مسوول بخش تغذیه دانشگاه علوم پزشكی قزوین گفت: روزه گرفتن بدون خوردن سحری به دستگاه گوارش آسیب جدی وارد می‌كند.

دكتر"مصطفی نوروزی"  در گفت وگو با ایرنا، سحرخیزی و آرامش قبل از خوردن سحری را مهم دانست و افزود: به هنگام خوردن سحری، غذای كامل همراه با ماست، میوه و سبزی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینكه مصرف انواع میوه به علت درصد بالای آب آن باعث كاهش تشنگی در طول روز می‌شود، خاطرنشان كرد: استفاده بیش از اندازه از برخی غذاهای چرب، كشك، گوشت قرمز، ماكارونی، ته دیگ و آش به هنگام سحر در طول روز شخص را دچار تشنگی می‌كند.

وی تصریح كرد: مصرف یك كاسه كوچك سوپ جو به هنگام سحری خوردن، به علت وجود نوعی كربوهیدرات، احساس گرسنگی را به تعویق می‌اندازد و همچنین از نان، سیب زمینی و برنج نیز می‌توان استفاده كرد.

نوروزی با ذكر اینكه بدن در طول شبانه‌روز باید ‪ ۲/۵‬لیتر معادل هشت لیوان مایعات مصرف كند تا كلیه‌ها دچار مشكل نشود، افزود: مایعات فقط آب آشامیدنی نبوده، بلكه انواع سبزی و میوه مثل هندوانه، گوجه، خیار و چای كمرنگ، شیر و سوپ حاوی مقداری قابل توجهی آب است كه آب آنها نیز جزو هشت لیوان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینكه باید از آشامیدن آب و نوشابه‌های سرد در شروع افطار خودداری كرد، افزود: این عمل باعث ضعیف شدن معده و بی‌حالی روزه‌دار می‌شود.

این متخصص تغذیه به روزه‌داران توصیه كرد، افطار خود را با یك استكان شیر گرم و خرما شروع كنند، چون ارزش غذایی خرما در مقایسه با شیرینی‌های مرسوم مانند بامیه و زولبیا بسیار بالاتر است و خرما علاوه بر مواد قندی طبیعی، دارای ویتامینهای مختلف و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

نوروزی گفت: مصرف زولبیا و بامیه ممكن است خطرات آلودگی میكروبی و به خصوص شیمیایی در زمان غوطه‌ور شدن در روغن را ایجاد كند.

وی افزود: مصرف بیش از حد شیرینی‌ها، حتی خرما در افطار توصیه نمی‌شود زیرا مانع از صرف شام شده و ازطرف دیگر در بدن شیرینی آنها تبدیل به چربی می‌شود و خطر چاقی و افزایش وزن را افزایش می‌دهد.

نوروزی بیان كرد: مصرف مواد قندی ساده مثل شكر، آب نبات، قند، غذاهای پرچرب، غذاهای سرخ كرده، پرنمك و نفاخ مثل انواع آش، افراط در مصرف حلوا، زولبیا و بامیه، مصرف زیاد آب سرد و نوشابه‌های سرد از عادات نادرست غدایی بوده كه باید در ماه رمضان از آنها پرهیز كرد.

وی گفت: خانواده‌ها به‌جای استفاده ازغذاهای سرخ شده باید روش طبخ غذاهای خود را تغییر دهند و غذاهای آب پز، كباب پز و یا بخار پز را جانشین سرخ كردن كنند.

این متخصص تغذیه افزود: به علت نیاز به مواد مغذی در پسران و دختران در حال بلوغ، باید دریافت انرژی آنان بیش از افراد عادی باشد و علاوه بر مصرف غذاهای توصیه‌شده باید نوجوانان و جوانان ازمواد انرژی‌زا مثل دسرهای شیرین و خرما نیز استفاده كنند.

وی از روزه داران خواست، غذا را آهسته و در دفعات بیشتر صرف و فاصله یك تا دو ساعت را بین زمان صرف غذا تا خواب رعایت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha