سلامت نیوز : دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران از هم جدا شدند. از چند هفته پیش از سال 92، زمزمه هایی درباره جدا شدن این دانشگاه ها شنیده شد. این دو دانشگاه در پاییز سال 89 ادغام شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ، ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران از جمله تصمیم های جنجالی مرضیه وحید دستجردی، وزیر پیشین بهداشت بود که البته با مخالفت هایی در دانشگاه ایران همراه شد. اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با این ادغام مخالف بودند و البته هنوز هم چندان راضی از ادغام نیستند.

این نارضایتی که تاکنون هم ادامه داشته، در حدی بود که با وجود ادغام اسمی دو دانشگاه علوم پزشکی و واگذاری امور درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تنها یک دانشکده عملا فرآیند ادغام و یکپارچه سازی را طی کرده است؛ دانشکده پرستاری و مامایی. حتی سال گذشته باقر لاریجانی، رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران بابت این ادغام از رییس دانشکده پرستاری تقدیر کرد.

درواقع مقاومت هایی که اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ادغام با دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته اند، موجب به نتیجه نرسیدن ادغام در دیگر دانشکده های علوم پزشکی شد. این در حالی است که در کنکور سال 91، سهمیه پذیرش دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران با هم ادغام شد و داوطلبانی با تراز علمی پایین تری نسبت به گذشته وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شدند.

اما شب گذشته شورای گسترش دانشگاه ها تشکیل جلسه داد و با جدا شدن دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران موافقت کرد.

شایعات یک ماهه

البته بیش از یک ماه است که زمزمه هایی از منتفی شدن ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران شنیده می شود. حتی شنبه شب، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در دیداری با محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت، از او خواستند که دانشگاه ها دوباره از هم جدا شوند و البته وزیر بهداشت هم قول مساعد داد که این خواسته را پیگیری کند و در کمتر از 24 ساعت این اتفاق افتاد.

شب گذشته طریقت منفرد، وزیر بهداشت دراین باره گفت: روز گذشته (شنبه) تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به وزارت بهداشت آمدند و به صورت جدی درخواست و اعتراض بحق و منطقی شان این بود که دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران احیا شود. در پی این جلسه، یکشنبه شب شورای گسترش وزارت بهداشت تشکیل شد و با انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران و احیای آن موافقت کرد.

به عقیده وزیر بهداشت تصمیم ادغام دانشگاه ایران با دانشگاه های علوم پزشکی دیگر در تهران عملاً به نحوی خدمات بهداشتی-درمانی و به خصوص امور آموزشی و علمی دانشگاههای علوم پزشکی پایتخت را مختل کرده بود.

او همچنین درباره قانونی بودن احیا دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: تصمیم قبلی مسئولان وزارت بهداشت مصوبه دولت را نداشت و به همین علت تصمیم شورای گسترش وزارت بهداشت برای احیا و انتزاع این 3 دانشگاه کفایت می کند و از همین امروز روند احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز می شود.

طریقت منفرد درباره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: آن عده که فارغ التحصیل شده اند مشکلی ندارند، آن عده ای که اکنون دانشجو هستند و طی مدت زمان بعد از ادغام قبول شده اند نیز مختارند، بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران هر کدام را که خواستند انتخاب کنند. البته طی نامه هایی که به ما رسیده است، اکثر دانشجویان و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تمایل دارند که به دانشگاه قبلی خودشان برگردند.

سرپرست دانشگاه ایران، رییس بیمارستان هاشمی نژاد

وزیر بهداشت همچنین خبر داد که مسعود اعتمادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران خواهد بود و کمیته نقل و انتقال این دانشگاه نیز به ریاست دکتر شاه حسینی تشکیل شده و مراحل اداری انتزاع این دانشگاه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی به سرعت طی می شود.

مسعود اعتمادیان، پیش از این رئیس بیمارستان هیئت امنایی هاشمی نژاد و مدتی نیز رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بود.

او پس از دریافت حکم سرپرستی گفت: این دانشگاه را هم در حوزه آموزش علوم پزشکی و هم در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر از قبل احیا می کنیم.

اما آنطور که اعتمادیان گفته است، احیا دانشگاه علوم پزشکی ایران با اطلاع و موافقت محمود احمدی نژاد، رییس جمهور همراه بوده. او گفته: جا دارد از ریاست جمهوری، وزیر بهداشت، شورای گسترش آموزش پزشکی و معاونان وزارتخانه برای احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران، که مزین به نام مقدس ایران است قدردانی کنیم و امیدواریم در یک فاصله زمانی کوتاه به شکوفایی مجدد دست یابیم.

نکته اینجاست که ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران هم با دستور احمدی نژاد بود. سیدعلی ابطحی که در زمان ادغام ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران را برعهده داشت، گفته بود که تصمیم ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران مردادماه 89 از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شده بود اما وزیر بهداشت تا آبان ماه آن را به تعویق انداخته بود.

تصمیم وزارت بهداشت قانونی است

دراین رابطه حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرآنلاین می گوید وزارت بهداشت و شورای گسترش دانشگاه ها از نظر قانونی می تواند دانشگاه هایی را ادغام و یا از هم منفک کند.

گفت و گوی خبرآنلاین و با رییس کمیسیون بهداشت و درمان را بخوانید؛

وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران را از هم جدا کرد. این تصمیم ناگهانی نبود؟

قبلا در این باره خبرهایی وجود داشت.

دلیل چیست؟

هنوز اعضای هیات علمی و گروه های آموزشی دانشگاه ایران نسبت به ادغام معترض هستند.

خب باید راضی باشند که رتبه علمی شان با این ادغام بالاتر رفته است.

این اعتقاد را ندارند. قبلا هم نامه هم نوشته بودند هم به کمیسیون و نامه ای هم به شورای گسترش آموزش پزشکی تا این ادغام انجام نشود.

این جداسازی آسیبی ندارد؟

آسیبی که نه، چون گروه ها موافق هستند. اما احتمالا دانشجویانی که سال گذشته به اسم تهران پذیرش شدند، مشکل داشته باشند.

مجلس واکنشی نسبت به این اتفاق ندارد؟

کار غیرقانونی نمی کنند. دفعه قبل هم که ادغام انجام شد، کار غیرقانونی نکردند. اما قرار شده است وزارتخانه کار کارشناسی کنند. ما فقط می خواهیم کار کارشناسی داشته باشند که آسیبی به آموزش پزشکی وارد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha