سلامت نیوز :منصور شکیبا ضمن تبریک هفته سلامت اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت روز هفتم آوریل را به عنوان روز بهداشت و در ایران نیز 18 الی 24 فروردین به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: با آغاز هفته سلامت اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در راستای شعار سال انجام می‌شود و همچنین تحقیقات و آموزش‌های لازم در راستای افزایش ارتقا سطح سلامت جامعه نیز صورت می‌پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به شعار امسال هفته سلامت که با عنوان  «‌‌فشار خون را جدی بگیرید»‌ نامگذاری شده است بیان داشت: افزایش آمار مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا در کشور، علت این نامگذاری بوده است.

شکیبا با بیان اینکه در گذشته بیماری‌های واگیردار از قبیل وبا، مالاریا و بیماری‌های عفونی مانند CCHF باعث افزایش مرگ و میر بوده است گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر این بیماری‌ها کنترل شده و طبق آخرین آمارها در استان شاهد کاهش چشمگیری بوده‌ایم.

وی بیان کرد: هم اکنون در کشور 39 درصد مرگ و میر و در استان یک سوم را بیماری‌های قلبی و عروقی شامل می‌شود و این یکی از عوارض شایع بیماری فشار خون بالا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به دلایل زیست محیطی ایجاد فشار خون افزود: جمعیت سالمند، افزایش جمعیت شهرنشینی که متناسب با زیرساخت‌ها نیست و جهانی شدن مصرف غذاهای آماده باعث افزایش فشار خون می‌شود.

شکیبا خاطرنشان کرد: طبق آماری که سازمان جهانی بهداشت در سال 2008 اعلام کرد، 40 درصد افراد بالای 25 سال فشار خون بالا دارند.

وی افزود: متأسفانه این بیماری علامتی ندارد به همین دلیل کم‌تر جدی گرفته می‌شود و تشخیص آن را مشکل  و عوارضی همچون نارسایی کلیه یا قلبی ایجاد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه ابتلا به فشار خون بالا از طریق رژیم بد غذایی عنوان داشت: مصرف غذاهای آماده و پر چرب، مصرف بالای گوشت قرمز، مصرف بی‌رویه آب میوه و تنقلات، سرانه مصرف کم میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات در استان ما از دلایل زمینه‌ساز این بیماری است.

شکیبا همچنین توصیه کرد: پیاده روی، مصرف کم نمک، عدم استعمال دخانیات، انجام فعالیت بدنی، جلوگیری از اضافه وزن و خودداری از مصرف پان می‌تواند در پیشگیری از فشار خون بالا مؤثر باشد.

وی بیان داشت: برای شناسایی افراد مستعد این بیماری در هفته سلامت، ایستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون راه‌اندازی شده و در این راستا نیز کلینیک تخصصی فشار خون افتتاح شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دیگر برنامه‌های هفته سلامت، جشنواره غذای سالم، عیادت از بیماران، برپایی ایستگاه‌های فشار خون در ادارات، همایش پیاده‌روی همگانی و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا را نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha