دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 70831
سلامت نیوز : خود آگاهی در اوایل زندگی شروع می شود و پدر و مادر می توانند به استحکام بخشیدن این باور کودک که مهم، خاص و بهترین است، کمک کنند. این مقاله تاکیدی دارد بر راه های ایجاد اعتماد به نفس در کودکان.

 تحسین کردن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از افکار نیوز، وقتی کودک کار خوبی انجام می دهد، بیش از اینکه به او آفرین بگویید، سعی کنید جزئیات خاص را مشخص کنید، مثل عزیزم واقعاً برای کشیدن این نقاشی زحمت کشیدی، خیلی زیبا و دیدنی است. به تو افتخار می کنم و... این جملات کمک می کند تا کودک بفهمد شما توجه دقیق و نزدیکی به او دارید.

 گوش کنید

نام عروسک ها، اسباب بازی ها، دوستان و هر چیزی را که برای کودک مهم است، همیشه به یاد داشته باشید و به آنچه کودک با شما تقسیم می کند، علاقه نشان بدهید. به چیزهایی که او تعریف می کند چه واقعیت داشته و چه از تصورات ذهنی او باشد، خوب توجه کنید و سوالاتی بپرسید که کودک بیشتر توضیح بدهد. این رفتار به کودک نشان می دهد شما واقعاً به حرف های او گوش می دهید و به این ترتیب احساس ارزشمندی می کند.

 ترمز نباشید

وقتی کودک با شما حرف می زند. خواندن کتاب، روزنامه،‌ آشپزی کردن، قلاب بافی و... را کنار بگذارید و با اشتیاق آماده شنیدن حرف های او باشید، حتی اگر پر حرفی می کند، ترمز حرف هایش نشوید، حرف او را زیاد قطع نکنید و اجازه بدهید خود را با حرف زدن تخلیه کند.

 اشتباهات را عنوان کنید

اجازه بدهید کودکان بدانند که شما نیز در گذشته مرتکب اشتباه شده و چطور آن را جبران کرده اید. دانستن اینکه شما کامل، بی عیب و نقص نیستید و مسئولیت کارهایتان را به عهده می گیرید، به کودک می آموزد که اشتباه کردن لازمه پیشرفت در زندگی است و هیچکس از آن مستثنی نیست. بچه ها احساس بزرگی و ارزشمندی خواهند کرد وقتی والدین تجربه گذشته شان را با آنان تقسیم می کنند.

 موفقیت ها را جشن بگیرید

اجازه بدهید کودک علایقش را دنبال و او را برای آنچه انجام یم دهد تشویق کنید و سعی نداشته باشید از بچه تان انسانی ترسو، بی عرضه و وابسته بسازید. به ویژگی های خوب و پسندیده او اشاره کنید. مثل صداقت، خلاقیت، مهربانی و... وقتی او در یک رشته هنری، ورزشی، علمی و... به موفقیت می رسد، موفقیت او را جشن بگیرید. کافی است فقط یک کیک ساده خریده و پدربزرگ و مادربزرگ را به خانه دعوت کنید و سپس یک عکس یادگاری دسته جمعی بگیرید. همین جشن و شادی کوچک که به خاطر موفقیت او ترتیب داده اید، کمک می کند تا کودک در آن زمینه بیشتر تلاش کند و موفقیت های بیشتری به دست بیاورد.

 وقت بگذارید

وظایف خانه داری، خرید کردن، کار بیرون و... وقت و انرژی زیادی را از پدر و مادرها می گیرد، اما هنگامی که دو نفر تصمیم به بچه دار شدن می گیرند، باید وقت را هم برای بودن با کودک خود اختصاص دهند. تنها تهیه خوراک و پوشاک برای کودکان کافی نیست و آنها نیاز به آغوش پدر و مادر، نوازش و بازی کردن با آنها را دارد. او را به دیدن فیلم مورد علاقه اش ببرید. با او ساعاتی را به بازی بگذرانید. او را به پارک و تفریحگاه ها ببرید و با او به بازی هایی مثل توپ بازی، آب بازی، لی لی و... بپردازید و اجازه بدهید تا هر قدر که می خواهد سوال بپرسد دانستن حل او است. وقتی با حوصله به سوال های او جواب بدهید یعنی او و آنچه که می پرسد مهم است، یعنی او دوست داشتنی است و اینها چیزهایی است که بچه ها از رفتار بزرگترها درک می کنند.

 حق انتخاب بدهید

حق انتخاب کتاب، فیلم، غذا، خوراکی یا میوه را از کوودک دریغ نکنید و قدرت تصمیم گیری را از او نگیرید. برای مثال اگر قصد مسافرت دارید، حتماً نظر کودک را بپرسید و اگر برایتان انجام خواسته های او مقدور نیست، علت را بیان کنید و هرگز بدون دلیل نظر و سلیقه خود را به بچه ها تحمیل نکنید.

تماس فیزیکی داشته باشید

بچه ها را در آغوش بگیرید، آنها را صمیمانه ببوسید، چون بهترین راه برای ابراز مهر و محبت همین است. فراموش نکنید که گل ها با نم نم باران و گرمی خورشید رشد می کنند و ابراز محبت به گل های باغ زندگی، حکم نم نم باران و گرمی خورشید را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha