حالت که به آن اگزمای مزمن گفته می‌شود، بعد از ضخیم شدن پوست، ترک‌ها و خراش‌های عمیق به تدریج در سطح پوست ایجاد می‌شود. این زخم‌ها و ترک‌ها با خارش‌ها از متوسط تا شدید همراه است و از نمونه‌های شایع آن ترک پاشنه و ناحیه انگشت شصت پا و اگزمای نوک انگشت در تایپیست‌ها اشازه کرد.»

وی در پایان مراقبت و بهداشت پوست را از عوامل درمانی این بیماری دانست و ادامه داد: «زمانی که قسمتی از پوست دچار اگزما می‌شود، مهم‌ترین نکته مراقبتی عدم تماس پوست با مواد شوینده حساسیت زا است. در درمان‌های دارویی این بیماری آنتی هیستامین‌ها و کورتیکواستروئیدها نقش به سزایی را بازی می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha