در حالی که متولیان وزارت بهداشت آذر سال گذشته از رفع مشکلات دارویی بیماران ام. اس سخن گفتند، شواهد حاکی از آن است که معضل تامین داروهای این بیماران که هزینه‌های چند ده میلیون تومانی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، کماکان باقی است.

داروهای میلیونی در سبد هزینه مبتلایان به ام. اس
سلامت نیوز :در حالی که متولیان وزارت بهداشت آذر سال گذشته از رفع مشکلات دارویی بیماران ام. اس سخن گفتند، شواهد حاکی از آن است که معضل تامین داروهای این بیماران که هزینه‌های چند ده میلیون تومانی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، کماکان باقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ، بر این اساس، از یک‌سو، بیماران مبتلا به ام. اس همچنان با مشکل کمبود دارو، کیفیت پایین و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی مواجه‌اند و از سوی دیگر، خانواده‌های این بیماران هر روز به دلیل تحمل هزینه‌های گزاف درمانی، فقیرتر می شوند.

داروهای داخلی جوابگو نیستند
«حمید» که 5 سال است به ام. اس مبتلاست، به «حمایت» می‌گوید: مدتی است به دلیل تولید داروهای ام. اس در ایران دیگر این دارو از کشورهای خارجی با تعرفه های دولتی وارد نمی شود و بسیاری از بیماران مجبور هستند از داروی داخلی استفاده کنند. وی ادامه می دهد: درباره کیفیت این دارو، نظری ندارم ؛ اما بنا به نظر پزشک، بدنم به داروی خارجی عادت کرده است و با داروی جدید سازگاری ندارد، به همین دلیل این داروها واکنش‌های عصبی خاصی در من ایجاد می‌کند. او با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت و بی‌توجهی افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها‌ بیان می‌کند: باید بیشتر به بیماران خاص توجه شود تا ما هم مانند سایر افراد بتوانیم در اجتماع زندگی کنیم، اما هنوز وزارت بهداشت اقدامی در این زمینه نکرده است.

«حمید» با بیان اینکه پزشکان اضطراب را برای بیماران ام. اس نوعی سم می‌دانند، خاطرنشان می‌کند: اکنون تهیه دارو یکی از موارد مهم ایجاد اضطراب برای بیمارانی مانند من شده است؛ از افزایش بی رویه قیمت آن گرفته تا دشواری تهیه‌اش با همان قیمت گران، برای من و خانواده‌ام و همه کسانی که درگیر این بیماری هستند مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.«دکتر سرژیک آزاریانس» در گفت‌وگو با «حمایت » تاکید می‌کند که علت ام. اس هنوز ناشناخته مانده ، اما مسلم است ارتباط مستقیم با اضطراب دارد و مصرف دارو نیز می تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

امان از هزینه‌ها
از اواخر سال 91 تعرفه‌های داروی «ام. اس» حذف شده و این بیماران مجبور هستند هزینه‌های گزافی را برای تهیه دارو پرداخت کنند. به گفته مدیر اجرایی انجمن ‌ام. اس تهیه داروهای این بیماری گاهی به رقمی در حدود 11 میلیون تومان می رسد. مژگان محسنی‌نیا، در این باره می‌گوید: مسئله قیمت و کمیاب بودن دارو هر دو مشکلاتی است که بیمار‌ان ام. اس را درگیر کرده است. در بسیاری از موارد، داروهای مورد نیاز این افراد تک نسخه‌ای است و باید از طریق واردات به دست بیمار برسد.

نباید فراموش کرد که در اکثر موارد حتی اگر دارو موجود باشد توانایی مالی تهیه آن برای بیمار وجود ندارد. وی ادامه می دهد: دارویی بود که به صورت تک نسخه‌ای برای بیماران تجویز می‌شد. این دارو در ابتدا حدود ۳.۵ میلیون تومان بود و اواخر سال به مرز ۱۱ میلیون رسید. این دارو باید به صورت مداوم برای مدت زمان خاصی برای بیماران تزریق شود. یعنی بیمار بدون هیچ چون و چرایی باید این دارو را تهیه و مصرف کند.

اگر پول داشته باشید دارو هست!
البته در حال حاضر نیز داروهای وارداتی به سختی یافت می‌شود و به دلیل قیمت بالای آن بسیاری از بیماران توانایی تهیه این دارو را ندارند. البته «دکتر آزاریانس» متخصص مغز و اعصاب نظر دیگری دارد و در این باره می گوید: بیماران می توانند داروی خود را از داروخانه ها تهیه کنند و در این زمینه جای نگرانی نیست. به اعتقاد وی گرانی دارو در حال حاضر مشکل اصلی این بیماران است نه تهیه آن. وی به بیماران مبتلا به «ام اس» توصیه می کند: ارتباط خود را با پزشک قطع نکنند و به دور از اضطراب با تغذیه ای مناسب به کنترل علایم بیماری خود کمک کنند.

17 برابر دنیا ام. اسی داریم
دکتر حسین پاکدامن، رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران تعداد مبتلایان به بیماری ام. اس در ایران را درحدود 50 هزارنفر اعلام می کند و معتقد است ایران جزو کشورهایی است که شیوع بالایی از این بیماری را دارد. به گفته وی اکنون در کشور 52.9 نفر در هر 100 هزار نفر مبتلا به ام اس هستند، این در حالی است که متوسط جهانی مبتلا به این بیماری سه نفر در هر 100 هزار نفر است که بر همین اساس تعداد مبتلایان به ام اس در ایران نباید بیش از دو هزار نفر می بود.

رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه حدود 18 هزار نفر در ایران از داروی اینترفرون ام. اس استفاده می‌کنند، اظهار می‌کند: متاسفانه از اواخر سال 91 یارانه این دارو حذف شده و بیماران مجبورند برای تهیه آن مبلغی معادل 600 هزار تومان پرداخت کنند که پرداخت این رقم برای بسیاری از بیماران ممکن نیست.وی در پایان خاطر نشان می کند: تخمین زده می شود که بیش از 80هزار بیمار مبتلا به ام.اس در کشور وجود دارد، این افراد در صورتی که وارد چرخه درمانی شوند نیازمند دارو و دریافت خدمات یارانه ای هستند بدون این خدمات روز به روز بر تعداد قشر فقیر جامعه افزوده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha