سلامت نیوز : لایحه حمایت از كودكان بد سرپرست و بی‌سرپرست نخستین بار در سال 88 در مجلس مطرح و سرانجام به تصویب نمایندگان رسید. این لایحه از همان زمان بارها با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد و برای اصلاح به مجلس برگردانده شد. آخرین بار در اسفند ماه سال گذشته این لایحه از شورای نگهبان برای رفع ایرادات به مجلس فرستاده شد و روز گذشته نمایندگان مردم در خانه ملت نسبت به رفع ایرادات آن اقدام كردند. مهم‌ترین مسئله‌ای كه در این لایحه دیده می‌شود تعیین تكلیف كودكانی است كه اگر چه در ظاهر دارای سرپرست هستند اما به‌دلیل اینكه سرپرست آنها از نظر قانون صلاحیت نگهداری از آنها را ندارد باید توسط قانون تعیین تكلیف شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ، سازمان بهزیستی وظیفه مراقبت از كودكان بد سرپرست یا بی‌سرپرست را به‌عهده دارد. این كودكان د رمراكزی كه شبه‌خانواده نامیده می‌شوند، نگهداری می‌شوند. مراكز شبه خانواده قرار است جای خالی خانواده‌ها را برای كودكان بد سرپرست یا بی‌سرپرست پر كنند. این مراكز به منظور تكریم بچه‌هایی كه در آن زندگی می‌كنند هیچ تابلویی ندارند اما داخل آنها پر از هیاهو و زندگی است. مركز شبه‌خانواده شهید غیاثوند شهرری یكی از ده‌ها مراكز شبه‌خانواده بهزیستی است. مركزی كه در میان انبوهی از دختران محصور شده و محوطه زندگی دختران از ساختمان اداری این مجموعه كاملا جداست. تلویزیون بزرگی كه به دیوار نصب شده در حال پخش كارتون است و دو دختر با نیم‌نگاهی به تازه‌واردها به دیدن برنامه كودك ادامه می‌دهند. دو دختر دیگر كه به گفته مربی برای مسابقات كشوری شطرنج آماده می‌شوند لحظه‌ای دست از بازی می‌كشند و بعد انگار حضور تازه‌واردها برایشان تازگی نداشته باشد ساعت سوئیسی را فعال می‌كنند.

امروز اما روز خرید از بازار است. مربی به همه بچه‌ها اعلام می‌كند كه كم كم برای رفتن به بازار آماده شوند و در همان حال می‌گوید: بچه‌های این مركز همه بد سرپرست هستند و از چند هفته تا بیشتر از یك سال سابقه اقامت در این مركز را دارند. به گفته او بعضی از پدر و مادرها هر چند وقت یك بار به دنبال بچه‌ها می‌آیند و با مجوز مركز آنها را با خودشان به خانه می‌برند اما اكثر دخترها اشتیاق‌شان برای ماندن در مركز بیشتر است تا در خانواده و برای برگشتن به مركز لحظه‌شماری می‌كنند چرا كه شرایط زندگی در خانواده برای آنها به گونه‌ای رقم خورده كه ترجیح می‌دهند در مركز شبه خانواده زندگی كنند تا در كنار والدین‌شان. دختران این مجموعه 12 تا 15 ساله‌اند و به دلیل شرایط بد خانوادگی به بهزیستی سپرده شده‌اند. تعداد دخترانی كه در مركز غیاثوند زندگی می‌كنند همیشه یكسان نیست چرا كه برخی از آنها بنا به صلاحدید مدیران بهزیستی و با توجه به رو به راه شدن وضعیت خانواده باید به خانه بازگردانده شوند اگر چه در اكثر مواقع دختران با نارضایتی این مركز را ترك می‌كنند.

اما همه آنها در یك موضوع مشتركند: خانواده‌ای كه گفته می‌شود اگر نداشتند وضعیت‌شان ثبات بیشتری داشت. یوسف رضایی، مدیركل بهزیستی شهرری با اشاره به این نكته كه كودكانی كه به بهزیستی سپرده می‌شوند با تفكیك سنی و جنسی در مراكز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند، به تهران امروز می‌گوید:‌ در مراكز شبه خانواده كودكان 6 تا 12 سال در یك مركز، 12 تا 15 سال و 15 تا 20 سال در 6 مركز شبه خانواده نگهداری می‌شوند.فرزند خواندگی موضوع دیگری است كه رضایی به آن اشاره كرده و می‌گوید:‌یكی از وظایف بهزیستی موضوع فرزند خواندگی و حمایت از كودكان بی‌سرپرست است كه لایحه آن نیز در مجلس در حال رسیدگی است. بر این اساس زوجینی كه امكان فرزند‌دار شدن ندارند و مدارك پزشكی مبنی‌بر عدم فرزند‌دار شدن دارند، بعد از ارزیابی‌های روان‌شناسی و تایید شرایط، پشت نوبت دریافت فرزند قرار می‌گیرند و بعد از طی مراحل لازم فرزند به این خانواده‌ها واگذار می‌شود كه برای یك سال اول به صورت موقت فرزند در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌گیرد و در صورت تایید بهزیستی به صورت دائم واگذار می‌شود.

تعیین تكلیف برای كودكان بی‌سرپرست

سازمان بهزیستی با كمك متخصصان و كارشناسان بعد از چند سال كار كارشناسی لایحه‌ای را به منظور حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست تهیه كرده كه سال گذشته در مجلس به تصویب رسید اما شورای نگهبان به چند مورد آن ایراداتی را وارد كرد كه درنهایت كمیسیون اجتماعی مجلس موظف به بررسی و رفع این ایرادات شد. به گفته محمد اسماعیل سعیدی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس، پس از رفع ایرادات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به شورای نگهبان ارسال خواهد شد که امیدواریم این بار مورد تایید نهایی قرار گیرد تا زمینه اجرایی شدن آن هرچه سریع‌تر در کشور فراهم شود. عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره جزئیات مورد بحث می‌گوید: اجرای این لایحه، روند واگذاری کودک به خانواده‌های متقاضی دارای صلاحیت را تسریع بخشیده و علاوه بر آن در برخی موارد که پیش‌تر قانون ورودی به آنها نداشت نیز موثر خواهد بود و هم مجلس با استفاده از نظریات سازمان بهزیستی و کار‌شناسان و هم شورای نگهبان درباره آن دقت لازم را به خرج داده‌اند.

عزیزی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان می‌گوید: بنا بر اظهارنظر شورای نگهبان، مواردی از مصوبه قبلی با شرع مقدس اسلام مغایرت داشت که یکی از آنها در مورد شرایطی بود که درخواست‌کنندگان برای سرپرستی باید داشته باشند که در اصلاحیه یاد شده در بند الف ماده ۶ این قانون عدم‌محکومیت جزایی موثر افزوده شده و اضافات این بند حذف شد. وی در ادامه به رویکرد جدید مصوبه اخیر در قبال کودکان بد سرپرست اشاره کرده و می‌گوید: ماده ۹ این لایحه که از سوی اعضای کمیسیون اجتماعی مورد اصلاح قرار گرفت، تمام کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرستی کمتر از شانزده سالی را شامل می‌شود که دارای شرایط ذکر شده در ماده ۸ باشند، مگر اینکه به تشخیص دادگاه بالغ و رشید بوده و نیاز به سرپرستی نداشته باشند؛ باید اضافه کرد که در گذشته امکان واگذاری فرزندان بد سرپرست وجود نداشت و لایحه جدید امکان این امر را میسر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha