سلامت نیوز : برای هر خانواده ایرانی فهم رخدادی بدین گونه سخت و دشوار است که دختری 18 ساله با 3 جوان بیگانه همپیمان شود و نقشه‌ای را طراحی کند تا پدر و مادرش توسط آنان کشته شوند‌. این دختر بی‌شرمانه با پیشنهاد رشوه 700 میلیونی 3 پسر آدمکش را اجیر کرد تا به زندگی پدر و مادرش پایان دهند‌. این حوادث تلخ بارها و بارها در گوشه و کنار کشورمان اتفاق می‌افتاد و تا مدتی اذهان را به خود درگیر می‌کند‌. وقتی که در صفحه حوادث روزنامه‌ها می‌خوانیم دختری با تبرپدرش را کشت یا دختر جوان قربانی سوءظن پدرش شد، اجیرکردن 3 آدمکش برای قتل پدر و مادر و... همه و همه حکایت از آن دارد که این حوادث تازگی ندارد و غیرمترقبه نخواهد بود‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ، عبدالصمد خرمشاهی، وکیل و حقوقدان در این‌باره به خورشید می‌گوید: شنیدن خبر جنایت در خیابان سیمون بولیوار توسط 3 نوجوان اگرچه تکان‌دهنده بود اما چندان غیرمترقبه نبود‌. سال‌هاست که جرم قتل به اشکال مختلف و روش‌های گوناگون و انگیزه‌های متفاوت در جامعه ما اتفاق می‌افتد دیگر آن زمان گذشت که قتل توسط افراد خاص مانند اصغر قاتل صورت می‌گرفت‌. آن‌قدر قتل‌های مختلف با روش‌های گوناگون در جامعه را شاهد بوده‌ایم که شنیدن خبری مانند خبر فوق اگرچه برایمان تکان‌دهنده است اما دور از انتظار نیست‌. وی گفت: جرم قتل یا کشتن انسان‌ها یکی از بزرگ‌ترین جرایمی است که می‌تواند اتفاق بیفتد باید بررسی کرد چرا 3 نوجوان متولد سال‌های 72-71-70 به راحتی و به تحریک دختری 18 ساله در کمال قساوت و بدون هرگونه احساس ترحم یا ترس از گناه بدن یک زن و مرد را نشانه گرفته‌، واقعا جامعه را چه شده است؟ از منظر روانشناسی و جرم‌شناسی این مسئله بسیار قابل‌توجه است که چه فعل و انفعالاتی در جامعه به وجود آمده و چه علل و عواملی در جامعه وجود دارند که جرم قتل به راحتی آب خوردن در جوامع ما صورت می‌گیرد از نگاه قانون مشخص و روشن است‌، چون آنها قصاص می‌شوند یا اولیای دم از گناهانشان می‌گذرد یا سالیانی دراز را پشت میله‌های زندان سپری می‌کنند اما با این وجود تحولی در کاهش جرائم پیدا نمی‌شود‌.

این حقوقدان در ادامه تصریح کرد: نکته جالب اینجاست که باید این‌گونه جنایت‌ها که روزبه‌روز رشد فزاینده دارند از سوی روانشناسان و جرم‌شناسان مورد ریشه‌یابی قرار گیرند‌. همان‌گونه که گفته شده است ریشه‌های ارتکاب جرایم باید از بین برود و تا زمانی که علل و عوامل به‌ وجود آمدن جرایم در جامعه باقی است هرروز باید منتظر شنیدن این‌گونه اخبار ناخوشایند در جامعه باشیم‌. هیچ‌فردی قاتل به دنیا نیامده است دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران می‌گوید: در سال‌های گذشته فقر اقتصادی، افزایش طلاق و افزایش طلاق عاطفی باعث تلنبار شدن هیجانات منفی در افراد شده است به نحوی که وقتی فرد نمی‌تواند انرژی منفی‌اش را تخلیه کند به پرخاشگری و اعمال خشونت رو می‌آورد و این مسئله بسیار طبیعی است. وی با تأیید این نکته که برخی معتقدند این دیدگاه بسیار منفی و بدبینانه است، تصریح می‌کند: به عقیده من این نگرش بیش از اینکه بدبینانه باشد، واقع‌بینانه است. نکته اینجاست که در اعمال خشونت یا گرایش به پرخاشگری نباید فرد را زیر سؤال برد، بلکه باید جامعه را زیر سؤال برد. به عبارت دیگر وقتی فردی قاتل می‌شود نباید فقط او را مقصر شناخت بلکه باید علل و عواملی را که او را به سمت قاتل شدن سوق داده است شناسایی کرد؛ زیرا هیچ‌کس قاتل به دنیا نیامده است. این شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که افراد را به سوی بزه، قتل، خشونت یا هر آسیب اجتماعی دیگری سوق می‌دهد.

به گفته وی در شرایطی که جامعه ما تحت‌تأثیر عوامل مختلف، با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده است باید منتظر سیر صعودی آسیب‌های اجتماعی و افزایش گرایش به خشونت باشیم. نوجوانان تحت نظارت خانواده‌ها نیستند در گذشته، دوستی‌های نوجوانان، جوانان و دیگر اعضای خانواده از نظارت و توجه خانواده دور نبود. معمولا پدران و مادران با توجه به شناختی که نسبت به خانواده‌های دوستان فرزندان خویش داشتند، به این دوستی‌ها اعتماد می‌کردند. اکنون شکل زندگی نوین و دگرگونی در ساختار خانواده‌ها، از میزان نظارت خانواده بر دوستی‌های فرزندان به شدت کاسته است و در برخی از مواقع زمینه اعمال جرم و بزه را در جامعه فراهم کرده است‌. این روزها نوجوانان و جوانان دیگر کمتر تحت نظارت خانواده‌هایشان قرار دارند‌، وجود مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی از سوی دیگر، اعضای خانواده‌ها را به ویژه در شهرهای بزرگ‌تر در معرض دوستی‌های نامتعارف و خارج از مدار منطق و سلامت اجتماعی قرار داده است. این نوع دوستی‌ها به ویژه در میان دختران و پسران جوان بیشتر به چشم می‌خورد. آسیب‌هایی که به دنبال دوستی‌‌های نامتعارف بر اعضای خانواده به ویژه گروه سنی نوجوانان و جوانان وارد می‌شود، به پژوهش‌های دامنه‌دارتری نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha