هزینه های سنگین درمان بیماران صعب العلاج و سرطانی با بالارفتن قیمت دارو و هزینه های درمان، به مشکلی کمرشکن برای خانواده های بیماران سرطانی بدل شده است تا جایی که طرح درمان رایگان بیماران سرطانی را نیز که اجرای آن از سال 86در مجموعه وزارت بهداشت آغاز شده، به طرحی ناکارآمد تبدیل کرده است

هزینه های کمرشکن درمان، بیماران سرطانی را رنجورتر کرده است
سلامت نیوز : هزینه های سنگین درمان بیماران صعب العلاج و سرطانی با بالارفتن قیمت دارو و هزینه های درمان، به مشکلی کمرشکن برای خانواده های بیماران سرطانی بدل شده است تا جایی که طرح درمان رایگان بیماران سرطانی را نیز که اجرای آن از سال 86در مجموعه وزارت بهداشت آغاز شده، به طرحی ناکارآمد تبدیل کرده است؛ طرحی که سال گذشته با وجود تخصیص کامل اعتباراتش منجر به کاهش مشکلات بیماران نشد و همچنان 70درصد از هزینه های درمان از جیب بیماران پرداخت می شود. بیمارستان امام خمینی(ره) تهران به عنوان یکی از قطب های درمان سرطان کشور،روزانه پذیرای تعداد زیادی از بیماران سرطانی است که برای شیمی درمانی و رادیوتراپی به همراه خانواده هایشان از شهرهای دور و نزدیک راهی پایتخت می شوند تا شاید پس از طی دوره درمان با تنی سالم به شهر و دیارشان برگردند.

باید تمام دارایی مان را برای درمان خواهرمان هزینه کنیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ، دو مرد جوان با چهره هایی آفتاب سوخته بی آنکه لحظه ای آرام و قرار داشته باشند پیگیر وضعیت درمان تنها خواهرشان هستند که از 50روز قبل برای درمان سرطان خون به این بیمارستان منتقل شده است.حمید و مرتضی اهل قم هستند و 50روز می شود که همراه مادر در تهران به سر می برند و پیگیر مراحل درمان خواهرشان هستند. وقتی از هزینه های درمان می پرسم آه از نهاد برادر بزرگ تر بلند می شود و می گوید: ما کشاورزیم و در یکی از روستاهای قم زندگی می کنیم.وقتی خودمان را بیمه کردیم و دفترچه بیمه روستاییان و عشایر را گرفتیم گمان می کردیم دیگر برای دوا و درمان با مشکلی مواجه نخواهیم شد.تا اینکه دو ماه پیش وقتی متوجه بیماری خواهرمان شدیم و برای ادامه درمانش به تهران آمدیم متوجه شدیم باید هرچه داریم بفروشیم تا شاید خواهرمان دوباره سلامتی اش را به دست آورد.

از 50روز پیش تا امروز نزدیک به 9میلیون تومان هزینه کرده ایم، درحالی که بیمه و وزارت بهداشت تنها نزدیک به 1.5 میلیون تومان از هزینه هایمان را پرداخت کرده است.او عمده ترین مشکل بیماران سرطانی را تهیه دارو و هزینه های بالای دارو می داند و می گوید: پزشک معالج خواهرم گفت اگر می خواهید بیماری اش پیشرفت نکند داروی خارجی تهیه کنید .قیمت داروهای خارجی با ایرانی هم تفاوت زیادی دارد و بیمه هم خود را ملزم به پرداخت هزینه داروهای خارجی نمی داند. کیسه پر از دارویش را که از داروخانه هلال احمر خریداری کرده است نشان می دهد و می گوید: ده عدد آمپول filgrastimخارجی را 500هزار تومان خریداری کرده ام. البته نمونه ایرانی اش تنها یک دهم این رقم، قیمت دارد، با این وضعیت باید هر 5روز 500هزار تومان برای خرید همین یک قلم دارو هزینه کنیم.

ماهانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان برای درمان همسرم هزینه می کنم

همراه یکی دیگر از بیماران که برای شیمی درمانی به این مرکز درمانی آمده است نیز از هزینه های بالای درمان سرطان گلایه دارد و می گوید: همسرم مبتلا به سرطان معده است و با وجود این که بیمه نیز هستیم به طور متوسط ماهانه 20تا 25میلیون تومان برای درمانش هزینه می کنیم.او بالابودن قیمت داروهای بیماران سرطانی را مهم ترین مشکل خانواده های بیماران می داند و می گوید:تنها چند قلم از داروهایی که هرماه برای همسرم تهیه می کنم از پیش از عید تاکنون نزدیک به 200هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

مرد جوان یکی دیگر از مشکلاتش را سردرگمی اش بین تهیه داروی ایرانی و خارجی می داند و معتقد است: بیشتر پزشکان معتقدند باید داروی خارجی را تهیه کنیم. با این وجود نتوانستم این ماه نمونه خارجی یکی از داروها را تهیه کنم چون تفاوت قیمت همین یک قلم دارو 300هزار تومان می شد و با این هزینه های سنگین قادر به تهیه نمونه خارجی نبودم. وقتی از هزینه های بستری و رادیوتراپی و شیمی درمانی در بیمارستان می پرسم می گوید: یک دوره شیمی درمانی و رادیوتراپی در بیمارستان های خصوصی چیزی در حدود 8میلیون تومان هزینه دارد که خوشبختانه با حمایت های وزارت بهداشت این هزینه ها در بیمارستان های دولتی تنها یک میلیون تومان درماه است.

در یک روز مجبورم به چند داروخانه سر بزنم

خانم مسن دیگری هم که همراه دخترش به بیمارستان آمده است با بغض و آه می گوید:دکترها می گویند داروی خارجی بگیرید بهتر است ولی من پول ندارم و مجبورم نمونه ایرانی اش را تهیه کنم.نمونه خارجی آمپول مپسرا یک میلیون و 500هزار تومان است درحالی که نمونه ایرانی آن 200هزار تومان است.او که به سختی می تواند از عهده کارهای شخصی خودش برآید می گوید:خرید و تهیه دارو هم برای ما به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.من در این شهر غریبم و جایی را هم بلد نیستم.شاید باورتان نشود در یک روز مجبورم به چند داروخانه سر بزنم تا شاید بتوانم داروهای مورد نیاز دخترم را پیدا کنم.آیا بهتر نیست داروخانه های تخصصی داروهای مورد نیاز بیماران را در بیمارستان به دستشان برسانند تا ما مجبور نشویم چندین ساعت در داروخانه ها به دنبال دارو بگردیم؟

او درباره کمک های دولت و بیمارستان نیز می گوید:هزینه درمان در بیمارستان های دولتی نسبت به بیمارستان های خصوصی به مراتب پایین تر است با این حال پرداخت ماهانه 500هزار تومان نیز برای ما مشکل است و نمی توانیم با حقوق بازنشستگی همسرم از پس هزینه های درمان دخترم برآییم. مرد میانسالی هم با شنیدن صحبت های همراهان بیماران وارد بحث می شود و می گوید:همسرم به بیماری سرطان لنف مبتلاست و داروهایش از سال گذشته تا به امروز نزدیک به 240هزارتومان افزایش قیمت داشته است. شما بگویید یک بازنشسته چگونه می تواند از پس چنین هزینه های کمرشکنی برآید؟

وقتی از هزینه هایی که ماهانه برای درمان همسرش می پردازد می پرسم ،می گوید:ماهی نزدیک به 8میلیون تومان هزینه اش می شود و بیمارستان به عنوان کمک به درمان بیماران سرطانی تنها بخش کمی از هزینه ها را از صورت حساب مان کسر می کند. آن قدر ناچیز که حتی به چشم هم نمی آید؛ به عنوان مثال ماه گذشته تنها 450هزار تومان از هزینه هایمان در قالب طرح درمان رایگان بیماران سرطانی از سوی بیمارستان پرداخت شد. از پرستاران سراغ مسئول بخش یا کسی را که بتواند درباره نحوه اجرای طرح درمان رایگان بیماران سرطانی پاسخگو باشد می گیرم،یکی از پرستاران بی آنکه توضیحی در این باره بدهد از حراست بیمارستان می خواهد تا از ادامه صحبتم با همراهان بیماران جلوگیری کند و متاسفانه پیگیری های بعدی نیز دراین باره فایده ای ندارد.

برخی بیماران به درخواست خود یا پزشکشان به تهیه داروی خارجی اصرار دارند

اما در همین رابطه دکتر محمود رضا محقق معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت از تخصیص کامل بودجه درمان رایگان بیماران سرطانی طی سال گذشته که ۱۱۸میلیارد تومان بود خبر داد و به خراسان گفت:سال گذشته با حمایت های دولت بخش عمده ای از اعتبارات درمان رایگان بیماران صعب العلاج،سرطانی و خاص تخصیص یافت.با این حال بالا رفتن قیمت دارو و هزینه های درمان باعث شده است تا درمان رایگان بیماران سرطانی محقق نشود و بیماران همچنان متحمل هزینه های سنگین درمان باشند.وی خاطرنشان کرد. به عنوان مثال برابر مقررات، بیمه ها به پوشش هزینه های داروهای ایرانی موظف هستند درحالی که برخی بیماران به درخواست خود یا پزشکشان به تهیه داروی خارجی اصرار دارند.به همین خاطر برخی بیماران مجبور به پرداخت هزینه های بالایی می شوند که وزارت بهداشت و بیمه ها تکلیفی در قبال پرداختشان ندارند.

وی تاکید برخی پزشکان به مصرف داروهای خارجی آن هم برخلاف دستورالعمل های وزارت بهداشت را از عوامل بالارفتن هزینه های درمان و اختصاص نیافتن کمک های دولتی دانست و افزود:درمجموع و با توجه به افزایش هزینه های درمان و دارو، وزارت بهداشت تنها قادر به پرداخت 10تا 30درصد از هزینه بیماران سرطانی و صعب العلاج در قالب طرح درمان رایگان بیماران سرطانی و صعب العلاج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha