دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 70786
سلامت نیوز : اراضی ساحلی استان گیلان و حریم آن جزو اراضی ملی و متعلق به دولت است كه برخی از افراد سودجو جهت كسب درآمدهای بیشتر اقدام به تصرف و محصور كردن قسمت‌هایی از این اراضی می‌كنند كه از آن جمله می توان به برداشت های بی رویه شن و ماسه در این استان اشاره کرد. در این خصوص با رییس کل دادگستری استان گیلان گفت‌وگویی کرده ایم که در پی می‌آید:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ، رییس کل دادگستری استان گیلان گفت: بیش از 80 درصد اراضی ملی استان گیلان سند دار شده است.محمدجوادحشتمی اظهار داشت: ما جلسات متعددی در راستای حفظ و حراست از منابع طبیعی داشته ایم و شورای پیشگیری از تجاوز به منابع طبیعی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه کار‌های میدانی در خصوص مبارزه با افراد و عوامل متجاوز انجام شده است، ادامه داد: برخی از افراد که به صورت پیمانی و قرار دادی در جنگل ها مشغول کار بودند ، بیش از حد مجازاقدام به قطع درخت کرده اند. در واقع این افراد به جای بهره برداری از جنگل به آن آسیب وارد کرده و کارشناسان گزارش دادند که در چارچوب قرار داد عمل نکردند که پرونده آنها در حال رسیدگی است.

رییس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 80 درصد از اراضی ملی استان گیلان سند دار شده اند، گفت: برای بهره برداری از منابع شن و ماسه استان گیلان باید گفت که افراد زیادی علاقه ‌مند به دریافت مجوز هستند ولی عدم نظارت و ناظر مشکلات بسیاری را به دنبال داشته است که طی جلساتی اقدامات خوبی صورت گرفته است و به واحد‌های ذی ربط گفته‌ایم که قاطع با متخلفان برخورد کنند.

پرونده‌های متعدد تجاوز به اراضی ملی، سواحل و حاشیه رودخانه‌ها
حشمتی با اشاره به اینکه برخی از افراد با ورود به جنگل شکل و کاربرد آن را تغییر دادند که ما در حد توان در حال پیگیری آن هستیم، افزود: متاسفانه پرونده‌های متعددی در خصوص تجاوز به اراضی ملی، منابع طبیعی و اراضی سواحل و حواشی رود‌خانه‌ها را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه باید سازمان‌ها به اراضی ملی و منابع طبیعی نظارت بیشتری داشته باشند که از جمله این سازمان ها جها کشاورزی است، عنوان کرد: پیرو نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال "حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی" باید در راستای این شعار فعالیت خود را برنامه ریزی کنیم تا پرونده‌های کمتری در خصوص تجاوز به اراضی ملی را شاهد بوده و یا اصلا نداشته باشیم.

‌دست افراد فرصت طلب را باید کوتاه کرد
رییس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه باید دست افراد فرصت طلبی که به دنبال منافع مالی خود هستند را کوتاه کنیم، گفت: متاسفانه پدیده زشتی که اکنون در استان گیلان با آن روبه رو هستیم این بوده که افرادی به میدان آمده و زمین‌های کشاورزی را با هزینه‌ای گزاف از کشاورزان می خرد.

حشمتی با بیان اینکه نمی توان نسبت به آینده فرزند روستایی بی‌تفاوت بود، بیان کرد: در واقع برخی از کشاورزان با دیدن این پول آینده فرزندان و کسانی را که از آن زمین زراعی ارث می برند، نابود می کنند. وی افزود: فردی که آن زمین را می خرد نیز زمین کشاورزی را تغییر کاربری می‌دهند. به طور مثال باغ کیوی را از بین برده و ساخت و ساز می کنند. این امر منع قانونی دارد و باید به شدت از آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه باید فروش زمین منطقی بوده و متراژ و مقدار معلوم باشد، اظهار داشت: دستگاه‌های متولی باید جلوی این امر را گرفته و نگذارند خرید و فروش بی‌رویه و بی قواره صورت گیرد. در واقع برخی افراد زمین‌داران را وسوسه کرده و زمین زراعی آنها را از چنگشان در آورده و مشکلات طایفه‌ای و خانوادگی بین آنها به وجود می آورند. به گفته حشمتی در حال حاضر ساخت و ساز در جای زمین های زراعی در این استان بسیار دیده می شود.

تشکیل شورای پیشگیری از جرایم انتخاباتی
رییس کل دادگستری استان گیلان همچنین گفت: شورای پیشگیری از جرایم انتخاباتی در راستای نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تشکیل داده‌ایم که جلسات متعددی ایجاد شده و قبل سال موارد لازم به آنها اطلاع داده شده است که خوشبختانه تاکنون مورد و مسئله خاصی در راستای انتخابات نداشته‌ایم.وی گفت: امیدواریم امسال انتخابات آرام و با حضور بسیار زیاد مردم و پر شکوه برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha