دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 70799

عمل جراحی زیبایی بینی، ممکن است بتواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند .زنان می خواهند مورد پذیرش باشند و به دنبال رفع خلا های عاطفی هستند و نوازش شدن.

جراحی زیبایی می کنم چون از خودم ناراضی ام!
سلامت نیوز : می دانید که عمل زیبایی در کشور ما به اندازه ای انجام می شودکه آمار آن از آمریکا و اروپابا جمعیت دو سه برابری شان نسبت به ایران هم بیشتر است.اما واقعا همه این عمل ها رضایت بخش است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ، چندی پیش شراره رخام بازیگر تلویزیون و سینما در گفت وگویی اعلام کرد که از عمل های زیبایی خود پشیمان است.این موضوع سوژه ای شد تا میزگردی با حضور فرهاد ناطقی فرد جراح زیبایی،فریبرز صفی روان شناس و شراره رخام بازیگر سینما و تلویزیون برگزار کنیم.در این میزگرد به علل رشد عمل زیبایی در کشور پرداخته شد که مشروح آن را می خوانید و البته اگر عکسی از شراره رخام نمی بینید به این دلیل است که نخواست عکسی از او منتشر شود:

در گزارشی که ما در خبر آنلاین منتشر کردیم اعلام شد که بر اساس پژوهش صورت گرفته در دانشکده علوم اجتماعی واحد علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی از میان 426 زن تهرانی بیش از 15 درصد از آنان تا کنون عمل جراحی زیبایی را تجربه کرده اند که بیش از 60 درصد آن را عمل جراحی بینی تشکیل داده است.چرا آمار جراحی زیبایی در کشور ما بالاست؟

ناطقی فرد: همانطور که می دانید عمل زیبایی بینی بیشترین آمار در عملهای زیبایی را دارد. کسانی که برای عمل زیبایی به ویژه بینی مراجعه می کنند چند دسته هستند. یک گروه طالب زیبایی بیشتری هستند، دوست دارند ترکیب بهتری به صورت و چهره خود بدهند و تصور می‌کنند با انجام جراحی به خواسته خود می‌رسند اما همیشه این تصور درست نیست.در بسیاری از موارد نیازی به عمل نیست و صورت و بینی فرد مناسب است. دسته بعدی افرادی هستند که در کل صورت مشکل دارند و فکر می‌کنند با انجام عمل بینی، مشکل کلی صورتشان اصلاح می‌شود. به این افراد هم باید گفت که بینی بخشی از صورت است و تابع مقررات خاص خودش است و ترکیبش باید در صورت فردمناسب باشد.بعضی‌ها هم به دلیل وضعیت خاص بینی‌شان این عمل را انجام می‌دهند، مثلاً پوست بینی‌‌شان کلفت است یا به اصطلاح بینی گوشتی دارند .بنابراین کسانی که مراجعه می کنند از نظر شخصیتی متفاوت هستند اما همه برای بهتر شدن مراجعه می کنند.

صفی: اضطراب از هر عاملی هم که نشأت گرفته باشد، می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به اضطراب و اختلال‌هایی که در زیرمجموعه آن است مانند عدم اعتمادبه‌نفس، کاهش احساس رضایت‌مندی، ابتلا به بیماری وسواس کند.از این‌رو فرد در تلاش است خود را با شرایط هماهنگ کند بنابراین سعی می‌کند به طرق مختلف از تمام انرژی و نیروی روانی خود درجهت رسیدن به اهدافش بهره ببرد. در این شرایط برای بهتر شدن تمایل به عمل زیبایی پیدا می کند.افرادی که بدون دلیل خاصی اقدام به جراحی های زیبایی می کنند زمینه های اضطراب و افسردگی را دارند و پس از عمل جراحی نیز چون نتیجه مورد نظر عایدشان نمی شود بیشتر افسرده می شوند.متاسفانه در زندگی امروزما به دنبال روشهای آسان و زود هستیم،مثلا برای لاغری به دنبال قرص هستیم تا ورزش کرن.از سوی دیگر در جامعه ما که ارزشهای اسلامی وجود دارد همه به دنبال ظواهر و زیبایی هستند و اگر کسی مخالف این موارد باشد به او کمالگرا می گویند.

در این پژوهش،79 درصد خانواده ها مشوق عمل زیبایی هستند.به نظر شما این تغییر نگرش در خانواده ها را چطور می توان توجیه کرد؟

ناطقی فرد:اکثرا پدران مخالف هستند و من این آمار را قبول ندارم. با هر ایدئولوژی نگاه کنید بشر به دنبال زیبایی، بهتر بودن و کامل بودن است پس باید ظاهر خوبی هم داشته باشد.همه می خواهند جذاب باشند درحالیکه برای جذاب بودن یکی از عوامل می تواند عمل زیبایی باشد. همه دوست دارند که دیگران آن ها را خوب و زیبا ببینند و معمولا دختران برای جذب جنس مخالف این کار را می کنند اما گاهی افراط در این موضوع وجود دارد.من خودم به کسانی که مراجعه می کنند عنوان می کنم که در جذاب یک فرد بینی تاثیری ندارد اما چون تنها صورت بیرون است دوست دارند به هر نحوی آن را زیبا و جذاب نشان دهند.در دنیا این موضوع طور دیگری است اما هنوز زنان ما نمی داند که برای مرد چه چیزی جذابیت دارند و شاید اختلاف زوچها الان برای همین باشد که دنبال ظواهر هستند.

صفی:خانواده ها دوست دارند که فرزند آنها بهترین باشد اما تشویق به بهترین بودن در خانواده به این نیست که زیبا باشند و ظاهری خوب داشته باشند، بلکه باید تربیت و رفتار مناسبی داشته باشند.من خودم معمولا کفشهای تمیزی دارم اما این مشغله ذهنی من نیست . وقتی یک کسی که بینی بزرگی دارد و افسرده است تا زمانی که آن را عمل کند، یعنی این برای او مشغله ذهنی شده و به او اجازه زندگی نمی دهد تا از زندگی لذت ببرد.درست مثل وسواس.

فکر می کنید شرایط در جامعه به گونه ای است که مثلا داشتن ببنی بزرگ برای فرد مشغله ذهنی می شود؟

صفی:یکی از مشکلات بشر این است که تصور می کند عوامل بیرونی سبب شادی او می شود و برای همین به دنبال تایید از بیرون است.اما دنیای بیرون را هم درست نمی شناسند. در دهه 60 میلادی یک جراح زیبایی در کتاب خود این مسائل را مطرح کرد که گاهی یک فرد با عمل جراحی زیبا می شد اصلا شخصیت او هم عوض می شد و اعتماد به نفس پیدا می کرد.در مقابل برخی هم هستند که با وجود عیب در صورتشان اما اعتماد به نفس دارند که خودش می گوید این موضوع به خاطر تصویر ذهنی است.من یک کار پژوهشی در دوران دانشجویی در مورد رابطه تصویر ذهنی که دختران از اندام خود دارند و افسردگی و متوجه شدم که میان این موضوع یک رابطه مستقیم وجود دارد.

آقای دکتر صفی به وسواس اشاره کردند.به نظر شما مرز بیماری و سواس در عمل زیبایی کجاست؟

ناطقی فرد:بله کسانی هستند که وسواس دارند.اما من خط قرمزی دارم و کسانی که وسواس دارند را معمولا مشاوره می دهم و اگر قبول نکنند عمل نمی کنم چون این افراد وسواسی دارند که معمولا بعد از عمل هم راضی نیستند و کسانی که دو یا سه بار عمل بینی می کنند معمولا اینگونه هستند.از طرفی برخی به پزشکان عمومی برای عمل زیبایی مراجعه می کنند چون هزینه آن کمتر است اما راستش من نمی‌خواهم در این مورد، مرزبندی خاصی بین تخصص‌های پزشکی انجام بدهم. مهم این است که جراح بتواند زیبایی بینی را با حفظ عملکرد بینی تامین کند.

اما در تمام دنیا مرسوم است که دو دسته از پزشکان، این عمل را بیشتر انجام می دهند. اول، متخصصان گوش و حلق و بینی و دوم هم جراحان پلاستیک. هر کدام از این دو دسته اگر کارشان را خوب انجام بدهند و تجربه و دانش کافی داشته باشند و از هنرهای جراحی هم باخبر باشند، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای انجام این عمل باشند.افرادی که افسردگی دارند، ناراحتی خود را به اشتباه به ظاهر خود نسبت می دهند و با تن دادن به اعمال جراحی زیبایی به از بین بردن آن مشکل اقدام می کنند. از نظر شخصیتی اغلب افرادی که جراحی زیبایی – بینی – انجام میدهند ویژگی های وسواسی بارزی دارند و در درجه دوم , افراد دارای شخصیت خود شیفته که کمالگرایی آنها متمرکز به خود و با هدف افزایش جذابیت است , تن به این اعمال جراحی می دهند.

دکتر ناطقی فرد

خانم رخام،همانطور که می دانید دلیل برگزاری این میزگرد صحبت شما بود که عنوان کردید از عملهای زیبایی که انجام دادید ناراضی هستید.به نظر شما چرا افراد به دنبال عمل زیبایی می روند؟

رخام: در ابتدا من لازم می دانم که تعریفی از زیبایی داشته باشم. همه زیبایی را دوست دارند و این زیبایی می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. علم پیشرفت کرده و باید از آن استفاده کرد.اما در کشور ما معیارهای زیبایی به خاطر فرهنگ و تمدنی که داریم با کشورهای متفاوت است و البته در تمام کشورها ملاک زیبایی متفاوت است.شاید ما نپسندیم که حلقه در بینی و لب داشته باشیم اما این یک زیبایی در میان آفریقایی هاست.به هرحال به نظر من همه انسانها به دنبال زیبایی هستند.اما در پاسخ شما،من اصلا در زندگی فردی خودم با عمل زیبایی که انجام دادم مشکلی ندارم،اما این موضوع در حرفه من به شدت تاثیر گذاشته است و من برای همین ابراز پشیمانی کردم.بازیگر پسری داریم که بینی عمل کرده دارد و در نقش تاریخی بازی می کند ، کسی هم به او ایراد نمی گیرد اما برای من پیراهن عثمان شد و برای همین من حساس شدم.البته سلیقه من هم در این چند سال تغییر کرد.

چرا تاثیر بدی داشته است؟

رخام:چون نقشهایی که کارگردانها به من واگذار می کنند،به شدت محدود است.مثلا من نمی توانم نقش پلیس بازی کنم یا اینکه نقشهای تاریخی.البته بیشتر به خاطر این است که من اولین کسی بودم که در میان هنرپیشگان عمل های زیبایی انجام دادم و برای همین موضوع بیشتر جلوه کرد. من بعد از عمل زیبایی که انجا دادم در فیلم دختران انتظار بازی کردم که با واکنش‌های منفی برخی از همکاران و مردم هم روبه‌رو شدم. می‌گفتند چهره‌ام مصنوعی شده است.البته باز هم تاکید می کنم که در زندگی فردی از انجام این کار راضی هستم و شاید اگر روزی نخواهم بازی کنم دوباره عملهای زیبایی را انجام دهم.

ایشان به موضوع سلیقه اشاره کردند. ایا طبیعی است که سلیقه فردی و یا یک جامعه تغییر کند؟مثلا ملاک های زیبایی عوض شود ؟

صفی:باید دید  عمل زیبایی با سلیقه شخصی انجام می شود یا اینکه از بیرون تحمیل می شود.اگر خود فرد تصمیم بگیرد کمتر پشیمان می شود اما گاهی تحت تاثیر عوامل بیرونی وجامعه قرار می گیرد.اما به نظر من به طور قطع باید پیش از اقدام به اینگونه اعمال جراحی از مشاوره یک روانپزشک یا روانشناس بهره گرفت. زیرا اینگونه افراد قبل از عمل در ارتباط بین فردی دچار مشکل هستند , اغلب گوشه گیر و افسرده هستند و نسبت به ناراحتی های خود بینش و بصیرت کافی ندارند.

رخام: من زیبایی را دوست دارم . وقتی خداوند یک تکنولوژی و علمی را در اختیار بشر قرار داده و این روزها علم پزشکی در عرصه زیبایی پیشرفت‌های زیادی داشته است، چرا نباید از آن استفاده کرد؟  قبول دارم که متأسفانه خیلی از ما در انجام این کار دچار افراط می‌شویم، تا آنجا که گاهی حتی چهره از شکل طبیعی‌اش خارج و مصنوعی می‌شود.اما به نظرم این طبیعی است که افراد با زمان تغییر سلیقه بدهند.زمان باعث تغییر می شود و افراد تحت تاثیر هم قرار می گیرند و بر هم تاثیر هم می گذارند چون ما ماشین نیستیم که یک زندگی ثابت داشته باشیم.

ناطقی فرد:تغییری خوب است که باعث رشد شود. پزشک شما نباید این گونه کار می کرد و اصل کار ما را زیر سوال برده است،چون شما بازیگر هستید و با صورت کار می کنید و نباید اینگونه کار می کرد . مشاوره خوبی به شما نداده است البته به لحاظ شخصیتی از شما کم آورده و نتوانسته شما را قانع کند.

رخام:من در اختیار پزشکم گذاشتم و فقط گفتم که میخواعم دائم باشد اما او باید می گفت که موقت انجام بدهی بهتر است.

ناطقی فرد:از نظر روانی مقابل شما کم آورده و نتوانسته شما را قانع کند.من هیچ وقت برای یک هنرپیشه یا یک معلم که با صورتش کار می کند این کار را به طور دائم انجام نمی دهم.پزشک شما باید به شما می گفت که موقت این زیبایی را انجام دهد.

چرا ما نباید آنگونه که هستیم خودمان را بپذیریم .این موضوع به ارزشهای جامعه باز می گردد یا به نوع تربیت ما؟

صفی:جامعه سلیقه را مشخص می کند.اما باید جهان بینی فرد را دید.به هرحال زیبایی را همه دوست دارند اما در زمان پیری چگونه می توان با این صورت بود؟زنانن و چروک مشکل دارند با پیری و سفید شدن موی سفید و چین و چروک مشکل دارند در حالیکه این روند باید در زندگی ما وجود داشته باشد.

رخام :چه اشکالی دارد که من نپذیرم و عمل انجام دهم؟چرا باید ایستا باشیم؟من خیلی کسانی را می شناسم که نمی دانند چه چیزی باعث حرکت او می شود و افسردگی دارند چون همه چیز دارند اما از شرایطشان ناراضی هستند.این ناراضی بودن در وجود همه وجود دارد.

ناطقی فرد: راضی نبودن این نیست.ما مسئله حیات را نمی پذیریم در حیات ما پیری و چروک پوست هم وجود دارد اما ما نمی خواهیم این واقعیت را بپذیریم.خیلی به من می گفتند چرا موهای سفیدت را رنگ نمی کنی؟در حالیکه این موی من طبیعی است و من را به یاد پدرم می اندازد.این موضوع چه اشکالی دارد؟

رخام:جزو واقعیتهای زندگی، زیبایی هم هست.شما هستید که جراحی می کنید و این حقیقت است. همه دوست دارند زیبا باشند.زنها از پیری می ترسند چون جامعه آنها را نمی پذیرد.
ناطقی فرد: من ابزارم نه واقعیت.

به موضوع ناراضی بودن اشاره شد.چرا ما هیچ وقت از شرایطمان راضی نیستیم؟

صفی:نسل جدید هنرپیشه های هالیود خیلی چیزها دارند و محبوب هستند اما آنها برای هستی دنبال چیزهای دیگر هستند چون معنای زندگی متفاوت شده است و به دنبال هدف و زندگی هستند نه اینکه به دنبال ظواهر بروند.من مراجعه کنندگانی دارم که از چیزهایی که دارند راضی نیستند.دائم به دنبال چیز جدید و تغییر هستند که این بیماری است.البته در دنیای امروز همه به دنبال پول و مادیات هستند و خانمها به دنبال معنویت و اخلاق نیستند وهمه مرد پولدار را انتخاب می کنند.

مولانا شعری دارد که می گوید: جمله عالم ز اختیار و هست خود/می‌گریزد در سر سرمست خود/می‌گریزد از خودی در بی‌خودی/یا به مستی یا به شغل ای مهتدی/تا دمی از هوشیاری وارهند/ ننگ خمر و بنگ بر خود می‌نهند.چرا باید با تغییر در ظاهر به دنبال خوب شدن باشیم؟چون انگار در جامعه یک اجبار وجود دارد.

دکتر صفی

آقای دکتر چند درصد کسانی که به شما مراجعه می کنند می خواهند بهتر شوند؟و چند جامعه تحمیل کرده کرده است؟

ناطقی فرد: درصد بالایی از تقاضای جراحی زیبایی که به من مراجعه می کنند از سوی دختران است به طوری که 95 درصد از متقاضایان را زنان و دختران 14 تا 45 سال برای جراحی بینی و اندام و 5 درصد را مردان برای انجام جراحی بینی و کاشت مو تشکیل می دهند.اینکه جامعه تحمیل کرده باشد کم اما هستند.اگر کسی امروز بگوید از زندگی خودم راضی هستم همه بله او می خندد چون این طبیعی نیست و همه باید مشکلی داشته باشند.ما در خلاف دنیا هستیم و همه ناراضی هستیم.

این نارضایتی سبب شده که ما به دنبال پرخاشگری و واکنش باشیم؟

ناطقی فرد:قاعده زندگی ما این است که ناراضی باشیم.این نارضایتی می تواند از خودمان هم باشد.خیلی از کسانی که به من مراجعه می کنند بینی بدی ندارند اما از خودشان ناراضی هستند وبرای همبن عمل می کنند.الان رابطه سالم و صحیحی بین زن و مرد وجود ندارد و زنان برای جذب مرد عمل زیبایی می کنند و اما باز هم به نتیجه نمی رسند چون رابطه را اصلاح نمی کنند و خودشان را اصلاح می کنند.از طرف دیگر همه می خواهند بهترین ماشین و زندگی را داشته باشند و کمالگرا شدند و قانع نیستند و برای همین به دنبال زیبایی رویایی هستند.

صفی: چون ما کمبود اعتماد به نفس داریم .در بعضی افراد که بینی بسیار بزرگ و نا موضون دارند , عمل جراحی زیبایی – بینی – ممکن است بتواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند . هر چند که این افراد نیز در معرض نارضایتی بعد ازعمل قرار دارند. اما تقریبا در بیشتر افراد نتیجه مطلوب پس از عمل جراحی به بار نمی آید. به جرات می توان گفت که بیش از نیمی از افراد که از نتیجه عمل جراحی خود ناراضی اند به شدت از روابط اجتماعی دوری می جویند و درنتیجه عملکرد اجتماعی و شغلی آنان با اختلالات چشم گیری روبرو می شود.پزشکان معمولا عمل زیبایی را به بیماران مبتلا به اختلال شخصیتی افسردگی توصیه نمی‌کنند، اما این بیماران تصور می‌کنند ایجاد تغییر در ظاهرشان می‌تواند وضعیت روانی آنها را دگرگون کند و احساسشان را نسبت به خودشان تغییر دهد.

 شما هم به خاطر کمبود اعتماد به نفس عمل کردید؟

رخام:نه.من دوست داشتم.از خودم راضی هستم اما به دنبال بهتر بودن هستم و این در همه وجود دارد چون مردم به دنبال بهتر شدن هستند. نمی‌دانم، الان 70 درصد بازیگران زن سینما عمل زیبایی بینی و لب انجام داده‌اند، گونه گذاشته‌اند و پوستشان را کشیده‌اند اما من فقط یک عمل ساده زیبایی انجام دادم و در معرض حمله قرار گرفتم. به دلیل همین حواشی، در این چند ساله نقش‌های تاریخی به من پیشنهاد نمی‌شد، در حالی که خیلی از بازیگران زن و مرد که سریال تاریخی بازی می‌کنند، انواع و اقسام عمل‌های زیبایی انجام داده‌اند و بینی خیلی از بازیگران مردی هم که فیلم تاریخی بازی می‌کنند، به شکلی خیلی واضح عمل شده است. همین عکسالعمهای بد اطرافیانم باعث شد که بگویم اشتباه کردم و اگر زمان به عقب برگردد، هرگز این کار را انجام نمی‌دهم.به نظر من باید روس شخصیت آدمها کار کرد.

صفی:این اعتماد به نفس در فرایند شخصیتی و تربیت فرد است.اگر از کودکی به ما بگویند که تو بد هستی وفقط گاهی خوب می شوی اعتماد به نفس نداری وهمیشه به دنبال تایید هستی.یک تحقیق نشان داد که از هر 3 زن یک نفر از ظاهر خود راضی است.بنابراین دو نفر نگران ظاهر خودشان هستند واین اصلا خوب نیست.ایران رتبه بالایی در عمل زییایی دارد و زنان ارایش زیادی می کنند و به دنبال ظاهر هستند.چون ما در خانواده هایی بزرگ می شویم که به دنبال خوب بودن و زیبا بودن هستند و ما با این شرایط بزرگ می شویم.ما نمی خواهیم کسی عیب ما را ببیند در حالیکه این اشتباه است و خوب بودن به این مسائل نیست.این به خاطر تربیت ما در خانواده و جامعه است.کسانی که اعتیاد دارند هم این گونه هستند برای ترک کردن به من می گویند خانه و محل زندگیمان را عوض کنیم در حالیکه اینگونه نیست و باید محتوا تغییر کند .الان هویت افراد ارزش ندارد و همه به دنبال ظاهر هستند.

رخام: به نظر من باید در تربیت کودکان دقت کرد چون شخصیت کودکان تا 7 سالگی شکل می گیرد.اگر کودکان خوب تربیت شوند و عقده ای نباشند به نظر من دنبال کارهایی این چنینی نمی روند.اما والدین ایرانی دائم در حال امر و نهی کردن به کودکانشان هستند و با بکن،نکن آنها را بزرگ می کنند که این کار اشتباه است.یادم هست که ژاپنیها می گفتند کودکتان را به ما بدهید و هفت سالگی تحویل بگیرید.چون تمام شخصیت کودک تا این سن شکل می گیرد.

چرا یعضی از کسانی که عمل زیبایی می کنند یعد از هر عمل احساس نارضایتی دارند ؟

ناطقی فرد: به خاطرنرسیدن به اهداف.البته عامه مردم به دنبال هدف نیستند و می خواهد زیبا باشند و به دنبال ظاهر هستند.یعنی به نبال جذابیتهای جنسی هستند،درحالیکه به نظر من باید از موقعیت و شرایط خودمان شاد و خوشحال باشیم اینکه عمل کنیم و زیبا شویم در شادی ما تاثیری ندارد.ما باید به طور طبیعی از زندگیمان لذت ببریم تغییر در چهره تاثیری در این موضوع ندارد،البته کسانی هم بودند که پس از عمل زیبایی خیلی خوشحال و شاد شدند.

خانم رخام ،اگر کسی بخواهد شما را الگو کند و مانند شما عملهای زیبایی انجام دهد شما چه توصیه ای به او دارید؟

رخام:اتفاقا بارها خانمهایی بودند که از من پرسیدند پیش کدام پزشک عمل کردی؟آدرس و نشانی او را به من بدهید؟ اما من سعی کردم آنها را متقاعد کنم که این کار را انجام ندهند و پشیمانشان کنم.

صفی:از گذشته بشر به دنبال تاثیر پذیری و مد هست اما نباید از حد بگذرد.

ناطقی فرد :کسانی که به من مراجعه می کنند می گویند که شبیه مایکل جکسون نشویم یعنی فکر دارند و می دانند که این بینی قشنگ نیست اما غلط فکر می کنند یعنی تصمیم دارند که عمل کنند چون پذیزفته شوند. اگر عمل کنند و خوشحال شوند مشکلی ندارد اما معمولا به خاطر پذیرفته شدن توسط جنس مخالف این کار را می کنند و این غلط است و تصمیم نابخردانه است.

شما از طرفی می گویید که در زندگی فردی از این کار راضی هستید،اما چون در حرفه اتان تاثیر گذاشته پشیمان هستید،از سوی دیگر عنوان می کنید که سلیقه اتان عوض شده و نظر کسی که بخواهد شما را الگو کند عوض می کنید؟

رخام:اتفاقا سوال جالبی است.چون من می خواهم دوستان و اطرافیانم یا کسی که می خواهد این کار را انجام دهد صورت طبیعی خود را داشته باشد.بعد هم سلیقه افراد بعد از مدتی فرق می کند و ممکن است پشیمان شوند و بخواهند طور دیگری باشند اما امکان نداشته باشد.رسانه ها باید ارزش را در جامعه تغییر دهند و تغییر الگو داد.
صفی:در هیچ جامعه ای به اندازه ما دم از معنویت و مذهب نمی زنند اما ریاکاری و دروغ و توجه به ظاهر خیلی وجود دارد.الان مطابق آمار،عمل زیبایی در کشور ما بالا رفته و این نشانه خوبی نیست.

همانطور که آقای دکتر اظهار کردند، بر اساس آمارهای موجود اعمال جراحی بینی در دنیا رو به کاهش و در عوض سایر جراحی های که برای جوان سازی فرد صورت می گیرد رو به افزایش است اما ایران هنوز بیشترین متقاضی اعمال جراحی را داراست .به نظر شما چرا چنین است؟

رخام:شاید به خاطرنوع پوشش زنان ایرانی است که سبب شده زنان ایرانی روی چهره خود حساس شده و همین امر می تواند یکی از دلایل بالا رفتن آمار جراحی های زیبایی بر روی صورت در ایران باشد.البته در بعضی افراد که بینی بسیار بزرگ و بدی دارند ، عمل جراحی زیبایی بینی، ممکن است بتواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند . البته اگر در گذشته زیبایی افراد به عنوان یک کلیت درنظر گرفته می شد ، امروزه درحال تجزیه و تفکیک شدن است و هریک از اجزای بدن در دنیای رسانه مورد تاکید خاصی قرار گرفته است و مدهایی برای آن به وجود می آید که حتی در جراحی های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند.

حالا برای جمع بندی،شما انجام عملهای زیبایی را یک آسیب می دانید؟

ناطقی فرد:باید تغییر دیدگاه داد نه الگو.الگو تاثیری ندارد.الان همه به خاطر برقرار کردن یک رابطه خوب عمل زیبایی انجام می دهند در حالیکه پدر و مادرهای ما بدون این عملها هم یک زندگی با دوام و خوب داشتند.

صفی:همانطور هم که گفتم این موضوع زمانی می تواند آسیب باشد که زندگی عادی و طبیعی فرد را دچار مشکل کند یا اینکه فرد افسردگی بگیرد.اما اگر برای شاد بودن و تغییر در چهره باشد هیچ اشکالی ندارد.اما باز هم تاکید می کنم که نباید افراط در آن باشد و فرد خودش بخواهد که این کار را انجام دهد و اجباری در آن نباشد.  

آیا واقعا این موضوع به خاطر بهتر شدن رابطه است؟

ناطقی فرد:خیلی از مریضهای من برای بهتر شدن رابطه مراجعه می کنند .من کاری به این موضع ندارم اما باید به سلامت روحی توجه شود.من کارم را می کنم قواعدی دارم اما به این مسائل کار ندارم.به نظر من باید مردم را توجیه کرد که ایجاد یک رابطه بهتر به خیلی چیزها بستگی دارد که شاید یکی از آنها عمل زیبایی باشد.هنوز جوانان ما این موضوع را نمی دانند و برای همین رابطه ها مشکل پیدا می کند.

صفی:زنان می خواهند مورد پذیرش باشند.به دنبال خلا های عاطفی هستند و نوازش شدن.آنها از ترس اینکه مردشان را از دست بدهند گاهی هر کاری می کنند که این درست نیست.باید احساس ارزشمندی کرد و و باور کرد .این مشکل دارد و ما باید این موضوع را حل کنیم.خانواده ها باید به فرزندانشان بیاموزند که ارزشمند بودن را در خود تقویت کنند و معیارهای زیبایی و حفظ رابطه تغییر کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha