دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
سلامت نیوز : بالا رفتن سن همان‌طور که باعث پیر شدن و تحلیل رفتن اندام‌های بدن و کاهش عملکردشان می‌شود، مغز را نیز با تغییراتی روبه‌رو کرده و ممکن است به مرور عملکرد آن را مختل کند و این یکی از ترسناک‌ترین پیامدهای افزایش سن به شمار می‌رود که بسیاری از سالمندان از آن هراس دارند. اما در این میان محققان اعلام کرده‌اند که مغز قادر است، سلول‌های جدیدی تولید کرده و این سلول‌ها می‌توانند جایگزین سلول‌های از دست رفته شوند. همزمان با بالا رفتن سن که قدرت حافظه کاهش می‌یابد، مغز به جمع‌آوری اطلاعات خود ادامه می‌دهد و زمان بیشتری برای استفاده از مغز می‌گیرد ولی به‌طور کلی مغز اطلاعات زیادی را در خود ذخیره دارد، از همین‌رو قدرت حل مسائل و انجام کارها با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ، به عبارت دیگر جوان‌ترها باهوش‌ترند ولی سالمندان عاقل‌تر بوده و مسائل را با عمق بیشتری تحلیل می‌کنند. اگر می‌خواهید با بالا رفتن سن همچنان مغزی همانند یک جوان داشته باشید، رعایت برخی نکات می‌تواند به شما کمک کند: تا جایی که می‌توانید از مغزتان کار بکشید. پزشکان معتقدند که فعالیت‌های مغزی ارتباطات جدید بین سلول‌های مغزی را تحریک کرده و به تولید سلول‌های جدید مغزی کمک می‌کند. حل جدول، حل مسائل ریاضی و هر مسئله‌ای که مغز را وادار به فعالیت کند، مغز را جوان نگه می‌دارد. مراقب رژیم غذایی خود باشید. کالری مصرفی روزانه خود را تحت کنترل درآورید زیرا هر چه مقدار کالری مصرفی بدنتان کمتر باشد، خطر کاهش عملکرد مغزی با بالا رفتن سن کم می‌شود. تا جایی که می‌توانید چربی‌های اشباع و کلسترول منابع حیوانی و اسیدهای چرب ترانس را از غذای خود حذف کنید. مصرف خانواده ویتامین‌های B مانند اسیدفولیک، ویتامین B6 و B12 خطر بروز آلزایمر و زوال عقل را در افراد سالمند کاهش می‌دهد. غلات، حبوبات و سبزیجات برگ سبز منابع غنی از ویتامین B هستند. فشار خون خود را کنترل کنید. بالا بودن فشار خون خطر مشکلات شناختی مغز را در سنین بالا افزایش می‌دهد. حفظ تناسب اندام، ورزش مداوم، مصرف نکردن مشروبات الکلی، کاهش استرس و تغذیه مناسب در پایین آوردن فشار خون نقش اساسی دارد.

دیابت زنگ خطر ابتلا به آلزایمر محسوب می‌شود. بالا بودن کلسترول بد خون (LDL) خطر آلزایمر را بالا می‌برد همان‌طور که کاهش کلسترول خوب (HDL) چنین تأثیری به جا می‌گذارد. با رژیم مناسب، کنترل وزن و ورزش کردن از خود محافظت کنید. از مصرف دخانیات به هر شکلی خودداری کنید. سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید. اضطراب، افسردگی، کم‌خوابی یا خستگی مفرط تأثیر مستقیمی روی کاهش عملکردهای شناختی دارد. آسیب‌های وارده به ناحیه سر در دوران کودکی و جوانی می‌تواند در سنین میانسالی باعث بروز اختلالات شناختی شود. برقراری روابط اجتماعی با کاهش فشار خون و امید به زندگی بیشتر در ارتباط بوده و می‌تواند به جوان نگه داشتن مغز در دوران میانسالی کمک کند. در طول روز بخندید حتی بی‌دلیل. شوخ‌طبعی و شاد بودن بخشی از مغز را که مسئول ترشح ماده «دوپامین» است، فعال می‌کند. تحقیقات صورت‌گرفته، نشان می‌دهد خندیدن و شاد بودن مغز را باهوش‌تر و فعال‌تر کرده و از پیر شدن آن جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha